husqvarna_svartpilen_801_2




Srovnání naháčů střední třídy

Podobně jako u cestovních endur i letos na trhu pořádně zamíchá kartami dvojice nových naháčů. Jasně, bavíme se nové Hondě CB750 Hornet a nové Suzuki GSX-8S s řadovými dvouválci. Jak svými technickými parametry a cenou vpadnou do stávající konkurence? Budou jim starší sedmi a osmistovky stačit?

Kapitoly článku

Před pár týdny jsme se stejnou optikou podívali na kategorii adventure střední třídy, a protože obě zmíněné novinky od Hondy a Suzuki poslaly se stejnými motory na trh i naháče, udělali jsme si ještě přesd sezónou podobné shrnutí v této oblasti. I tady půjde zatím jen o předběžný přehled, protože u některých modelů ještě nejsou stanovené finální prodejní ceny. Ale to hlavní, cena nové Hondy CB750 Hornet ve výši 190 tisíc korun, už bylo zveřejněno a od toho se také tak trochu odvíjí výběr do našeho dnešního porovnání. A výběr konkurentů bude jednoduchý. Které modely budou zájemci o naháče nejčastěji porovnávat právě s Hornetem?

Hlavní letošní novinky, cena modelu Suzuki GSX-8S zatím nebyla stanovena.

U japonských strojů je to jasné, kromě již zmíněné novinky Suzuki GSX-8S je to hlavně Yamaha MT-07 a Kawasaki Z650, obě s podobným charakterem daným řadovým dvouválcem. Jenže když se bavíme o řadových dvouválcích, už je tu i slibná čínská konkurence v podobě Benelli 752S a CFMoto 700CL-X ve verzi Sport - a během sezóny se dá očekávat ještě představení nového naháče CFMoto 800NK. Jenže proč se omezovat jen na řadové dvouválce? Kdo bude zvažovat koupi jednoho z uvedených modelů, určitě se bude zajímat i o další tři stroje. Honda totiž ve své nabídce má i čtyřválec Honda CB650R, Suzuki zase véčkový dvouválec Suzuki SV 650, i když se nedá s určitostí říci, jestli tyto dva modely budou kvůli emisním limitům a náročnému udržování většího počtu modelových řad pokračovat i v dalších letech. A když už tedy nekoukáme jen na řadové dvouválce, pak do téhle skupiny svými výkonovými parametry i cenou skvěle zapadá i tříválcový Triumph Trident 660. A adeptů na výběr bylo ještě mnohem víc... ale k tomu se vrátíme.

V porovnání nám tedy zůstalo devět strojů, pěkně podle abecedy: Benelli 752S, CFMoto 700CL-X, Honda CB750 Hornet, Honda CB650R, Kawasaki Z650, Suzuki GSX-8S, Suzuki SV 650, Triumph Trident 660, Yamaha MT-07. Výkonově se pohybují přibližně v rozmezí 70-95 koní, nabídnou zátah 60-80 Nm a cenově se drží v pásmu 180-210 tisíc korun. Všechny jezdí na sedmnáctipalcových litých kolech a tváří se buď hodně futuristicky, nebo v případě CB650R, SV650 a Tridentu 660 ve stylu neo-retro. Tahle kategorie je vstupenka do světa opravdu velkých mašin, které zvládnou všechno od dojíždění do práce, přes sportovní svezení až po nějakou tu dovolenou po Evropě ve dvou. Ale hlavně tu nefalšovanou radost z krocení silné mašiny, na kterou díky cenovce pod dvě stě tisíc bez větších problémů našetří lidé s průměrným platem!

A které modely jsme do podrobnějšího srovnání nezařadili? Především kvůli ceně přes 230 tisíc je to dvojice devítistovek BMW F900R a KTM Duke 790 a 890, které cenově i výkonově už přeci jen zasahují do vyšší kategorie a aspirují spíš na porovnání s devítistovkami a litrovými naháči. Naopak z druhé strany kvůli výrazně nižšímu výkonu do naší porovnávané skupiny tak úplně nezapadá třeba Royal Enfield Continental GT, CFMoto 650NK nebo třeba Moto Morini 6½ STR, které navíc jezdí s osmnáctipalcovým předním kolem. Pokud byste si ale chtěli srovnání rozšířit o kterýkoli z uvedených modelů, snadno si je v Motogatalogu naklikáte do našeho Srovnávače modelů.

