ktm_duben




Také Honda Vision 110 bude plnit Euro 5, dostala nový motor

Letos SH, pro příští rok PCX a Forza, takhle doposud vypadaly novinky mezi skútrovými stopětadvacítkami Honda, plnící normu Euro 5. Zbýval nejmenší a nejlevnější Vision pro ty, kdo chtějí především levného pracanta. Nezapomněla na něj Honda, nevypadne z nabídky? Buďte bez obav, řada už je kompletní.

Kapitoly článku

Vision měl premiéru již před dlouhými devíti lety a od té doby je vlastně pořád stejný. Tedy vlastně ne úplně, akorát to na něm není moc vidět – v roce 2017 přišla druhá generace a souviselo to samozřejmě se přechodem na euro-čtyřku. Tehdy se Vision jenom lehounce změnil zvenčí a získal trošku více prostoru pro posádku, kterého nikdy neměl na rozdávání, ale více se měnil uvnitř, když dostal motor řady eSP se start-stopem a alternátorovým startováním plus větší přední kolo (dříve měl 14" i vpředu). Změny pro rok 2021 jsou podobného ražení. Na první pohled jich není moc, ale…

Vlevo rok 2011, vpravo 2017 a nahoře v úvodu článku 2021. Na první pohled pořád to samé

Vision je odjakživa takovou levnější verzí esháčka. S menším motorem i menšími rozměry a především nižší cenovkou, a to skutečně výrazně – letos už SH125i stálo 95 tisíc, zatímco Vision si držel těch svých 57 900 Kč. Kolik bude stát model 2021, ani kdy bude dostupný, to nám zatím Honda neprozradila, ale neviděli bychom to na nějaký ukrutný odskok. I kdyby byl o búra dražší než letos, pořád bude o tři pětky levnější než SH. Pokud nemáte peněz nazbyt, ani nemáte postavu basketbalisty či sumisty, ale chcete městskou Hondu, Vision toho dokáže nabídnout fakt dost. Jsme zvědaví, jestli zároveň bude i nejlevnější Hondou pro kategorii A1, na kterou se Honda teď hodně soustředila – pokud započítáme i letošní SH125i a model SH Mode, jenž se v Česku nenabízí, je to osmička nových stopětadvacítek s motory Euro 5.

Poznáte novinku od „stařenky“ zvenčí? Když se budete hodně snažit, tak jo. Já jsem se hodně snažil, a tak jsem zjistil, že pod označením „zcela nový moderní vzhled“ se ukrývá trochu jiný tvar podsedlového plastu v jeho přední části, lehce pozměněné „slzičky“ předních blinkrů a místo pod hlavním světlometem teď patří plastovému krytu, který opticky rozbil velkou plochu. I když, ona na Visionu žádná plocha není velká… Přehlédnout se nedá jiný tvar zadního blatníku a paradoxně snad nejvýraznějším prvkem, který vám pomůže rozeznat model 2021 od těch předchozích, jsou tmavě šedé ráfky, nosič a kluzáky přední vidlice. A hranatá zrcátka. Žádná LED světýlka nebo kdovíjaké designové kudrlinky, to by bylo moc drahé. Vision je fešák, ale ne fintil.

Za řídítky už ale víte, že sedíte na novince. Zaprvé je tady jiný přístrojový panel. Pořád sice dosti jednoduchý, ale proti předchozímu asi tak o sto let modernější. Číselník, kontrolky a hlavně – je tady LCD displej! Takové novum… Napravo od displeje na řídítkách, jak jinak než uzoučkých, abyste se vešli do každé myší díry v provozu, už čtyři sezóny najdete naopak hodně moderní fičuru, a sice vypínání systému start-stop, u Hondy zvaného Idling Stop, na tom se nic nemění, ovšem mění se situace níž. Před vašimi koleny míval Vision otevřenou přihrádku a klasickou spínací skříňku, vedle níž se od roku 2017 nacházel čudlík otevírání podsedlového prostoru, do nějž jste se u první generace dostávali klíčkem z boku. Z výše jmenovaného zbyl v modelu 2021 jen ten čudlík na podsedlák, do něhož se i nadále vejde integrálka, ostatní věci jsou všechny změněné. Namísto otevřené přihrádky je tady uzavíratelný klikací boxík a klasickou spínací skříňku nyní vystřídal otočný ovladač bezklíčkového zapalování Smart Key. Bezklíček i u nejlevnějšího skútru? To rozhodně potěší, minimálně vaše ego.

Když se podíváte na parametry motoru, mohli byste si říct, že oukej, přišel o jednu desetinu kilowattu výkonu plus otáčky maxima krouťáku jsou o 250 otáček výš, to bude zkrátka jiným naladěním elektroniky, aby plnil euro-pětku. Jenomže houby, on je tady motor jiný! Pořád je to dvouventilový vzducháč z řady eSP (enhanced Smart Power, čili s minimalizovaným třením, kde to jen jde) se start-stopem a alternátorovým startováním, ale už ne o objemu 108 cm3, nýbrž nově 109,5 cm3 a ještě výrazněji dlouhozdvihový než doposud. Starý agregát, používaný již od začátku, měl vrtání 50 a zdvih 55,1 mm s kompresí 9,5:1, nové jádro má vnitřní rozměry 47 x 63,1 mm a kompresi rovných deset. Nová maxima teď jsou 6,4 kW/8,7 k při 7500 otáčkách a 9,0 Nm při 5750 otáčkách. Dynamika Visionu při provozu sólo a při spíše lehčím jezdci (či jezdkyni) byla vždycky na městské poměry v pohodě, v téhle oblasti si euro-pětková novinka minimálně nepohorší. Kde si naopak polepší, je spotřeba. I když tady už se žádná dramata dít ani nemohou, vždyť už teď bral Vision pod dva litry. Ale šlo to ještě trochu dolů a novinka si má vzít v průměru 1,83 l/100 km. To potom nevadí, že se nádrž zmenšila opět o tři decky na 4,9 l.

A úplně jiný je i rám. Bohužel obrázkem nás Honda neobdařila, tak musí stačit jen vyjádření, že „pokročilý, lehký ocelový rám nové generace Smart Architecture Frame (eSAF) nahrazuje konstrukci se spodní páteřní trubkou použitou u předchozího modelu“. Je tady trochu jiná geometrie s kratším rozvorem o 10 mm, ostřejším úhlem řízení o půl stupně a delším závlekem o 1 mm, čili úplné drobnosti, zejména když skútr váží rovných 100 kg. To je pokles hmotnosti o 2 kg, poprvé za těch devět let. A pak že moderní stroje jenom tloustnou… Kola zůstávají s průměry 16“/14“, obutá do „žiletek“ pro co nejnižší jízdní odpory, brzdy také jdou dál beze změn – vpředu 220mm kotouč, vzadu 130mm buben, jak jinak než se systémem CBS. Prostě maximálně funkčně postavený skútr pro ty, kdož nepotřebují oslňovat své okolí.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist