ktm_zari




KTM vrací do hry ostré supermoto 450 SMR

V příštím roce to bude sedm let od doby, kdy se naposledy v oranžovém portfoliu objevil produkční ostrý supermotard. Od té doby štafetu převzala sesterská Husqvarna se svým FS 450. Teď ale KTM zatroubila k návratu na bitevní pole a podle prvních informací to je přesně ve stylu Ready to Race.

Ostrá supermota, to jsou bezezbytku hlavně čtyřistapadesátky. V případě KTM tenhle speciál na malé okruhy s kombinovaným povrchem vychází z motokrosové 450 SX-F. Poslední generace jednoválce ověnčeného vítězstvími a tituly z MXGP a americkém šampionátu AMA nabízí výkon 63 koní při hmotnosti pouhých 27 kilogramů. Svůj podíl na nízké váze mají určitě i titanové ventily v hlavě válce (30 mm sání, 33 mm výfuk), větší význam ale mají určitě kvůli maximálním otáčkám. Do 11 500 otáček se motor může dostat také díky pístům s hmotností pouhých 320 gramů pracujících uvnitř 95mm válce, a to všechno navíc s velkým servisním intervalem 100 motohodin.

Výkon z klikové hřídele se pak dál přes hydraulicky ovládanou antihopingovou spojku Suter přenáší na pětistupňovou převodovku. Ta je navíc vybavena senzory zařazené rychlosti, které komunikují s řídící jednotkou motoru, kde je připravená pro každý rychlostní stupeň specifická palivová mapa. Mimochodem, palivovou mapu si může vybírat i jezdec, a to jednu ze dvou dostupných. Když už jsme nakousli tu elektroniku, můžeme rovnou pokračovat kontrolou trakce a launch control. Veškerá elektronická výbava se ovládá jednoduchým ovladačem na levém řídítku tak, jak jsme u této značky zvyklí. Poslední zmínka o elektronice míří k baterce, která je zcela logicky lehká lithiová.

Posledním dílkem do skládačky je podvozek. KTM samozřejmě podle své tradice sází na trubkový chrommolybdenový rám doplněný o hliníkovou podsedlovku. O pružení a tlumení se starají jednotky WP XACT, vpředu jde o vidlice o průměru 48 milimetrů se zdvihem 285 mm, vzadu je přes přepákování s hliníkovou kyvnou vidlicí spojený tlumič se zdvihem 166 mm. Styk se zemí zajišťují slicky Bridgestone nasazené na bezdušových ráfcích Alpina, vpředu v rozměru 125/600 R16,5, vzadu 165/630 R17. Pořád by to ale nebylo správné ostré supermoto, kdyby nemělo pořádné brzdy. KTM samozřejmě sází na to nejlepší, takže vpředu najdeme čtyřpístkový monoblok Brembo M50 okusující 310mm disk, vzadu je jednoduchý jednopístek s 220mm kotoučem.

SMR 450 je zkrátka už z fabriky hodně nabroušené a platí to třeba i o zubatých stupačkách. U nich je zajímavé, že pokud byste je chtěli výš, stačí namontovat stupačky z modelů EXC roku 2019, které jsou o 6 milimetrů výše. Ergonomický balíček doplňují široká kónická řídítka a protiskluzové sedlo se silikonovými proužky. Poslední důležitý údaj, který vám dlužíme, se týká hmotnosti. Tu sice KTM neudává, ale vsadíme boty, že to bude plus mínus na stejné hodnotě, jako je necelých 103 kilogramů v případě sesterské FS 450.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist