yamaha_demo_tour




Italjet Dragster půjde do výroby

Když se loni na veletrhu EICMA objevil koncept Italjet Dragster, sedli jsme si z něj na zadek. Ale nevěřili jsme, že by se dostal dál než právě do fáze konceptu. A kdyby se náhodou snad vyráběl, tak určitě ne v této podobě. Rok se s rokem sešel a na stejném místě už stál produkční stroj, který byl od konceptu k nerozeznání. Tak na tohle se těšíme moc!

Kapitoly článku

Italjet je údajně jednou ze dvou italských značek, která patří od začátku stejné rodině. Italjet založil v roce 1959 Leopoldo Tartarini, dnes značku vede jeho syn Massimo. Jestli to je čistě on, nebo ještě nějaký další investor (tipujeme druhou variantu a snad nebude mít moc šikmé oči), kdo dokončuje novou továrnu nedaleko Boloně, o tom se tiskové materiály nezmiňují, nicméně slíbeno je, že se tam první kusy začnou vyrábět ve 2. čtvrtletí příštího roku. No, jsou to Italové, takže to berme trochu s rezervou, ale důležité prostě je, že novodobý Italjet Dragster skutečně bude. Jeho předchůdce z roku 1995 se prodalo na 70 000 kusů, novince budeme přát minimálně stejný úspěch.

Původní Dragster z 90. let a jeho nová verze

A tím bychom mohli náš článek ukončit, neboť proti loňskému konceptu se toho vážně moc nezměnilo. Italjet model Dragster nazývá vzletně Urban SuperBike, ale vlastně to docela sedí. Vždyť je to taková malá variátorová Panigale, i když Ducati už na své krásné příhradové rámy rezignovala, zatímco tady je krásně vidět a ještě je zvýrazněný – nejhezčí design je technika sama! Že je to sportovec, dokázal i nedávný test na závodní dráze v Imole, kde se na něm proháněl testovací jezdec Italjetu Vinicio Salmi, jeden ze slavných italských závodníků 70. let. Skútr nevezmete na velkou trať, když si sakra nejste jistí, že to za to stojí.

I letos platí to, co bylo řečeno již loni. Italjet Dragster se bude nabízet ve dvou objemových variantách jako 125 a 200. Dvoutaktům, jež poháněly původní model, již odzvonilo, teď to jsou jednoválcové čtyřtakty, ovšem vždy s rozvodem DOHC, čtveřicí ventilů a kapalinovým chlazením. Nepřekvapí tedy, že stopětadvacítka má přesně ten legislativou maximálně povolený výkon 15 koní, kombinovaný s pěkným krouťákem 12,5 newtonmetru, a naopak překvapí, že dvoustovka má jiné jak vrtání, tak zdvih. Její parametry jsou ještě zajímavější, 19,8 koně a 17 newtnometrů. Jelikož skútry váží 108, resp. 112 kg bez náplní (nádrž na 7 litrů je vpředu u podlážky), vypadá to na pěkně dynamické svezení.

Dragstera si ale samozřejmě nebudete kupovat jen proto, že chcete nějaký skútr na dojíždění do práce. Na to existuje asi tisíc lepších strojů, u Italjetu můžete na nějakou ochranu proti větru nebo snad úložný prostor pod sedlem zapomenout. Jenže žádný jiný skútr vám nenabídne takhle úchvatný design, již zmiňovaný příhradový rám a především přední jednostranné zavěšení I.S.S. s kyvnou vidlicí a řízením rejdovým čepem. S Dragsterem si kupujete část italského konstrukčního umění.

A jsou tady i další prvky, které potvrzují motto Urban SuperBike. Řídítka jsou dvojdílná, na nich najdete závodní kryty páček, jež patří k brzdové soustavě dodávané značkou Brembo (125 má CBS, 200 disponuje ABS), tlumiče pocházejí od Bituba a pneumatiky Pirelli. Stejně jako u skutečných dragsterů, i tady je velký rozdíl v pneumatikách, vpředu je užší dvanáctka, vzadu širší třínáctka. Docela zarazí, že podobně je to i s velikostí brzdových kotoučů, vpředu 175 mm, vzadu však 240 mm.

Již od veletrhu EICMA máte možnost si předobjednat svého Dragstera na webu značky, a to z úvodní „First Edition“ čítající 499 kusů, když složíte zálohu 499 EUR. Ovšem tady se dostáváme na poněkud tenký italský led. Tisková zpráva mluví o plánech na 50 dealerů v Itálii a zastoupení na hlavních evropských a vybraných mimoevropských trzích, většina z nich je prý již dohodnutá. Ovšem co zatím je ve hvězdách, to je cena. O té není ani náznak a je jasné, že Italjet Dragster nebude žádná láce. Ovšem bude stát pět, sedm, deset tisíc éček? Mě by to jako člověka, který chce složit zálohu, docela zajímalo. Ale oni Italové byli vždycky střelci, když šlo o peníze…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 18 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 6 Kč
LesaPáán přispěl 6 Kč
kubas_zn přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist