Stabilizační systém od Bosche poprvé v KTM
Text: Petr Poduška | Foto: Press | Zveřejněno: 27.9.2013 | Zobrazeno: 17 867x
Co vznikne zkřížením ABS s kontrolou trakce? Ve firmě Bosch, která je světovou jedničkou ve vývoji a výrobě elektronických asistenčních prvků, to zkusili. Výsledkem je systém, jaký zatím nemá ve světě motorek obdoby, a posouvá bezpečnost jízdy o další stupeň výš. Jmenuje se MSC - Motorcycle Stability Control.
Dva nejrozšířenější systémy mají celkem logicky hlídat to, co je pro bezpečnou jízdu nejpodstatnější: dostatečnou přilnavost pneumatik k silnici. Jenže, zatímco akcelerační smyk na výjezdu ze zatáčky umí celkem spolehlivě zkrotit kontrola trakce (a je celkem fuk, v jakém úhlu vůči jízdnímu povrchu se zadní kolo nachází) ABS si s brzděním v náklonu už tak dobře poradit neumí. A přitom se 24 % všech nehod na motorkách stane právě v zatáčkách.
Tenhle statistický údaj stál na počátku vývoje nového systému, který má problematiku brzdění v náklonu jednou provždy vyřešit. Bosch MSC je vlastně takové lepší ABS, které kromě zablokování kola vlivem příliš intenzivního brzdění umí zabránit i jiným nepříjemnostem. Do mozku systému totiž proudí mnohem víc informací - kromě rychlosti otáčení obou kol může pracovat s údaji od senzorů podélného a příčného náklonu, jiná čidla zase sledují jako silou jezdec v dané chvíli působí na brzdovou páčku nebo pedál, a další měří aktuální zrychlení.
Všechny údaje se vyhodnocují víc než stokrát za vteřinu, takže není těžké zjistit, když se motorka začne chovat jak nemá. Řídící jednotka pak - podobně jako u klasického ABS či kontroly trakce - upraví brzdný účinek jednotlivých brzd nebo výkon motoru na optimální úroveň.
A čemu tedy umí systém Bosch MSC zamezit?
- podklouznutí kola při brzdění v náklonu
- narovnávání motorky při brzdění v náklonu
- převrácení motorky při nouzovém brzdění
- smyku zadního kola při akceleraci v náklonu
- zdvihání předního kola při akceleraci
Informace o redaktorovi
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)