Výkon a točivý moment

Jak se novinky 2023 zařadily mezi stávající konkurenci po stránce výkonu a točivého momentu, to ukazuje následující přehledné srovnání:

V grafu jasně vede Honda CB650R, jasně, čtyřválce jsou točivější a dávají vyšší výkon na úkor nižšího točivého momentu než dvouválce. Ale hned vedle překvapí relativně vysoký výkon Hondy CB750 Hornet, který se zdvihovým objemem 755 cm3 nabídne 92 koní. Proč takový odskok třeba od podobně moderní GSX-8S? Už jsem to zmiňoval v článku o kategorii adventure, stojí za tím souhra několika faktorů. Motor s konstrukcí Unicam od Hondy není DOHC jako ostatní, má jen jednu vačkovou hřídel a speciální vahadlo (od toho název Unicam, konstrukce použitá i u Afriky). Proto může být celý motor lehčí, kompaktnější a rotuje v něm méně prvků. Současně má ve srovnání s ostatními maličko kratší zdvih v poměru k vrtání, to také hovoří pro vyšší otáčky.

Druhá letošní novinka, Suzuki GSX-8S, je naladěná spíš na mohutný zátah a s hodnotou točivého momentu 78 Nm ukazuje, že podobnou koncepci řadového dvouválce lze pojmout dvěma různými přístupy. V porovnání s Hornetem (vrtání válců 87 mm, zdvih 63,5 mm) je Suzuki GSX-8S podstatně „dlouhozdvihovější“. Přestože má o 20 kubíků navíc, je vrtání jen 84 mm a zdvih válců je 70 mm, tedy o 6,5 milimetrů delší dráha pístu než u Hornetu. Jasně, bavíme se pořád jen o suchých hodnotách, bude hodně zajímavé tyhle mašiny vyzkoušet naživo a poznat jejich charakter! První recenzi nového Horneta už jsme zveřejnili, velký srovnávací test se pak pokusíme uspořádat hned na začátku léta, až budou všechny modely na českém trhu dostupné.

Pohotovostní hmotnost

S předchozím odstavcem o motorech hodně souvisí i následující graf srovnání pohotovostní hmotnosti uváděné výrobcem:

Tady docela vystupuje z řady vyšší hodnota 226 kg u Benelli, ovšem jak jsme vloni zjistili ve společném redakčním testu s Yamahou, která je v naší skupině s váhou 184 kg naopak nejlehčí, není to jen o kilech. Mnohem důležitější je celkové rozložení váhy a hlavně umístění těžiště. I tady ale překvapí hodně nízká provozní hmotnost 190 kg u Hondy Hornet, která souvisí s výše zmíněnou konstrukcí motoru. Naopak velikost nádrže tady při porovnávání hmotnosti prakticky nehraje roli, všechny stroje mají objem na 14-15 litrů benzínu, výjimkou je jen CFMoto s třináctilitrovou nádrží.

Když už se díváme na výbavu a další vlastnosti, jsou na tom všichni dost podobně. Dva brzdové kotouče vepředu, srovnatelné zdvihy odpružení, novější modelové ročníky také už většinu mají obrácenou přední vidlici. Šest motocyklů v našem přehledu jezdí na kombinaci pneumatik a kol 120/70-17 vepředu a 180/55-17 vzadu. Trojice Honda CB750 Hornet, Kawasaki Z650 a Suzuki SV 650 pak má na zadním kole užší stošedesátku, konkrétně 160/60-17. Často sledovanou hodnotou, hlavně ze strany jezdců nižších postav, bývá i výška sedla. Ta je u všech mašin v naší skupině v rozmezí 790-810 mm, ale každému doporučuji tomuhle parametru nedávat moc velkou důležitost. Mnohem víc než na hodnotě záleží na tvaru sedla a rozložení váhy těla.

Prodejní cena

Jako poslední omrkneme prodejní ceny, jak jsou známé či neznámé v době zveřejnění článku. Vycházeli jsme z aktuálně zveřejněných cen, jen u novinky od Suzuki jsme zatím vyšli z přepočtu z evropské ceny ve výši 8900 Eur. Dá se ale očekávat, že i ostatní značky budou muset nějak zareagovat na agresivní cenovou politiku Hondy, protože její Hornet za 190 tisíc asi přitáhne hodně zájemců. K článku se proto ještě během března vrátíme a informace aktualizujeme.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Bogodar přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist