KTM 990 Duke R chce být největším rváčem střední váhy
Text: Dominik Valášek | Zdroj: KTM | Zveřejněno: 31.10.2024 | Zobrazeno: 5 816x
Když se na loňském veletrhu EICMA představil 990 Duke coby pokračovatel stávajících 890, bylo všem jasné, že půjde o velmi řízný stroj, ale že jej časem doplní ještě říznější varianta R. To se děje právě nyní – zbývá jen pár dní, než letošní EICMA otevře svoje brány, a KTM představuje 990 Duke R s přezdívkou „The Punisher“ – „Kat“.
Kapitoly článku
Chcete-li to v krátké verzi, tak 990 Duke R je oproti základnímu bráchovi ostřejší, soustředěnější, lépe vybavený, ale dokonce i výkonnější. Je to motorka, ke které ve standardu nedostanete sedlo spolujezdce ani druhé stupačky, protože každý gram se počítá a vaším primárním cílem nemají být rozverná randíčka, ale časy na okruhu a řízná jízda po okreskách.
Teď ale hlouběji a podrobněji – eRko poznáte už podle zbarvení, neboť kombinaci černé a bílé na plastech tu konečně doplňuje oranžový rám, který krásně souzní s koly, převzatými z většího 1390 Super Duke. Jinak zůstalo po stránce vzhledu vše při starém, což znamená, že i „predátoří“ maska je pořád přítomná – my si ale stejně čím dál víc myslíme, že pokud v ní ani po roce nenacházíte alespoň trochu perverzního zalíbení, tak s vámi prostě nemůže být zábava.
Pod vnější slupkou se změn odehrálo dost a vezmeme to od samotného podvozku, díky kterému stojí celá motorka o 15 milimetrů výš. Přední plně nastavitelná vidlice WP Apex má průměr trubek 48 milimetrů – tedy o 5 víc než u standardního Duka. Má navíc o fous delší zdvihy 143 milimetrů, jiné vnitřní uspořádání a samozřejmě celkové naladění. Oproti tomu zadní tlumič je paradoxně kratší – o 10 milimetrů na celkový zdvih 140 milimetrů, má ale jiné přepákování, které umožňuje ostřejší úhel kyvné vidlice. Právě odsud plyne vyšší světlá výška, aby motorka mohla do ještě hlubších náklonů na okruhu. Úzce s tím souvisí i nová ergonomie – o 10 milimetrů nižší řídítka posunutá o 21 milimetrů kupředu, a taky stupačky, posunuté o plných 33 milimetrů vzad a o 12,5 milimetrů nahoru.
Zmiňovaná kola obouvají pneumatiky Michelin Power Cup 2 a zásadní změnou jsou přední brzdy – monobloky Brembo Stylema na větších 320mm kotoučích, ovládané radiální pumpou. Po stránce hmotnosti žádné novinky nenastaly – s plně natankovanou nádrží váží 990 Duke R stejných 190 kilogramů jako jeho „obyčejnější“ sourozenec.
Tato kila ale rozhýbává o něco vyšším výkonem. Aniž by se u motoru LC8c posouval omezovač ze stávajících 10 500 otáček za minutu, v KTM navýšili výkon na samém vrcholu, takže je tu namísto 123 koní pěkně kulatých 130 koní, a to ve stále stejných 9 500 otáčkách. Točivý moment zůstal zcela neměnný, tedy 103 Nm v 6 750 otáčkách. Jelikož nejsou uvedeny žádné technické změny, lze předpokládat, že se jedná pouze o přemapování řídící jednotky. Totožný se základní variantou je dokonce i výfuk.
Ani ne tak kvůli sportovním výkonům, ale spíš kvůli „aktuálnosti“ jsou tu také novinky v elektronice. 990 Duke R dostává horizontálně umístěný dotykový displej o úhlopříčce 8,8 palce a k němu nový ovladač na levém řídítku. Samozřejmě nechybí několik jízdních módů, včetně okruhového Track s nastavitelnou kontrolou trakce a dvou uživatelsky konfigurovatelných, a dále vychytávky typu launch control, wheelie control či rychlořazení. Náklonové ABS je navíc obohaceno o nové režimy – Sport, který na obou kolech zasahuje o kousek později; a pak i Supermoto+, který umožní zablokovat zadní kolo jen na určitou dobu, a zároveň hlídá úhel vybočení zadního kola vůči předku. Nadále zůstává i výchozí režim Supermoto, který ABS na zadku prostě vypne. Tak jako to u KTM bývá, značná část těchto vychytávek funguje u nové motorky v Demo módu, který po 1 500 kilometrech skončí a funkce zablokuje. Za jejich odblokování se pak připlácí u dealera.
Do prodeje jde vyostřený 990 Duke R začátkem příštího roku, česká cena na oficiálním webu zatím schází.