Honda slaví 400 milionů vyrobených motorek
Text: Honza Zajíček | Zdroj: TZ | Foto: Honda | Zveřejněno: 20.12.2019 | Zobrazeno: 8 816x
Japonský výrobce se dočkal úctyhodného milníku, když během své 70leté historie překonal hranici 400 milionů vyrobených motorek. Od poslední podobné slávy, kdy se slavilo 300 milionů, uběhlo pět let a o tom, že je výrobce ve formě, svědčí také to, že v roce 2018 Honda překročila hranici 20 milionů vyrobených kusů během jednoho roku. Pojďme si připomenout hlavní milníky, díky kterým je tento výrobce tak úspěšný.
Šňůru s neuvěřitelným číslem 400 000 000 odstartoval v roce 1949, rok po založení značky, model Dream D-Type. Hned o devět let později se světu představil první ikonický motocykl značky, který má na velkém počtu vyrobených modelů nemalou zásluhu – Super Cub. Díky tomuto stroji se hned v roce 1959 stala Honda největším výrobcem motocyklů na světě. Deset let poté se objevil další stroj, bez kterého by Honda nebyla Hondou – model CB750. Ještě předtím se ale pro značku udála další důležitá událost, když v Belgii roku 1963 otevřela první továrnu mimo rodné Japonsko. Hned o čtyři roky později následovala druhá, tentokrát v Thajsku a rozmach pokračoval i během sedmesátých let. 1971 to byla Indonésie, 1976 se rozjely dokonce dvě továrny, jedna v Brazílii, druhá v Itálii, 1979 vyrostla továrna v USA a do nového desetiletí Honda vstoupila s novou továrnou v Nigérii.
To už se pět let vyráběl motocykl, ze kterého se také stala legenda – GL1000 Gold Wing. Další stroj, jehož jméno silně rezonuje do dnešních dnů, XRV650 Afrca Twin, přišel o 11 let později, aby ho v roce 1992 doplnil CBR900RR FireBlade. Tou dobou už měla značka dávno za sebou 50 milionů vyrobených strojů a kráčela si pro další zářez s číslovkou 100 000 000. Ten přišel v roce 1997, kdy už jela výroba v Číně a rozjížděla se nová továrna ve Vietnamu. Rok 2001 znamenal příchod pro Hondu zásadního modelu SH125i a otevření závodu v Indii. I díky tomu Honda mohla v roce 2004 překonat hranici 10 milionů vyrobených motorek ročně a jít vstříc hranici 200 milionů vyrobených kusů, které dosáhla o čtyři roky později.
Možná jako oslavu tohoto úspěchu si v roce 2009 Honda nadělila první motorku s dvouspojkovým automatem DCT. Byl to model VFR1200F a svědky této premiéry byli návštěvníci Tokijské výstavy. Rok 2013 znamenal další rozšíření výrobních kapacit, když se rozjely linky nové továrny v Bangladéši, a také počátek dominance Marca Marqueze v MotoGP. Hned další rok bylo zase co slavit. Super Cub se stal nejprodávanějším strojem v historii, když se prodalo ve 160 zemích 87 milionů kusů a celková produkce značky překonala 300 milionovou hranici. Velké oslavy následovaly v letech 2015, 2017, 2018 a také letos. Nejprve Gold Wing oslavil 40leté výročí, následoval Fireblade se svými 25 roky a letos se k nim přidala řada CB slavící 50. výročí modelu CB750. Honda také díky Marquézovi po pětadvacáté vyhrála pohár konstruktérů v královské kategorii a k hlavním milníkům ve výrobě přidala ještě 100 000 modelů s převodovkou DCT prodaných v Evropě. Úctyhodná bilance, a to nezmiňujeme spoustu dalších úspěchů v motorsportu i v prodejní a výrobní sféře.
Informace o redaktorovi
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.