Jsme rádi, že navštěvujete Motorkáři.cz.
Abychom mohli naši práci dále rozvíjet, tak oceníme, když nastavíte vyjímku v AdBlocku pro náš web.
Děkujeme, tým Motorkáři.cz.
Spalování vodíku mimo turbíny má kromě emisí oxidu dusíku za následek spalování maziva válců, tak k emisím oxidu uhlíku bude taktéž docházet Nutnost katalyticky upravovat spaliny bude předpisem norem, a asi bude potřeba. Tuhle iluzi zelených spalovacích agregátů na vodík nikdo neřeší a mylně se zamlčuje. Vodík má význam v palivovém článku, kde opravdu k žádným jedovatým emisím provozem nedochází. Na motocyklu je bomba pitomost pro LPG, CNG i H2, když je snadné řešení v podobě BEV.
Výroba vodíku se brzy rozběhne. Problémy s výrobou H2, skladováním a distribucí s hledáním způsobu kloudného využití nesouvisí. Hned vedle výrobny může být spalovna a technické potíže užití pro motocykly samy vývoj zarazí.
Ještě jsem zapomněl napsat porovnání při transportu vodíku v autocisternách.
Tak tedy vodíková cisterna vám odveze cca 600 kg vodíku, zatím co cisterna na ropné palivo naloží cca. 24000 kg, což většina normálních lidí uzná, že je to přece jenom kapánek rozdíl.
Vodík je naprosto NEPERSPEKTIVNÍ palivo.
S použitím vodíku v praxi jsou obrovské problémy a nemá cenu je zde všechny vypisovat. Takže jen ty nejznámější a nejhlavnější.
VÝROBA - nesmírně energeticky náročná. Nejlevnější by byl zisk vodíku při koksování uhlí, jenže v ČR nevím o jiné koksovně, než té, která je v Třinci, a druhá je v Ostravě - Bartovicích (bývalé eN Háčko, dnes Liberty). Jinak kecy o zisku z rozkladu vody elektrolýzou apod., to je při průmyslové výrobě o ničem a patří do kategorie Pohádek ovčí babičky.
SKLADOVÁNÍ - čistý vodík je problém. Jednak je nutné ho dosti šíleně zchladit, aby byl kapalný, za druhé je potřeba jej silně tlakovat. A stejně vám i jako kapalný pomalu zdrhá i z ocelové flašky, která má stěny tlusté 15 cm.
TANKOVÁNÍ - neboli přelití z nádrže do nádrže - když pominu problémy s tepelnými ztrátami, nastává problém s efektivitou.
Pro představu - klasický návěs s vodíkovými nádobami (většinou je jich deset ležmo na sobě ve tvaru pyramidy) převeze cca 600 kg na jednu várku a plní se čtyři až pět hodin. Totéž vyprázdnění návěsu. Strávit při vykládce šest hodin není žádný problém.
Oproti tomu je klasická cisterna na paliva nabouchaná i za hodinu, záleří jen na výkonu čerpadel a počtu naráz plněných komor.
Stejným způsobem by pak probíhalo i plnění osobních aut či motocyklů.
No, já myslím, že to docela stačí k zatřepání hlavou...
1. vodík má menšiu energetickú hustotu než benzín, veľkosti nádrží a motorické objemy by šli do nezmyselných čísel aby to dávalo zmysel. Stláčanie vodíka do nádrží je aktuálne predmetom vývoja, ničmenej objem motora fyzikálne nijak zmenšiť nejde. Bavíme sa o asi 10 násobkoch, tj. na výkon 300vky bude treba 3 litre, resp. spotreba nebude 5l/100 ale tak 50l... Alebo tak nejak.
2. výroba vodíka je hovadsky náročná energeticky, asi najviac v kurze je proces elektrolýzou. Je hovadina najprv vyrábať elektrinu a z toho potom vodík. Logicky je lepšie uchovávať ju rovno v baterkách, ktoré majú väčšiu energetickú hustotu a menší objem. Druhá vec sú palivové články, tj. nepáliť vodík v spaľovákoch. Ale tu sme zase pri "elektromotoroch", akurát baterku vymeníš za sa masakrálnu (rozumej veľkú a ťažkú) nádrž s vodíkom. Vlastne sa v článku píše o výkone a otáčkach, ale nepíše sa o spotrebe, aktuálne nech je pohon aký chce, bude to oproti benzínu 10 väčšie, alebo bude mať desatinový dojazd.
Vodík je cesta, ale aktuálne asi hlavne pre vlaky, busy, prípadne pre dlhodobé uchovávanie veľkého množstva energie (z vetra, slnka), ničmenej aktuálne to na motorky ešte nebude a celkom pochybujem, že niekedy áno. To sa skôr oplatí jazdiť na ethanol, príp. nejaké iné syntetické palivá.
