HRC rozjíždí prodej historických závodních artefaktů
Text: Jan Rameš | Foto: Honda | Zveřejněno: 10.4.2025 | Zobrazeno: 6 476x
Před více než pěti lety s tímhle nápadem přišla italská Ducati – nabídnout svým věrným (a movitým) fanouškům možnost koupit si domů nějakou tu součástku z původního továrního závodního speciálu z WSBK nebo MotoGP. Teď to samé začíná dělat Honda, resp. její závodní oddělení HRC. A nepůjde jenom o motorky.
Vzhledem k mnohem širšímu záběru Hondy je jasné, že tohle by mohl být o dost větší byznys s memorabiliemi, jak se těmto artefaktům říká, než u Ducati. Ta se soustředí jenom na motorky a ještě pouze dvě disciplíny, zatímco HRC upravuje vozidla pro závody kdečeho. A asi nepřekvapí, že jako první nabídne kousky historie z prostředí formule 1, konkrétně díly z motoru Honda RA100E, který poháněl monoposty Ayrtona Senny a Gerharda Bergera v roce 1990. Ten nyní rozložili v zkušení mechanici v sídle HRC v Sakura City v japonské prefektuře Tochigi, přičemž Honda v tiskové zprávě uvádí, že tahle rozborka byla provedena původními mechaniky, kteří tyhle motory kdysi skládali. Na prodej budou vačkové hřídele, ventilová víka, písty či ojnice, vše ve výstavních průhledných krabicích a s patřičnými certifikáty autenticity, a tyto první vlaštovky budou na prodej v létě při akci Monterey Car Week v Kalifornii.
Jestli to není škoda, zbavovat se náhradních dílů na historické unikáty? Honda vystavuje své historické závodní stroje v Honda Collection Hall v Motegi a v Honda Racing Gallery na okruhu v Suzuce, přičemž v motocyklech se začíná speciály pro TT na Manu z 50. let a první čtyřkolová vozidla tvoří formule 1 z následující dekády. Mnohé z těchto strojů jsou pečlivě udržovány v provozuschopném stavu a existuje k nim pořád ještě velká řada vzácných náhradních dílů. Pracovníci Collection Hall pečlivě vybrali ty, které mohou postrádat, aniž by to ovlivnilo budoucí provoz těch fungujících vozidel. Aktuálně v HRC vybírají stroje a díly ze sérií IndyCar a motocyklových závodů, jež by měly být brzy určené pro soukromý nebo aukční prodej. „Naším cílem je udělat z toho hodnotný byznys, který fanouškům, kteří milují F1, MotoGP a různé další závody, umožní sdílet historii závodních výzev Hondy od 50. let,“ říká Koji Watanabe, prezident HRC. „Zahrnutí našich fanoušků do vlastnictví části závodní historie Hondy není jednorázové, ale spíše nepřetržité podnikání, které budeme živit a rozvíjet.“