ktm_srpen




Retrovolution. Kawasaki představila Z650RS

V segmentu klasiků doposud zelená značka nabízela buď znovuzrozený ikonický vzducháč W800, nebo silných charakterní čtyřválec Z900RS. Pěkná, klasicky střižená motorka střední třídy za rozumné peníze, která by si to rozdala s Yamahou XSR700, Hondou CB650R nebo Ducati Scrambler Icon, však Kawě chyběla. To se od příštího roku změní.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Slogan Retrovolution valila Kawasaki Youtubem už měsíc a bylo tedy jasné, že se můžeme těšit na „cosi“ v klasickém kabátě. Tipů byla spousta, od nějaké Z125RS po Z H2 RS, ale nakonec je to přesně uprostřed – menší a levnější sestřička devítistovky, dvouválcová Z650RS, postavená na bázi jedné z nejoblíbenějších motorek střední třídy. Recept na její zrod byl podobný jako u Z900RS, akorát se tolik nesahalo do techniky, takže finanční rozdíl mezi oběma šestsetpadesátkami je podstatně menší než u devítistovek. Retro pro každý den za 208, resp. 210 tisíc, když Yamaha je za 205, Honda za 208 a Ducati začíná na necelých 230? Jo, to dává smysl.

Docela se divím, že Kawasaki ve svých tiskových materiálech s výjimkou popisu toho „hlavního“ zeleného provedení nezmiňuje starou Z650, která letos slaví 45 let od své premiéry a která též byla menší mladší sestrou velké Z1, někdy nazývané  Z900. Dokonce i parametry jsou hodně podobné – stará šestpade měla 652 cm3 a 48 kW, nová má 649 cm3 a 50,2 kW. Akorát teda ta stará byla čtyřválec a nová dvouválec, ale to je detail, haha… Zásadní rozdíl je v hmotnosti, když jsme se z více než 210 kg dostali na dnešních 187 kg s plnou 12litrovou nádrží.

Důvod vzniku RS je jasný ‑ dát možnost volby i motorkářům, kteří neujíždějí na sci-fi designech aktuálních Zedů, ale kteří zároveň chtějí moderní stroj a Wéčko je pro ně příliš oldschoolové. Že tahle strategie funguje, ukazuje jak konkurence, tak samozřejmě příklad Z900 a Z900RS. Ovšem zatímco u devítistovky Kawasaki s modelem RS nabídla zákazníkům docela odlišnou techniku (motor upravený na silnější střed, jiné převody, jiný výfuk, plně nastavitelný podvozek, radiální brzdy nebo třeba kontrolu trakce v době, kdy jí ještě Z900 nedisponovala), která se logicky odrazila na ceně, jež se v závislosti na barvě liší o nějakých 55-65 tisíc, u Z650 jsou změny především optické a cenový rozdíl tak jen 30 000 Kč. Yamaha to se svými MT-07/XSR700 dělá úplně stejně…

Jako pohonná jednotka je zde starý známý řadový dvouválec o objemu 649 cm3 s ojničními čepy přesazenými o 180°, výkonem 50,2 kW/68 k při 8000 otáčkách a točivým momentem 64 Nm při 6700 otáčkách, doplněný o antihoppingovou spojku a šestistupňovou převodovku. Motor je úplně stejný jako ve standardním Z650, akorát má jiná víka altíku a spojky, aby působil víc retro, a také kryt výfukové koncovky, díky němuž lauf vypadá plošší a ne tak zvednutý nahoru jako u Z650. Jasně že by se nám tu víc líbila nějaká pěkná kulatá koncovečka, jako má Z900RS, ale to jsme u homologací a ceny a… takže kryt vlastně stačí, že.

