globalmoto_unor




Mahindra ukázala nový motor Jawa. Bude i pro ČR?

Indická značka Mahindra po dvou letech od oznámení nákupu práv na používání značky Jawa na domácím trhu ukázala první vlaštovku – motor, jenž bude zanedlouho pohánět nové indické Jawy. A není vyloučeno, že by se mohly dostat i k nám!

Tohle byla v říjnu 2016 zpráva jako hrom! Mahindra kupuje BSA! Za 3,4 milionu liber od anglické společnosti Regal Engineering, která držela všechny akcie BSA od roku 1994. Tedy, to zajímalo okolní svět. Jenže Čechy daleko víc zaujalo, že kromě toho indický gigant koupil i práva na používání značky Jawa na domácím trhu. Dokonce se objevily různě překroucené zprávy o tom, že Mahindra koupila Jawu…
Situace ale byla celkem jednoduchá. Mahindra, obrovská indická společnost, která vyrábí kdeco (je třeba největší světový producent traktorů), potřebovala zlepšit svou bilanci v segmentu motocyklů, kde proti značkám typu Hero nebo Bajaj na domácím trhu jednoduše nestíhá – její produkce v řádu deseti-, maximálně statisíců proti milionovým prodejům konkurentů je prostě nic. Proto v roce 2015 koupila za 28 milionů eur 51% podíl v Peugeot Motorcycles (toho jste si mohli všimnout v Moto GP) a proto o rok později ta BSA a Jawa. Letos na výstavě Intermot v Kolíně nad Rýnem představila i dva nové koncepty Peugeot P2X Roadster a P2X Cafe Racer.

Proč obě značky? Protože BSA je sice celosvětově větší legenda, jenže na indickém trhu je s ní problém, neboť označení BSA používá jedna firma na bicykly již od 80. let. Takže pro domácí trh bylo potřeba sáhnout po něčem jiném a Jawa byla celkem logickým krokem. V Indii je povědomí o ní dosud veliké, vždyť se tu v 60. letech vyráběla, později ještě pod jménem Yezdi. A jedním z partnerů Mahindry v oblasti hydrauliky na leteckých projektech je Jihostroj Velešín, majitel Jawy…

Staré Jawy byly v Indii vždy velmi populární

Smlouva byla postavená jasně, Mahindra, resp. její dceřinná společnost Classic Legends, jejímž prostřednictvím nákup BSA a Jawy proběhl, vyvine ve vlastní režii motocykl, jenž svým vzhledem bude evokovat staré motocykly Jawa. Z Týnce nad Sázavou byly poskytnuty nějaké dokumentace, jinak si vše řešili Indové. A teď se vytasili se třemi obrázky nového motoru, o němž jsme se na jednom zahraničním serveru dočetli, že je to nejhezčí retro motor dnešní doby. Souhlasíme. Jasná Kejvačka! Výfuky, boční dekly, startér schovaný pod něčím, co vypadá jako starý jawský karbec…

Kejvačka z roku 2018!

Za jeho vzhled musíme před Indy smeknout. A částečně i před Italy, protože vývoj motoru prý probíhal u jedné renomované firmy ve Varese. Tedy vlastně spíše jeho dolaďování, základ totiž pochází z již hotového motoru, který používá naháč Mahindra Mojo 300. Parametry jsou čistě moderní, kapalinou chlazený jednoválec se čtyřmi ventily a rozvodem DOHC, 293 cm3, 27 koní, 28 newtonmetrů. To vypadá celkem příjemně. Pokud byste měli obavu, že čtyřventil bude hodně točivý a málo tahavý odspodu, tak můžete být v klidu. Classic Legends říkají, že nový agregát má prakticky plochou křivku točivého momentu a hodně silné střední pásmo, navíc je prý dimenzovaný na dlouhou výdrž. Samé pro Indy rozhodující věci. Dokonce, a to by nás opravdu zajímalo slyšet na živo, se v Itálii ladil zvuk, aby tenhle čtyřtakt zněl jako klasické dvoutakty!

Mahindra Mojo XT 300, dárce základu pro motor Jawa

Motor bychom tedy měli. Teď ještě odpověď na dvě zásadní otázky: jak bude vypadat finální motorka a bude se prodávat i u nás? Když si vezmeme, jak detailně vzali Indové vzhled motoru a jak moc tam frčely Kejvačky, tak si myslíme, že by motocykl mohl vypadat hodně jako československá klasika 60. let. Pro světové trhy, kam mají stroje jít pod značkou BSA, určitě nebude problém drobnými úpravami změnit identitu, která bude více pasovat na britskou produkci. Prodávat moderní Kejvačky s logem BSA by nedávalo smysl. A jak týnecká Jawa ukazuje se svým modelem 350 OHC, stačí nádrž, sedlo a blatníky a nikdo by v tom nehledal původně kulatě tvarovaný Shineray. Nový model Classic Legends Jawa 300 má být pro indický trh představen 15. listopadu 2018, tak si počkejme.

Jednoválec vypadá krásně i zepředu

A prodej indických Kejvaček v ČR? To by mohlo klapnout! Poprosili jsme Jawu o oficiální vyjádření a nejdůležitější je tam tato formulace: „Plánované zkoušky nám v dohledné době přiblíží odpověď i na další otázky, mj. i na možnost jeho případného prodeje v dalších destinacích, např. v Evropě, popř. i v Česku.“ Čili teď je to o tom, jestli indické emisní a hlukové normy budou aspoň trochu přibližné těm evropským, aby se motorka dala doladit na Euro 4. Podle nás by to neměl být problém, jak ukazuje spolupráce KTM s Bajajem a BMW s TVS. Hrubým odhadem se ale bavíme tak o modelovém ročníku 2021. Před šedesáti lety se české Jawy vozily do Indie, zanedlouho se třeba indické budou vozit k nám...

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 96 Kč od 32 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Petr7474 přispěl 3 Kč
marafzs600 přispěl 3 Kč
pp377 přispěl 3 Kč
VIZI přispěl 3 Kč
R_O_C_K_Y přispěl 3 Kč
jan.sablatura přispěl 3 Kč
volkswagen přispěl 3 Kč
Kitko přispěl 3 Kč
Lucasbiker přispěl 3 Kč
zmulin přispěl 3 Kč
DejvGSR přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
DRN. přispěl 3 Kč
Potok01 přispěl 3 Kč
Dřík přispěl 3 Kč
stnd přispěl 3 Kč
Mr_Samuel přispěl 3 Kč
vikkk přispěl 3 Kč
chrochtato přispěl 3 Kč
cider přispěl 3 Kč
SLAY přispěl 3 Kč
Seeker65 přispěl 3 Kč
sdanny přispěl 3 Kč
Dawes přispěl 3 Kč
Bert-Jawatesty přispěl 3 Kč
Konqui přispěl 3 Kč
Medvědis přispěl 3 Kč
JURA35O přispěl 3 Kč
jarino přispěl 3 Kč
vopák přispěl 3 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
2100 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist