KTM se zbavuje MV Agusty
Text: Jan Rameš | Zveřejněno: 12.12.2024 | Zobrazeno: 17 015x
Ta značka je snad prokletá! Kdokoli ji vlastnil, byl rád, že se jí po velkých či ještě větších investicích vůbec zbavil. Pod křídly KTM to vypadalo, že má MV Agusta konečně budoucnost, jenomže před dvěma týdny vyšlo najevo, že sami Rakušané jsou v obrovském finančním průšvihu. Nyní, po dvou letech od prvního kapitálového vstupu a devíti měsících od koupě většinového podílu, KTM italskou ikonu škrtá ze svého portfolia.
Ne že by se to nedalo očekávat, zejména když postupně vychází najevo, že dluhy KTM nejsou dokonce ani v řádu stovek milionů eur, jak bylo komunikováno, nýbrž v miliardách, i když to berte trochu s rezervou, to je zpráva z šuplíku „světová média píší“. Ani tahle informace o rozchodu KTM a MV Agusty nepochází ani od jedné ze zúčastněných stran, tiskové středisko Pierer Mobility AG se odmlčelo již před dvěma týdny po oficiálním oznámení svých existenciálních potíží. Ovšem i tak ji považujeme za důvěryhodnou, neboť ji na svých stránkách zveřejnil italský CISL, což je místní konfederace odborových svazů, jenž referoval o setkání zástupců KTM a italských odborářů ve Varese, kde Rakušané oznámili, že MV Agustu již nepovažují za své strategické aktivum. Jinak řečeno, sbohem a šáteček. Jenomže to nebude úplně jednoduché, neboť KTM měla na starost nejen distribuci motocyklů MV, ale taky nákup dílů pro jejich výrobu a nový šéf MV Herbert Trunkenpolz letos v exkluzivním rozhovoru hovořil i o provázání designu a vývojových kapacit.
V tiskové zprávě zarazí větička: „Probíhají proto jednání o navrácení výroby zpět do vlastních rukou,“ protože výroba jako taková měla podle našich zpráv běžet pořád v Schiranně. Nicméně možná to je jenom špatná formulace. Každopádně další věta už je snad v pořádku, když říká, že „vzhledem k probíhajícímu uspořádání však bude realizace tohoto plánu trvat přibližně 90 dní, přičemž časový harmonogram se odhaduje na konec března“. Od poloviny března by měla MV Agusta znovu rozjet svoji výrobu, do té doby se bude snažit prodat těch 2000 vyrobených motorek, které jsou na skladě v Rakousku.
Takový je plán, který počítá také s tím, že v roce 2025 MV Agusta vyrobí 3000 strojů. Jenomže ten předpokládá, že tenhle cirkus bude mít svého principála, který jej bude financovat, což aktuálně KTM rozhodně není. Rakušané se teď budou snažit rychle najít ženicha pro svou nedávno adoptovanou dceru (tedy toho, kdo od nich koupí jejich 50,1% podíl), protože bez něj si MV asi může začít vyhlížet místečko na hřbitově motocyklových značek. Ne že by tam za svou existenci už párkrát na procházce nebyla…
Nesnesitelný egoista i štědrý zaměstnavatel. To byl hrabě Domenico Agusta, kmotr Grand Prix závodění
AKTUALIZACE 13. prosince 2024
V návaznosti na zveřejnění tohoto článku nás kontaktovalo zastoupení KTM CEE s upřesňujícími informacemi. Nejdůležitější zprávou je, že KTM ze svého portfolia MV Agustu prý neškrtá a naše tvrzení, že ji KTM AG bude prodávat, je spekulací. Takže se necháme překvapit, co ta formulace od CISL „Na konci dnešního setkání v Confindustria Varese mezi odbory a zástupci KTM bylo oznámeno, že MV Agusta již není považována za strategické aktivum“ vlastně znamenala. Čas to určitě ukáže. Zástupce KTM nám potvrdil, že výroba motocyklů MV Agusta opravdu probíhala vždy jenom v Itálii, přesně jak jsme psali, a do Rakouska se vyskladňovaly kvůli zabezpečení včasného doručování k dealerům. To se teď změní a distribuce motocyklů se přesune zpět do Itálie, ovšem distribuce náhradních dílů zůstane v Rakousku. Spolu s těmito zprávami jsme obdrželi ještě dopis, který MV Agusta rozesílala svým zákazníkům, kde se sumarizuje uplynulé období a na konci se říká, že „aktuální stav akcionářské struktury se stále definuje“. Krásná formulace a opět platí, že jsme zvědaví, až za nějakou dobu zjistíme, co vlastně znamenala. Pro zajímavost v příloze přikládáme celý dopis psaný v angličtině.