KTM v problémech, čeká ji velká restrukturalizace
Text: Jan Rameš | Foto: KTM | Zveřejněno: 27.11.2024 | Zobrazeno: 20 793x
Poslední dny plní nejen motocyklová média zprávy o tom, že je KTM ve velkém průšvihu. Sama značka o nastalé situaci vydala několik tiskových zpráv s jasným poselstvím: její vedení udělá všechno pro to, aby přežila. Ale bude to bolet.
„KTM AG dělá přestávku v boxech pro budoucnost a připravuje žádost o soudní restrukturalizační řízení se samosprávou.“ Tohle vám vypadne, když hodíte do překladače nadpis včera vydané tiskové zprávy. Tady je potřeba si trochu ujasnit, co to vlastně v rámci rakouského práva je. Tam se tomu říká „gerichtliches Sanierungsverfahren mit Eigenverwaltung“ a jde o typ insolvenčního řízení, kdy firma požádá soud o to, aby mohla být během insolvenčního řízení řízena vlastním managementem. KTM AG má tuto žádost podat tento pátek, tedy 29. listopadu, a měla by následovat 90denní lhůta, během níž si společnost dohodne reorganizační plán se svými věřiteli. Důvod? Opět citujme z tiskové zprávy: „Požadavky na financování KTM AG v současnosti dosahují vysokých tříciferných milionů. Vedení nyní nepočítá s tím, že by dokázalo včas zajistit potřebné průběžné financování.“ Ale to už je vlastně výsledek, na začátku byl špatně odhadnutý vývoj situace na motocyklovém trhu, který padá rychleji, než v Rakousku čekali.
Jedním z prvních kroků bude zastavení výroby právě na ty následující tři měsíce alias 90 dnů. Zákazníci by to ovšem pocítit neměli, skladové zásoby nejžádanějších aktuálních modelů by měly být dostatečné, stejně tak by mělo normálně běžet zásobování náhradními díly, a na jaře by se měla rozjet výroba nových modelů, hlavně očekávaných 125 a 390. Rozhodně to ale už nebude v tak masivním měřítku jako doposud, následující dva roky 2025 a 2026 budou ve znamení škrtů a snižování výroby, celkem se plánuje snížení provozní výkonnosti v rakouských provozovnách o více než miliardu eur. Proces restrukturalizace také povede k dalším ztrátám, například v důsledku jednorázových výdajů, jako jsou nezbytné odpisy (např. u kapitalizovaných nákladů na vývoj), firmu čeká také snižování počtu zaměstnanců, stejně jako výpadek fixních nákladů v důsledku snížené provozní výkonnosti. V důsledku toho KTM AG pro současný finanční rok 2024 očekává negativní roční čistý výsledek ve velmi vysokém tříciferném řádu milionů.
Že to nevypadá zrovna růžově? Nevypadá, nicméně šéf značky Stefan Pierer je starý lišák, který kátéemku řídí 30 let a lze mu věřit, že udělá všechno proto, aby celá společnost přežila i do dalších let. Jak sám říká ve videu v úvodu článku, KTM je celý jeho podnikatelský život. To nebude chtít spláchnout do záchodu. S reorganizací mu bude pomáhat Co-CEO, což by se dalo přeložit jako „spoluvýkonný ředitel“ Gottfried Neumeister, což je úplně nové jméno u KTM. Gottfried nastoupil 1. září a je jasné, že si ho Stefan Pierer nenajal proto, aby mu v kanceláři nebylo smutno. Neumeistera kátéemka prezentuje jako úspěšného top managera, který prošel třeba leteckým (spoluzakládal Fly Niki s Nikim Laudou) nebo cateringovým (Do & Co) byznysem, a je evidentní, že tohle je člověk, který má s restrukturalizací pomoci nejvíce. Na závěr ještě jedno zdůraznění: celá tahle ekonomická nepříjemnost se týká společností KTM AG, KTM Components GmbH a KTM F&E GmbH, nikoli celého impéria Pierer Mobility AG, i když v něm KTM AG tvoří drtivou většinu příjmů. I pro insidery je poměrně složité vypátrat, co vlastně v rámci Pierer Mobility patří pod jakou divizi, každopádně v KTM AG bychom měli najít motocyklovou výrobu KTM, Husqvarna a GasGas plus podíly v MV Agustě a CFMotu. Restrukturalizace by se tak měla vyhnout elektrokolům Husqvarna, GasGas a Felt.