ktm_unor




Praga představila luxusní motocykl ZS 800

Slavná značka oživila svoji motocyklovou minulost modelem Praga ZS 800, který moderním způsobem navazuje na historický model Praga BD 500 z roku 1928. Můžeme se těšit na speciální řešení konstrukce, nejlepší materiály a technologie ze světa závodních automobilů, ale také na hodně exkluzivní cenu dva a půl milionu korun. Celkem bude vyrobena limitovaná série 28 motocyklů.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Po včerejším článku o jedinečné stavbě J.A.P. V8 od pana Malaníka přichází další krásný projekt, který také navazuje na historii a navíc dává naději, že výroba ryze českých motocyklů třeba ještě není úplně mrtvá. Společnosti Praga se v posledních letech daří úspěšně oživovat tuto kdysi obří značku, vyvíjí a vyrábí závodní automobily, letadla, nákladní automobily, autobusy, motocykly a motokáry a navazuje na dřívější slávu, kterou si Praga budovala už od roku 1907. Vloni na podzim Praga oznámila návrat výroby silničních automobilů, když představila hypersport Praga Bohema. A ještě letos na výrobu sportovního vozu naváže i výrobou neméně luxusního motocyklu Praga ZS 800, moderní repliky kdysi slavného modelu BD 500.

Historická Praga BD 500 z roku 1928 má hodně specifické tvary i konstrukční řešení. Světlomet na vyvýšené pozici, charakteristický protažený tvar nádrže, hardtailové zavěšení zadního kola s malým nosičem na zavazadlo... Nová Praga ZS 800 nejen vychází z této základní podoby a designových a konstrukčních detailů, ale dodržuje i stejné charakteristické prvky, jako shodné přední a zadní kolo o průměru 18 palců, původně obuté i do stejných pneumatik. A podoba nového motocyklu s historickou inspirací BD 500 není jen v konstrukci a designu, ale vlastně i v celkovém příběhu za jejím vznikem. Před sto lety a dnes, no řekněte, není to skoro stejné? A pak že nevstoupíš dvakrát do téže řeky...

V roce 1922 mladý konstruktér Jaroslav František Koch pracuje na rozjezdu výroby československých letounů Avia. Jeho srdce ale tíhne k motocyklům a ve volných chvílích se věnuje návrhu vlastní konstrukce nového motocyklu. V roce 1926 přináší do pražské továrny Breitfeld-Daněk kompletní projekt na výrobu čtyřdobé pětistovky s rozvodem DOHC, jejíž konstrukci tehdy ovlivnily i letecké materiály a motory. V roce 1928 se rozjíždí výroba na tehdejší dobu špičkového a moderního modelu, známého jako Praga BD 500, který je dodnes považovaný za jeden z nejlepších československých motocyklů té doby. Motocykl se svým konstruktérem za řídítky absolvoval například dálkový závod Praha-Paříž-Praha, vytvořil nový rychlostní rekord na trase Řím-Praha v roce 1928 nebo přejel ze San Sebastianu do Prahy s manželkou v postranním vozíku.

A teď tu máme střih o 100 let později. Konstruktér Honza Žuži pracuje na vývoji nového sportovního vozu Praga Bohema a ve volném čase staví customové motocykly. V roce 2020 přináší na vedení společnosti Praga plán na zahájení výroby motocyklu Praga ZS 800. Díky technologickým a výrobním možnostem všech divizí společnosti Praga nakonec vzniká projekt, který plně využívá technologické know-how, materiály z oblasti závodních automobilů i výrobní kapacity firmy. Spolu s kolegou Radkem Šebestou (od toho také označení modelu „ZS“ jako Žuži a Šebesta) staví první prototypy, navrhují technická řešení a stále zachovávají charakter a základy designu historické předlohy BD.

Výsledkem je speciální model s rámem z chrommolybdenové oceli, maximálním využitím titanu a ručně vyplétanými celokarbonovými koly, navíc s integrovanými bubnovými hydraulickými brzdami. Co konstrukční prvek, to jedinečné technické řešení a technologie ze světa závodních aut. Výsledkem je suchá váha pouhých 142 kg a provozní hmotnost se všemi náplněmi 158 kg (navíc rozložená mezi obě kola v poměru přesně 50:50). Tedy přibližně o čtyřicet až padesát kilogramů méně, než kolik v dnešní době váží naháče této objemové a výkonové třídy. Ještě než se na jednotlivé komponenty a řešení podíváme podrobněji, musíme zmínit pohonnou jednotku. Sportovní automobil Praga Bohema používá pohonnou jednotku Nissan GT-R, stejně tak je i motocykl Praga ZS 800 vybavený vzduchem chlazeným motorem z japonské Kawasaki W800. Řadový dvouválec o objemu 773 cm3 s rozvody pomocí královské hřídele, který splňuje Euro 5 a ve spojení s titanovou výfukovou soustavou má nádherný charakter i zvuk.

