ktm_kveten




KTM s Husqvarnou mají offroadové modely 2022

Loni se představení motokrosů a endur u KTM i Husqvarny posunulo proti zaběhlým zvyklostem až na začátek prázdnin, letos už je zase všechno zpátky v zajetých kolejích, tedy v květnu. Že před sebou nemáme žádnou revoluci, nýbrž jen lehké dolaďování, je nabíledni.

Kapitoly článku

Skoro to vypadá, že jsme se v terénním světě dostali do situace, kdy je pořádně těžké vymyslet něco nového. Výkonu mají motorky ažaž, hmotnost je taky sešlapaná dolů, co to jen jde, aby se nevytratila robustnost, nechybějí elektronické vychytávky, jako jsou motorové mapy s laděním přes mobil, launch control nebo kontrola trakce. Co dál, aby to bylo pořád odolné a jednoduché? Semiaktivní odpružení, automatické převodovky? To těžko. Žádný div, že ani motokrosy a endura od oranžové a bílo-žluté značky nebudou v modelovém ročníku 2022 nijak dramaticky odlišné od těch letošních. Vlastně by se s nadsázkou dalo říci, že tento článek je především fotogalerií, a to ta nadsázka nebude ani moc velká.

To se potvrzuje především v motokrosových modelech KTM. Od dvoudobé 125 SX po 63koňové čtyřtaktní kladivo 450 SX-F jsou změny jediné: oranžový rám a modré sedlo plus samozřejmě grafika na prsíčkách. A abych nekecal, tak ještě 250 a 350 SX-F mají nové ložisko vyvažováku. Nabídku tvoří stále tři dvoutakty (125, 150, 250), tři čtyřtakty (250, 350, 450) a pět dětských dvoutaktů (2x 50, 65, 2x 85) doplněných o elektrickou SX-E 5, přičemž ty dětské modely jdou do dalšího roku beze změn.

Skladba motokrosových modelů Husqvarny je prakticky stejná, tři čtyřtakty FC a dětské i dospělácké dvoutakty TC, v nichž chybí akorát verze 150, tu si KTM nechává pro sebe. Také tady se upravovaly jen stroje určené pro dospělé, od TC 125 výš mají všechny modely nové hydraulické ovládání spojky od Bremba a především úplně nově pojatou grafiku. Ale fakt úplně nově. Letos frčela hodně žlutá, napřesrok to bude hodně o bílé kombinované s modrým sedlem, kryty trubek vidlice a pruhem na nádrži. Skoro mi to připomíná silniční Pileny. Pěkné.

Pojďme na endura, opět začneme kátéemkou. I v řadách EXC, resp. EXC-F se pro modelový ročník 2022 usadila modrá barva, nicméně daleko důležitější novinkou určitě bude jinak nastavené odpružení WP Xplor, jež má být tužší a sportovnější a prodělalo i lehoučké konstrukční změny (nižší tření, lepší tlumení odskoku i menší tendence jít na dorazy). Hodně si rakouská značka slibuje od pneumatik Maxxis MaxxEnduro, jež ponesou všechny modely: čtyři čtyřdobé (250, 350, 450, 500) i tři dvoudobé se stříkačkou TPI (150, 250, 300). Jedinou technickou změnou na pohonu je kratší sekundární převod pro dvoutakt 250. Chybět nemohou samozřejmě ani vylepšené modely Six Days s tradiční náloží doplňků a speciální grafikou. Pro modelový ročník 2022 nakonec KTM udělala již potřetí limitovanou edici největšího dvoutaktu nazvanou 300 EXC TPI Erzbergrodeo.

Ty samé změny se týkají také endurových modelů Husqvarny, i tady má TE 250i kratší převod a všechny dvoutakty TE i čtyřtakty FE stejných objemů jako u KTM jinak nastavené odpružení plus se měnily gumy, Husky ovšem budou jezdit na Michelinech Enduro. Grafika je hodně podobná té motokrosové, ovšem namísto modré najdete šedou. Tím to ovšem u Husqvarny nekončí, endura této značky jsou ze všech čtyř modelových řad obou značek ta nejvíce upravená, když na nich najdete nově hydraulické spojky a brzdové soustavy od značky Braktec, navíc doplněné „vykousanými“ kotouči GSK. A prý to má brzdit fest!

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 10 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist