ktm_unor




Stabilizační systém od Bosche poprvé v KTM

Co vznikne zkřížením ABS s kontrolou trakce? Ve firmě Bosch, která je světovou jedničkou ve vývoji a výrobě elektronických asistenčních prvků, to zkusili. Výsledkem je systém, jaký zatím nemá ve světě motorek obdoby, a posouvá bezpečnost jízdy o další stupeň výš. Jmenuje se MSC - Motorcycle Stability Control.

Ať už výrobce vedou k používání elektroniky jakékoli pohnutky (my si myslíme, že prostě chtějí přitáhnout do svých prodejen zákazníky, kteří mají z motorek respekt), jedno je jisté: asistenční systémy už se staly celkem běžnou součástí současného motobyznysu, a těžko se na tom něco změní. Chytré škatulky koneckonců mohou v určitých situacích skutečně přijít vhod, a pokud se elektronický pomocník dá snadno vypnout, není proč se nad jeho přítomností ve výbavě motorky rozčilovat.
Dva nejrozšířenější systémy mají celkem logicky hlídat to, co je pro bezpečnou jízdu nejpodstatnější: dostatečnou přilnavost pneumatik k silnici. Jenže, zatímco akcelerační smyk na výjezdu ze zatáčky umí celkem spolehlivě zkrotit kontrola trakce (a je celkem fuk, v jakém úhlu vůči jízdnímu povrchu se zadní kolo nachází) ABS si s brzděním v náklonu už tak dobře poradit neumí. A přitom se 24 % všech nehod na motorkách stane právě v zatáčkách. 
Tenhle statistický údaj stál na počátku vývoje nového systému, který má problematiku brzdění v náklonu jednou provždy vyřešit. Bosch MSC je vlastně takové lepší ABS, které kromě zablokování kola vlivem příliš intenzivního brzdění umí zabránit i jiným nepříjemnostem. Do mozku systému totiž proudí mnohem víc informací - kromě rychlosti otáčení obou kol může pracovat s údaji od senzorů podélného a příčného náklonu, jiná čidla zase sledují jako silou jezdec v dané chvíli působí na brzdovou páčku nebo pedál, a další měří aktuální zrychlení.
Všechny údaje se vyhodnocují víc než stokrát za vteřinu, takže není těžké zjistit, když se motorka začne chovat jak nemá. Řídící jednotka pak - podobně jako u klasického ABS či kontroly trakce - upraví brzdný účinek jednotlivých brzd nebo výkon motoru na optimální úroveň.

A čemu tedy umí systém Bosch MSC zamezit?
  • podklouznutí kola při brzdění v náklonu
  • narovnávání motorky při brzdění v náklonu
  • převrácení motorky při nouzovém brzdění
  • smyku zadního kola při akceleraci v náklonu
  • zdvihání předního kola při akceleraci
Jak to celé funguje popisuje následujícího video:
Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.


Na vývoji systému MSC se spolupodílela rakouská značka KTM, která jej jako první motocyklový výrobce začne od příštího roku montovat do modelů 1190 Adventure a Adventure R, a pravděpodobně také na novinku 1290 SupeDuke. Zkrátka ale nepřijdou ani zákazníci, kteří si některé z velkých silničních endur od KTM pořídili letos - MSC se bude prodávat i samostatně a instalace na oba modely 1190 je možná i dodatečně.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):



TOPlist