Motor je vložen do známého lehkého rámu z ocelových trubek, doplněného vpředu o 41mm klasickou vidlici a vzadu o téměř ležatou centrálu nad pěkně tvarovanou kyvnou vidlicí. Brzdová soustava je také beze změny, dvoupístkové Nissiny na 300mm kotoučích vpředu (vždycky mě překvapuje, jak tohle dokáže brzdit). Zajímavé je, že Kawasaki uvádí o 5 mm kratší rozvor než u Z650, ale nic bližšího k tomu nepíše. Stejně tak říká, že horní brýle přední vidlice jsou o 20 mm výš díky delším trubkám, ale o nějakých úpravách hlavy řízení ani slovo. Na co ovšem upozorňuje, že podsedlový rám je jiný, není tolik zvednutý do nebes jako u moderního Zeda, aby záď vycházela hezky klasicky horizontální. To je všechno? Ale ne, ještě jedna odlišnost, a to přesně ta, jakou chcete – kola. Ereso dostává krásné lité ráfky s tenkými paprsky, jež zejména v té zlaté barvě jsou prostě k sežrání.

Chtělo by se říci, že dál už je to jenom o vzhledu, ale ona to není tak úplně pravda. Z650RS má totiž i jinou jízdní pozici a právě to, jak na motorce sedíte, vám dělá dost zásadní jízdní prožitek. Především je to větší motorka než standardní Z650, která je docela mrňavá, takže tuhle informaci uvítají především ti, kdo svou výškou přerostli průměrného Japonce. Sedlo na jiném podsedlovém rámu je totiž o celé tři centimetry výš, leží v 820 mm, a jelikož stupačky jsou na původním místě, máte mnohem více místa pro nohy. Ovšem pozor, tohle platí pro ve verzi určenou pro Evropu. Do zbytku světa půjde RS se sedlem ve výšce 800 mm, přičemž vy si tohle nižší budete moci dokoupit jako příslušenství – a naopak ti mimoevropští zákazníci zase dostanou naše standardní sedlo za příplatek jako zvýšené. Sedátko je mimochodem vážně pěkné (na rozdíl od držáku stupaček spolujezdce) a sundává se po odemknutí klíčem s vnitřním frézováním.

Když se usadíte, položíte ruce na široká plochá řídítka, která jsou proti standardnímu Zedovi o 50 mm výš a o 30 mm blíže k vám, takže sedíte podstatně vzpřímeněji. A už se jen kocháte, protože před sebou máte štíhlou kulatou nádrž a ještě dál, až úplně vpředu, vám den zlepší pohled na krásné kulaté analogové budíky s chromovanými obroučkami. LCD displej uprostřed oko staromilce nikterak nedráždí a ještě nabídne samé užitečné údaje, jako palivoměr, teploměr, zařazený kvalt a údaje tripmasteru. Co naopak trochu dráždit může, je ikonka ekonomické jízdy – tu jste u motorek ze 70. let fakt nenašli… A nenašli jste u nich ani LED osvětlení, ale to je tady vyřešeno velice vkusně, ať už jde o přední 130mm kulatý reflektor, obdélníkové blinkry nebo eliptické zadní světlo připomínající to z původních Zedů. Ono to souvisí s celkovým designem, jenž se kreslířům Kawasaki daří krásně směrovat na ty originální modely bezmála pět dekád staré, plochá záď s typickým kulatým krytem světla je toho příkladem. Nebo třeba boční panely. Nebo ta krásná nádrž se spodní rovnou linkou. Já to říkám pořád, že hezké motorky se už dělaly.

Novou Kawasaki Z650RS si budete moci pořídit ve třech barvách. Základem bude černá se stříbrným a zeleným proužkem, tedy podobný design, jaký má i základní verze větší Z900RS. Tahle varianta bude cenově lehce zvýhodněná, když za ni dáte 207 900 Kč. O dva tisíce víc zaplatíte za další dvě. Šedé provedení s černými prvky (světlo, budíky) je doplněno o oranžové proužky na nádrži a ráfcích a je to takové to provedení pro drsňáky, naopak milovníci ultra klasiky si bezpochyby zvolí charakteristickou zelenou barvu se světle zelenými proužky a zlatými ráfky. Peněz u dealera můžete ale nechat víc, Kawasaki má připraven pěkný seznam příslušenství, v nabídce budou kromě výše zmiňovaného nižšího sedla také madla pro spolujezdce, kryty nádrže, mřížka na chladič, padáky na motor a osy kol, háčky na síťku, USB zásuvka pod sedlem a další drobnosti. Dobrou zprávou je, že nové ereso by se mělo do České republiky dostat ještě tento rok, tak to svému Ježíškovi řekněte s dostatečným předstihem!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 35 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist