yamaha_demo_tour




Velký oranžový sporťák hlásí návrat, KTM zahájila kampaň k 990 RC R

Deset let poté, co Stefan Pierer prohlásil, že kapotované silniční motorky jsou příliš nebezpečné, a proto je KTM přestane vyrábět, se karta obrátí. V příštím roce rakouská továrna uvede na trh novou silniční kapotovanou motorku, na kterou nás bude lákat postupně v průběhu tohoto roku. Celkovou formu a první údaje známe už teď a rozhodně se máme na co těšit!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

KTM, přestože jde pořád hlavně o terénní značku, má dnes už poměrně slušnou tradici v silničních sportovních motorkách. Když vynecháme sportovní naháče, kterým vládne 1390 Super Duke R dokládající svými výkony absurditu výroku nejvyššího šéfa KTM, dostaneme se k dvanáctistovkovému superbiku RC8. Jeho první koncept KTM představila už v roce 2004, o čtyři roky později ukázala továrna finální verzi a v nabídce vydržel až do roku 2015. Očima dneška klobouk dolů před tím, co v Rakousku vyrobili. Ať si o designových výtvorech studia Kiska říkáte, co chcete, i dnes tahle motorka vypadá moderně a se 155 koňmi má pořád co nabídnout. Tím spíš, když jde o typické dvouválcové kladivo. KTM přesto na kapotované motorky úplně nezanevřela, v jejím programu se objevovala a nadále objevují jednoválcová ercéčka, která v roce 2021 doplnila okruhová libůstka RC 8C s motorem z 890 Duke R. V prvním roce vznikla jen stovka kusů, po které se i přes ambiciózní cenovku jenom zaprášilo. V roce 2022 továrna spustila objednávky na druhou generaci, té už se vyrobilo 200 kusů, a letos na jaře opět spustila 100kusovou sérii. I díky těmto motorkám bylo evidentní, že fanoušci oranžové značky jsou přímo lační po nějakém tom kapotovaném superbiku nebo supersportu. V továrně tedy usoudili, že nastal správný čas pro silniční homologovanou verzi.

Nemyslete si ale, že jde jen o oholenou RC 8C se světly nebo naopak o 990 Duke v kapotách. V prvním dílu dokumentární série, která nechává nahlédnout pod pokličku vývoje, je jasně řečeno, že jde o zcela nově navrženou motorku nakreslenou na čistém listu papíru. Samozřejmě přitom KTM využila svých zkušeností a toho, co jí dobře funguje. Proto vidíme trubkový rám jako u Duka, ve kterém bije řadový dvouválec se stejným objemem a podobným výkonem. V případě 990 RC R by měl být naladěný na 128 koní, to je o 5 koní víc než u Duka, a 103 newtonmetrů. Na silnici zcela dostatečné hodnoty, zvlášť s přihlédnutím na krouťák, na okruhu by se díky objemu 947 cm3 neměl ztratit mezi supersporty a v šikovných rukách ani mezi superbiky. Rám je samozřejmě jenom podobný tomu z nahatého divocha, pro případ kapotované motorky je předělaný s ohledem na jeho pevnost, pružnost a rozložení hmotnosti, které má být víc ve prospěch předního kola. Bližší informace KTM zatím prozradila o úhlu hlavy řízení, ten bude 25°. Podsedlový rám bude litý z hliníku, stejně jako kyvná vidlice. To je tradiční řešení KTM a dle obrázků to zase vypadá na hodně podobné díly jako na 990 Duke, jenže s velkou pravděpodobností budou mít i tyhle díly minimálně jinak spočítanou pevnost a pružnost. O tom se ale dozvíme až později, ve videu každopádně lidé z továrny mluví o tom, že RC R bude mít blízko k Duku asi jako k adventure modelům.

Další zajímavostí, která padla v prvním dílu dokumentu, je, že KTM našla díru v segmentu, kam RC R poslala. Na trhu jsou teď prý buď sportovně-cestovní kapotované motorky, které jsou moc cestovní, pak jsou tu začátečnické supersporty, které jsou moc začátečnické, a nakonec „ostré“ supersporty a superbiky, které jsou zase moc vyhraněné. RC R by prý měla být přesně uprostřed a bez kompromisů spojovat všechno dobré. Neměla by tak být příliš nekompromisní, zároveň ani příliš vyměklá. Prsty v tom bude mít mimo jiné i ergonomie, kde ústřední roli hraje nádrž. Ta má šest kontaktních bodů pro co nejlepší oporu při běžné jízdě, visení z motorky v apexu nebo zalehnutí na rovince. K optimální jízdní pozici by měly pomoci i nastavitelné stupačky a s širokým polem působnosti také plně stavitelná vidlice WP Apex s otevřenou cartridgí. Jaký tlumič to bude doplňovat vzadu, zatím nevíme, s jistotou to bude WP řady Apex, otázkou je, jak moc bude nastavitelný. Na fotkách prototypu je plně stavitelný, ale kdo ví, co bude v sérii. Stejný otazník bude u brzd, kde jsou teď třmeny Brembo Stylema, které ale KTM používá jen u vidlicových dvouválců a v minulosti u vymazleného Duka 890 R. Ostatní řadové dvouválce mají brzdy J.Juan.

Otazníků je kolem motorky stále dost. Třeba kolem finálního vzhledu. Oficiální fotky prototypu jsou maskované v „zebřím“ polepu, ve videu ale KTM ukazuje poměrně dost obrázků, skic a také motorku jako takovou, jenže je to opravdu ta reálná poslední verze? Jisté zatím je, že na kapotách nebudou chybět křidélka vyvíjená v aerodynamickém tunelu, která jednak odkazují na MotoGP dědictví, ale také by měla přispět k větší stabilitě na brzdách a v zatáčkách.

Víc informací bude KTM pouštět v rámci zmiňované minisérie, kterou doporučujeme sledovat. Je moc pěkně zpracovaná a člověk může alespoň trošku nahlédnout do utajovaných procesů finálních etap vývoje motorky. Dá se předpokládat, že vše vyvrcholí na jednom z podzimních veletrhů, osobně tipujeme italskou EICMA, kde by se měly objevit rovnou dvě motorky. Jednak homologovaná 990 RC R, vedle ní ale také továrnou připravená okruhová verze 990 RC R Track. S ní se mimochodem ještě předtím setkají účastníci vybraných národních šampionátů, kde svou novinku továrna nasadí na divokou kartu. Zajímavá forma marketingu, který má rakouská Ready to Race značka zmáklý na jedničku. Na showroomy by se nakonec měly motorky dostat v druhém čtvrtletí roku 2025.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist