Radikální Italjet Dragster je zpět!

Zapomeňte na líbivé kulaté tvary Vespy, zapomeňte na dynamické tvary Yamahy, zapomeňte na jakoukoli praktičnost. Tohle je Italjet Dragster. Skútr proslulý prapodivným designem, nezvyklými technickými řešeními a šílenými výkony, ze kterého se rychle stal kult. Ideální nástroj pro exoty, co na sebe chtějí strhávat pozornost. S jedním takovým náš fotograf Jirka trápí po Praze majitele silných aut a motorek, když mu teda jede. Holt citlivá závodní dvoutaktní technika, znáte to. Teď po patnácti letech přichází znovu, vypadá stejně šíleně, základní technické rysy zůstávají, jen ten dvoutakt musel přepustit své místo čtyřdobému jádru.

Radikální Italjet Dragster je zpět!

Kapitoly článku

V roce 1998 přišel Italjet se skútrem neobvyklé konstrukce. Trubkový rám dosahoval výrazné pevnosti, přední odpružení zajišťovala jednostranná kyvná vidlice, řízení kola rejdový čep. Vzhled byl podřízený funkci, výrazná mřížka v přední části kapotáže skrývala chladič motoru, stupňovité sedlo dávalo jezdci potřebnou oporu při zrychlení, znalci zase vycítili potenciál skútru třeba ze sportovně zalomených řídítek. A že se jich člověk musel pořádně držet! Všichni víme, že už z dvoutaktní padesátky jdou vydolovat zajímavé výkony, jenže Dragster se nabízel i se stopětadvacítkou a dokonce stoosmdesátkou! V tom když se člověk trošku pošťoural, tak se děly věci…

Původní DragsterPůvodní Dragster

Nový Dragster

Předchůdci a jejich nástupce

Dnes bohužel žijeme v době emisních restrikcí a všelijakých nesmyslných bezpečnostních opatření, proto se do útrob skútru nastěhoval čtyřtakt. Větší dvoustovka nabídne v 8250 otáčkách necelých 20 koní doprovázených 17 Nm s vrcholem v 6250 otáčkách. Čtyřtakt logicky půjde ladit hůř, určitě ale půjde vyměnit výfuk a filtr za otevřené, a dostaneme se lehce nad tu dvacítku. Druhá objemová varianta je klasická stopětadvacítka a i tady se Italjet drží tradice vysokých výkonů, protože nabízí maximum toho, co jsou majitelé „béček“ schopní legálně řídit. I to svědčí o tom, že nejde o žádnou "čínu", co jen koupila práva na značku. Ostatně sama továrna říká, že motory jsou Made in Italy.

Čtyřventilový, vodou chlazený jednoválec je vlastně taková nejobyčejnější věc na tomhle novém skútru, jinak je totiž stroj věrný svému předkovi. Trubkový rám tu doplňují hliníkové díly, stejný materiál posloužil i při výrobě přední jednostranné kyvné vidlice. Ta přináší opět do hry výhody řízení rejdovým čepem, a to oddělení sil působících při brždění a tlumení. Výsledkem je lepší funkce tlumiče, mimochodem na Dragsteru jsou oba nastavitelné, tím pádem příjemnější, bezpečnější a rychlejší jízda.

Podobně odvážný jako technika je i vzhled. Ostře řezané rysy nezapřou jak své italské kořeny, tak příslušnost ke značce Italjet. Přední světla tvarově s přimhouřením oka připomínají Panigale V4, zadní zase její dvouválcovou předchůdkyni, typicky dragsterovská je pak přední mřížka nebo stupňovité sedlo. Tady se se spolujezdcem moc nepočítá, přestože tu má i stupačky, stejně jako s plotnou, kufrem a cestami za nákupy. Tohle je stroj, na kterém mladí pávi v rozpuku pojedou samičkám před gympl ukazovat barevná péra na svých ocasních krovkách. K nim můžeme připočíst i LED blinkry šikovně schované v závodnických chráničích páček nebo výhružné žluté nápisy na Pirelkách Diablo Rosso. Italjet Dragster je zkrátka stále skútrem pro mladé a je jedno, jestli skutečně, nebo jen duchem.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 21 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist