Yamaha vyvinula pro Toyotu vodíkový osmiválec

Proč na webu věnovaném motorkách píšeme o automobilových záležitostech? Protože vodík by mohla být jedna z cest, jak si v jedné stopě zachovat spalovací motory. A kromě Yamahy je ve společném projektu také Kawasaki.

Nejprve pár informací o samotném motoru z nadpisu: Toyota Motor Corporation pověřila Yamahu Motor vývojem motoru V8 spalujícím pouze vodík, přičemž šlo vlastně o úpravu agregátu z luxusního sportovního Lexusu RC F. To je pětilitrový vidlicový osmiválec, jenž ve standardním provedení dává 464 koní při 7100 otáčkách a 520 newtonmetrů při 4800 otáčkách. V Yamaze upravili hlavy, vstřikování i sání a výsledkem je vodíkových sice trochu hubenějších 450 koní, ale při 6800 otáčkách a hlavně 540 Nm při výrazně nižších 3600 otáčkách. Navíc se liší i charakter. „Začal jsem si všímat, že motory používající jako palivo pouze vodík mají ve skutečnosti velmi zajímavé a snadno využitelné výkonové charakteristiky,“ říká Takeshi Yamada z vývojového oddělení Yamahy. „Vodíkové motory nabízejí vrozenou přívětivost, která usnadňuje jejich ovládání i bez použití elektronických jízdních asistentů. Každý, kdo si přišel vyzkoušet prototyp vozu, začínal poněkud nedůvěřivě, ale na konci vystupoval z vozu se širokým úsměvem na tváři. Když jsem to sledoval, začal jsem věřit, že ve vlastnostech vodíkových motorů je skutečně obrovský potenciál, že nejde o pouhou náhradu benzínových jednotek." To by znělo slibně i pro motorky.

Ty přijdou na řadu také. V téhle souvislosti totiž musíme zmínit málo známý fakt, že již v listopadu loňského roku spojilo síly pět japonských společností ve vývoji alternativních paliv, neboť se domnívají, že cesta k uhlíkové neutralitě nemusí vést nutně jenom přes elektrifikaci. Těmi společnostmi jsou Subaru, Toyota, Mazda, Yamaha a Kawasaki, tedy tři automobiloví a dva motocykloví výrobci. Jejich spolupráce má takové tři pilíře: účast na závodech s uhlíkově neutrálními palivy (Mazda s biodieselem nové generace a Toyota se Subaru se syntetickým benzínem z biomasy), účast na závodech s vodíkovým motorem (Toyota a Yamaha připraví pro závod série Super Taikyu v Okayamě) a třetí pilíř už se týká motorek, kdy Yamaha a Kawasaki mají společně zkoumat možnosti vodíkového pohonu v jedné stopě. A ono to určitě půjde. Kawasaki oznámila již před veletrhem EICMA, že pracuje na přeplňovaném motoru H2, který bude pohánět vodík. To přeplňování je vítaným pomocníkem, neboť stechiometrický poměr je v případě vodíku podstatně vyšší než u benzínu – zatímco našemu starému dobrému fosilnímu palivu stačí nějakých 14:1, vodík chce nějakých 34:1. Je tady ale problém s přímým vstřikováním, na které je potřeba vodíkový pohon předělat, aby dobře fungoval, což zatím v motorkách nefrčí, nicméně na konci minulého roku Kawa ukázala právě há-dvojkový motor, který kombinoval konvenční nepřímé vstřikování do sání a přímé vstřikování do válců, takže je v Kawě jsou zřejmě na dobré cestě. Navíc se společnost Kawasaki Heavy Industries angažuje také ve výrobě a přepravě vodíku.

Na závěr bychom se vrátili opět k Yamaze, kterou jsme začali. „Usilujeme o dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050,“ řekl Yoshihiro Hidaka, prezident společnosti Yamaha Motor. „Současně máme v názvu společnosti slovo Motor a v souladu s tím spalovací motory opravdu milujeme a zabýváme se jimi ze všech stran. Vodíkové motory mají potenciál být uhlíkově neutrální a zároveň zachovat naši vášeň pro spalovací motory.“ Abychom byli korektní, spalování vodíku není úplně čisté, také vznikají oxidy dusíku, ovšem na rozdíl od benzínu tady místo uhlíkové stopy vzniká pouze voda.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 20 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist