Novinky v legislativě přináší změny i pro motorkáře
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Ministerstvo dopravy | Zveřejněno: 2.1.2024 | Zobrazeno: 18 044x
Vítejte v roce 2024 a s tím rovnou i v jednadvacátém století. Ve století, kdy si policisté o vás a vašem vozidle už všechno zjistí výhradně online, a vy tak s sebou nemusíte tahat řidičák a malý techničák. Radost budou mít i ti, kteří se chystají na nový řidičák na auto od 17 let s mentorem – i k němu totiž dostanou možnost řídit skútr o objemu do 125 cm3, a to bez rodičů na tandemu. Na druhou stranu nás ale čeká i zvýšení sazeb pokut u většiny přestupků.
Řidičák, malý techničák i zelenou kartu nechte doma
Můžete mít ve svých věcech sebevětší pořádek, ale jakmile střídáte několik vozidel, u nichž není kam dát techničák (nebo je tam nechcete nechávat), začíná to smrdět průšvihem. Řidičák má většina z nás na pevně daném místě, ale když se zeptáte třeba mě, kde mám malý techničák od motorky, na které zrovna jedu, dost pravděpodobně zalovím v peněžence a pak smutně pokrčím rameny, případně vytáhnu techničák od něčeho úplně jiného. Problém je, že se mě většinou neptají ani tak čtenáři, jako spíš příslušníci silničních hlídek.
Tomu všemu je ale konec! Stejně jako naši vážení zákonodárci postupně došli k tomu, že zelená karta nemusí být nutně zelená, a pak že vlastně není potřeba vůbec, došli nyní také k tomu, že je zbytečné vozit u sebe fyzicky všechny doklady, jejichž platnost lze ověřit z jakéhokoliv policejního vozu.
Proto od nového roku platí, že u sebe nemusíte mít malý techničák, ale dokonce ani řidičák. Sebe ztotožníte rodným číslem, motorka je ztotožněna podle SPZ. Žijeme prostě v budoucnosti…
K dokladům se mimochodem váže ještě jedna novinka, a sice definitivní zánik velkého technického průkazu. Pokud půjdete v novém roce na registr řešit úkony spojené s techničáky, už neodejdete s malou zatavenou kartičkou a velkým leporelem, ale jen s jedním dokladem, na němž je pár údajů. Zbytek dat, které byly dosud ve velkém TP, pak půjde zjistit přes internet na Portálu dopravy podle VIN vozidla. Stávající doklady nemají nijak limitovanou platnost, takže výměna za nové zjednodušené průkazy bude postupná a potrvá mnoho let.
Je ještě potřeba dodat, že se možnost jízdy bez dokladů vztahuje pouze na území ČR. Při výjezdu mimo republiku u sebe musíte mít nejen řidičák a techničák, ale také doklad o pojištění (zelenou kartu).
Na skútr s řidičákem B od 17 let
Hojně diskutovanou novinkou v balíčku změn v silničním zákoně je také řidičák od 17 let v takzvaném „režimu L17“. Díky němu mohou začít dělat řidičák skupiny B zájemci ještě před dosažením 17 let věku (dokonce už od 15,5 roku), přičemž závěrečnou zkoušku absolvují v 17. Svůj první rok řízení do plnoletosti potom absolvují pod dohledem „mentora“, tedy osoby, která má řidičák přes 10 let a nemá záznam v bodovém systému. Prostě rok ježdění s mamkou nebo taťkou.
Vtip je ovšem v tom, že při řízení skútru do 125 cm3 a 11 kW výkonu s sebou mentora mít nemusíte, a řídit samostatně navíc můžete i vozidla v kategorii B1, tedy čtyřkolky s výkonem do 15 kW. Už v sedmnácti tak můžete sednout na skútr i bez toho, abyste si dělali řidičák A1. Jde o docela zajímavou variantu pro mladé lidi, kteří hledají atraktivnější způsob dojíždění do školy než je mastná tyč, ale nechtějí si zatím dělat řidičák specificky na motorku.
I tady každopádně platí, že se režim L17 vztahuje pouze na ČR.
Pozor na zvýšené sazby pokut a nový bodový systém.
Aby to ale nebylo všechno jen v pozitivním duchu, máme i špatnou zprávu. Od prvního totiž platí i razantní přepracování bodového systému spolu s novým „sazebníkem“ pokut u přestupků. A s výjimkou snížení výše blokové pokuty u některých méně závažných přestupků, aby mohli zákonodárci říct, že něco taky zlevnili, se samozřejmě hlavně zdražovalo.
Motorkáře klasicky nejvíc zajímají sazby za přestupky spojené s překračováním povolené rychlosti. A nové sazby jsou oproti dosavadním následující:
Stará bloková pokuta | Nová bloková pokuta | Stará pokuta ve správním řízení | Nová pokuta ve správním řízení | Body | Zákaz řízení | |
o méně než 10 km/h v obci nebo mimo ní | do 1 000 | do 1 500 (domluva) | 1 500 - 2 500 | 2 000 - 5 000 | 0 | - |
o 10 km/h a více v obci nebo mimo ní
|
do 1 000 | 1 500 - 2 000 | 1 500 - 2 500 | 2 000 - 5 000 | 2 | - |
o 20 km/h v obci (30 km/h mimo obec) a více | do 2 500 | 2 500 - 3 500 | 2 500 - 5 000 | 4 000 - 10 000 | 4 | - |
o 40 km/h v obci (50 km/h mimo obec) a více
|
- | - | 5 000 - 10 000 | 7 000 - 25 000 | 6 | 6 - 18 měsíců |
Vyšší jsou i další sazby napříč přestupky a všechny „bodované“ jsou nově rozděleny jen do třech sazeb – za 2, 4 nebo 6 bodů.
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.