Spalování vodíku mimo turbíny má kromě emisí oxidu dusíku za následek spalování maziva válců, tak k emisím oxidu uhlíku bude taktéž docházet Nutnost katalyticky upravovat spaliny bude předpisem norem, a asi bude potřeba. Tuhle iluzi zelených spalovacích agregátů na vodík nikdo neřeší a mylně se zamlčuje. Vodík má význam v palivovém článku, kde opravdu k žádným jedovatým emisím provozem nedochází. Na motocyklu je bomba pitomost pro LPG, CNG i H2, když je snadné řešení v podobě BEV.
Výroba vodíku se brzy rozběhne. Problémy s výrobou H2, skladováním a distribucí s hledáním způsobu kloudného využití nesouvisí. Hned vedle výrobny může být spalovna a technické potíže užití pro motocykly samy vývoj zarazí.
Ještě jsem zapomněl napsat porovnání při transportu vodíku v autocisternách.
Tak tedy vodíková cisterna vám odveze cca 600 kg vodíku, zatím co cisterna na ropné palivo naloží cca. 24000 kg, což většina normálních lidí uzná, že je to přece jenom kapánek rozdíl.
1 reakce
Zvuk
ještě poznámka k redakci m.cz na ostatních webech, které se věnují motorismu byl tenhle motor již před delší dobou ......
Ale je to pěkný motor.
Vodík je naprosto NEPERSPEKTIVNÍ palivo.
S použitím vodíku v praxi jsou obrovské problémy a nemá cenu je zde všechny vypisovat. Takže jen ty nejznámější a nejhlavnější.
VÝROBA - nesmírně energeticky náročná. Nejlevnější by byl zisk vodíku při koksování uhlí, jenže v ČR nevím o jiné koksovně, než té, která je v Třinci, a druhá je v Ostravě - Bartovicích (bývalé eN Háčko, dnes Liberty). Jinak kecy o zisku z rozkladu vody elektrolýzou apod., to je při průmyslové výrobě o ničem a patří do kategorie Pohádek ovčí babičky.
SKLADOVÁNÍ - čistý vodík je problém. Jednak je nutné ho dosti šíleně zchladit, aby byl kapalný, za druhé je potřeba jej silně tlakovat. A stejně vám i jako kapalný pomalu zdrhá i z ocelové flašky, která má stěny tlusté 15 cm.
TANKOVÁNÍ - neboli přelití z nádrže do nádrže - když pominu problémy s tepelnými ztrátami, nastává problém s efektivitou.
Pro představu - klasický návěs s vodíkovými nádobami (většinou je jich deset ležmo na sobě ve tvaru pyramidy) převeze cca 600 kg na jednu várku a plní se čtyři až pět hodin. Totéž vyprázdnění návěsu. Strávit při vykládce šest hodin není žádný problém.
Oproti tomu je klasická cisterna na paliva nabouchaná i za hodinu, záleří jen na výkonu čerpadel a počtu naráz plněných komor.
Stejným způsobem by pak probíhalo i plnění osobních aut či motocyklů.
No, já myslím, že to docela stačí k zatřepání hlavou...
Tohle by mohlo klidně stát v Louvru v Paříži před obrazem Mony Lisy.
2 reakce
1. vodík má menšiu energetickú hustotu než benzín, veľkosti nádrží a motorické objemy by šli do nezmyselných čísel aby to dávalo zmysel. Stláčanie vodíka do nádrží je aktuálne predmetom vývoja, ničmenej objem motora fyzikálne nijak zmenšiť nejde. Bavíme sa o asi 10 násobkoch, tj. na výkon 300vky bude treba 3 litre, resp. spotreba nebude 5l/100 ale tak 50l... Alebo tak nejak.
2. výroba vodíka je hovadsky náročná energeticky, asi najviac v kurze je proces elektrolýzou. Je hovadina najprv vyrábať elektrinu a z toho potom vodík. Logicky je lepšie uchovávať ju rovno v baterkách, ktoré majú väčšiu energetickú hustotu a menší objem. Druhá vec sú palivové články, tj. nepáliť vodík v spaľovákoch. Ale tu sme zase pri "elektromotoroch", akurát baterku vymeníš za sa masakrálnu (rozumej veľkú a ťažkú) nádrž s vodíkom. Vlastne sa v článku píše o výkone a otáčkach, ale nepíše sa o spotrebe, aktuálne nech je pohon aký chce, bude to oproti benzínu 10 väčšie, alebo bude mať desatinový dojazd.
Vodík je cesta, ale aktuálne asi hlavne pre vlaky, busy, prípadne pre dlhodobé uchovávanie veľkého množstva energie (z vetra, slnka), ničmenej aktuálne to na motorky ešte nebude a celkom pochybujem, že niekedy áno. To sa skôr oplatí jazdiť na ethanol, príp. nejaké iné syntetické palivá.
6 reakcí
yamaha není jen motocyklový výrobce, ale také staví (či pomáhá s konstrukcí) sportovnější motory pro výrobce aut
1 reakce
Tohle je rozhodne vice ekologicka cesta nez cely ten "elektro" humbuk co aktualne probiha
3 reakce
Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku....
2 reakce