Karbonová kola jsou jediná svého druhu na světě a v kombinaci s hydraulickými bubnovými brzdami jsou dominantním prvek motocyklu, navíc věrně připomínají siluetu BD 500 se stejnou pneumatikou vepředu i vzadu. Ráfky vznikají ručním vyplétáním uhlíkových vláken do forem se složitým vzorem překrývání, následně jsou lisované a vypékané při vysoké teplotě. Jedno kolo si vyžádá celkem 75 hodin práce, ale výsledek stojí za to. Kolo včetně kompletní brzdové soustavy váží necelých 15 kilogramů. Při rozhovoru s konstruktéry jsme se o karbonových kolech a jejich příběhu navíc dozvěděli spoustu další zajímavých věcí, například o jejich nedostižné pevnosti potvrzené pevnostními zkouškami nebo o tom, že se s jejich využitím laborovalo i v MotoGP, kde ale nakonec nebyla povolená, protože kola trpěla při extrémně častých výměnách pneumatik v závodním prostředí.

Protože jsou v nábojích karbonových kol současně integrované brzdy, je i celý brzdový systém podstatně lehčí než dnešní klasické systémy. Uvnitř každého náboje se ukrývají hydraulické bubnové brzdy, vepředu dvojitá a vzadu jednoduchá jednoklíčová. Díky tomuto řešení a použitým materiálům brzdy plně obstojí i v porovnání s dnešními moderními systémy. A celkovému designu motocyklu dávají bubny nádherný retro vzhled, kotoučovky by tady opravdu vypadaly nepatřičně.

Do moderní doby se vrací i paralelogramová přední vidlice se specifickým designem, kterou bylo možné vyrobit s moderními parametry díky pětiosému obrábění (toho je mimochodem na celé motorce tolik, že při stavbě tohle CNC běží 300 hodin) a chrommolybdenové oceli. Ve vidlici je uložené plně nastavitelné odpružení Öhlins s titanovou pružinou. Tento systém přední vidlice přitom váží jen necelých 5 kg.

Už se moc těším na první svezení, které máme na jaře slíbené, jízda na tak lehoučké kombinaci vahadel vepředu a hardtailu vzadu asi bude hodně zajímavá!

Velkou konstrukční zajímavostí je palivová nádrž. Konstruktéři vyvinuli nádrž s objemem 11,5 litrů, která díky přepážkám s vysokou pevností slouží jako nosná část rámu motocyklu. To snižuje hmotnost a šetří prostor, který bylo možné využít k uložení všech elektrických systémů a baterie. Sama nádrž je ale schovaná pod designovým krytem z tzv. kovaného karbonu, jehož barva navazuje na historickou předlohu, jak můžete vidět na společných fotkách s BD 500.

Prémiové materiály hrály vůbec při stavbě Pragy ZS 800 významnou roli. Téměř všechny šrouby, osy, čepy, matice a podložky podvozku a motoru jsou vyrobené z pevného a lehkého titanu. To platí i pro plně titanový výfukový systém, který obsahuje titanové prvky vytištěné na 3D tiskárně. Díky tomu celý výfukový systém motocyklu i se dvěma koncovkami váží jen 4,8 kg. Ještě před oficiální premiérou se mi podařilo Honzu navštívit a důkladně si prohlédnout první vývojový model a můžu potvrdit, že jsem si připadal jako na Měsíci s jeho pětinovou gravitací. To když u Honzy v dílně vezmete do ruky třeba pevný blatník, část rámu nebo koncovku výfuku a čekáte nějakou váhu, a ono to skoro nic neváží, jako by v dílně nebyla gravitace...

Hlavní konstruktér motocyklu Praga ZS 800 Jan Žuži ke konstrukci říká: „Pevné a maximálně odlehčené materiály jako karbon, titan, chrommolybdenová ocel či letecký dural nám umožnily nově ztvárnit neodpružené zavěšení zadního kola, přední vahadlovou vidlici, duralovou nosnou nádrž i hydraulické bubnové brzdy. Díky materiálům budoucnosti a modernímu výrobnímu zázemí se nám ve společnosti Praga povedlo tyto elegantní historické konstrukční prvky z modelu BD 500 převést do dnešní doby a postavit motocykl s moderními jízdními vlastnostmi a jedinečnou emocí z jízdy.“
Nezbývá než popřát výrobci úspěšný rozjezd výroby a třeba i trošku doufat, že to v budoucnu může přinést i další modely a rozšíření značky Praga zpátky do jedné stopy. Tohle totiž není jen jeden z mnoha designových start-upů, kterých se každý rok objeví na internetu desítky. Praga ZS 800 vzniká v hotovém produkčním prostředí sportovních automobilů a za svoji exkluzivní cenu 86 tisíc eur bez daně nabídne neméně exkluzivní vlastnosti. Na silnicích se s ní asi budeme potkávat jen výjimečně, tohle bude model hlavně pro sběratele, mimo jiné i kvůli limitované produkci pouhých 28 motocyklů. První kousek by měl podle neoficiálních informací zamířit do Dubaje, velký zájem se dá očekávat z Anglie, kde je hodně populární okruhový speciál Praga R1. Uvidíme, jestli se i u nás najde pár movitých milovníků historie, kteří si tuto novinku postaví do sbírky třeba vedle své historické Pragy BD 500.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
kokonhead přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist