ktm_unor




Honda NT1100 dostala pro rok 2025 vyšší krouťák a adaptivní podvozek

Inovace napříč modelovou řadou Hondy, spojené s přechodem na normu Euro 5+, pokračují silničním cesťákem NT1100. To získalo část techniky z loni inovované Africa Twin, ale je tu také pokračující podobnost s nedávno faceliftovaným „SUV-skútrem“ X-ADV. Podstatné je, že cestovní univerzál získal vedle trochu nového kukuče hlavně vyšší krouťák a konečně i možnost elektronicky ovládaného, adaptivního odpružení.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Nejprve k těm věcem, které jsou vidět na první pohled. NT má novou příď s ostřeji řezanými tvary, na níž jsou některé plasty vyrobeny z biologicky odbouratelného materiálu Durabio. Nová jsou i LED světla, v nichž je vysoko umístěná linka denního svícení, kombinovaná s blinkrem. Klasické blikače čnící z kapot tak definitivně zmizely.

Nové je také 150 milimetrů dlouhé prodloužení předního blatníku, které má eliminovat cákající vodu, a ohromně vítanou změnou se stává plexištít, který lze nastavit v rozmezí 167 milimetrů jednou rukou ze sedla. Plexi bylo nastavitelné i u dosavadního modelu, na trhu od roku 2022, ale pouze tak, že jste jej u stojící motorky vzali zepředu oběma rukama a doufali, že dřív povolí aretace nastavení a ne plexi samotné. Za plexi je i nadále systém dvou displejů – spodní LCD ukazuje za každé situace základní informace v čele s rychlostí, abyste si mohli na vrchním TFT displeji zobrazit třeba mapu, přenášenou z mobilu pomocí rozhraní Apple Carplay či Android Auto.

Nové sedlo je velkorysejší, a to zejména pro jezdce. V zadní části jezdcova sedla je o 20 % zvýšená plocha pro sezení, aniž by se prodloužil došlap na zem, a NT si polepšilo i ve velikosti standardně dodávaných bočních kufrů. Ty mají o 25 milimetrů hlubší víka na obou stranách, takže namísto dosavadních 33 a 32 litrů, nabídnou 37 a 36 litrů. Oba jsou schopné pojmout integrální přilbu a další spoustu věcí můžete hodit do padesátilitrového topcasu, který zároveň slouží jako opěrka pro spolujezdce. Ten už je sice za příplatek v rámci příslušenství, ale je na spoustě tiskových fotek a asi se nepočítá s tím, že by zákazníci z dealerství odjížděli bez něj.

Technický základ motorky – tedy ocelový kolébkový rám včetně geometrie a hliníkový podsedlák – zůstal stejný, a stejný zůstal i objem řadového dvouválce z Africa Twin 1 084 cm3. V motoru ovšem (tak jako u Africa Twin) došlo na docela dost změn. Jiná je klika, ojnice, a dokonce i písty, které jsou vyšší o 400 mikronů, takže stoupnul kompresní poměr z 10,1:1 na 10,5:1. Navíc je tu zvětšený průměr sacích hrdel a delší sací potrubí, které spolu s novým katalyzátorem výfuku umožnily navýšení točivého momentu napříč středním spektrem otáček. Zatímco dosud mělo NT 105 Nm v 6 250 otáčkách, teď je to 112 Nm už v 5 500 otáčkách. Zachován zůstal výkon 102 koní při 7 250 otáčkách.

Stejně jako dosud mají zákazníci na výběr mezi klasickou manuální převodovkou a dvouspojkovým DCT. To má u nových motorek v případě NT ještě větší zastoupení než u Africa Twin. Zatímco Afrik se dlouhodobě prodává s DCT zhruba polovina, u NT jsou to dvě třetiny. Automatická převodovka dostala upravenou mapu řazení, lépe využívá točivý moment a reaguje hladčeji v nízkých rychlostech.

Dost možná nejpodstatnější po stránce jízdy – a zejména jízdních asistentů – je nová šestiosá jednotka IMU (Inertial Measurement Unit). Ta je nyní jedním z prvků, které řídí chování převodovky, stará se o nový adaptivní podvozek, a NT si polepšilo právě v oblasti jízdních asistentů. ABS je nově náklonové a se zamezením zvedání předního kola, a k dispozici je také pokročilý systém kontroly trakce HSTC, nastavitelný ve třech krocích a kombinovaný s wheelie control.

O brždění se stejně jako dosud starají dva čtyřpísty Nissin na 310mm kotoučích vpředu, zásadních změn ale doznal podvozek. Tedy – ne ten standardní mechanický, který má nastavitelné pouze zadní předpětí – řeč je o elektronickém odpružení Showa EERA, které dostala už Africa Twin. Pro NT má podvozek jinak naladěné tlumení, které se konstantně upravuje podle rychlosti jízdy, náklonu stroje (data z jednotky IMU) a chování přední vidlice (data ze snímače zdvihu). Tři režimy podvozku Urban, Tour a Rain jsou napárovány na základní jízdní režimy, a poskytují na jedné straně komfort, na druhé straně i pevnost pro sportovnější jízdu. Chování tlumení umí podvozek měnit během 15 milisekund, takže zvládne mimo jiné omezit potápění vidlice při brždění. Elektronicky nastavitelné je i předpětí zadního tlumiče, a to ve 24 krocích podle zátěže.

Kola jsou i nadále sedmnáctipalcová paprsková a neměnná zůstává pohotovostní hmotnost – v základním provedení s manuálem a mechanickým podvozkem váží NT1100 238 kilogramů, s DCT je to 248 kilogramů, a přihodíte-li ještě elektronický podvozek, je to 1 kilogram navíc. K mání budou tři barvy a žádné odvazy nečekejte. Vybírat lze matnou pískovou Mat Warm Ash, černou metalízu Gunmetal Black a modrou perleť Pearl Hawkseye Blue.

Potvrzené už jsou i české ceny. Základ vyjde na 349 900 korun, verze s DCT na 374 900 a nejdražší NT1100 DCT Electronic Suspension stojí 399 900 korun. Z ceníku vyplývá, že manuální převodovku a elektronický podvozek patrně kombinovat nelze.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 0 Kč od 0 uživatelů.
Motokatalog.cz



TOPlist