husqvarna_svartpilen_801_2




Honda bude nabízet motocykly s elektronicky ovládanou spojkou

Skoro by se zdálo, že motocykloví výrobci vyhlásili svatou válku proti spojkové páčce a považují ji za hlavní brzdu většího jednostopého motorizovaného rozpuku. Honda je v tom asi nejdále a teď přichází s další novinkou – spojku chce ovládat elektromotory.

Pro mnoho motorkářů je spojková páčka nejlepší kámoška sloužící k dokonalému ovládání jejich jednostopého miláčka, ovšem spousta značek se chová, jako by to byl ten největší nepřítel, který stojí mezi nimi a novými uživateli. Oukej, je to koordinačně trochu náročnější věcička, než když jenom otáčíte plynem jako na skútru, ale za mě nic, co by alespoň elementálně motoricky disponovaný jedinec nedal – a pokud nezvládne zároveň pravou rukou otáčet plynem a levou pouštět spojkovou páčku, říkám si, jestli má vůbec v jedné stopě, která je od přírody nestabilní, co pohledávat. Na druhou stranu, občas je to spojkování taky pěkná pruda, třeba když člověk denně dojíždí přes ucpané město, a není to o tom, že by to nezvládal… Zkrátka způsobů, jak motorkáře zbavit povinnosti mačkat spojkovou páčku, se vymýšlí pořád dost, přičemž ponechávám stranou skútry. Premiantem v tomhle je určitě Honda, která už desítky let používá odstředivou spojku na svých malých Super Cubech (a jejich klonech) a před nějakým časem přes zajímavý pokus s hydraulickou převodovkou na sci-fi cruiseru DN-01 došla až k dvouspojkovému automatu DCT, který momentálně nabízí s dvouválcovými motory 750 a 1100 a šestiválcem 1800. Před třemi lety slavila, že za dekádu od premiéry tohoto systému se pro dvouspojku rozhodlo už přes 140 tisíc uživatelů, teď si myslím, že to bude klidně ke dvěma stům tisíců.

Ostatní značky v tomhle tak úspěšné nejsou, Aprilia velice epizodně nabízela model Mana 850 s variátorem s uměle vytvořenými převody, Yamaha pár let zkoušela FJR1300 s robotizovanou převodovkou a vlastně jediným současným konkurentem Hondy v tom, kterak nemuset používat spojkovou páčku, je MV Agusta se svými modely vybavenými systémem SCS. To je vlastně úplně klasická převodovka s nožním řazením, akorát že přenos síly z motoru je řízen odstředivou spojkou od americké společnosti Rekluse, která tenhle vynález už roky aplikuje u ostrých endur. To, s čím teď s velkou slávou přichází Honda, je vlastně principiálně to samé, také tu máte běžný motor a převodovku, akorát že spojka je tady klasická a její ovládání je svěřeno elektromotoru. Nebo spíše dvěma, podle videa. Jelikož existuje jediná fotka a spíše emotivní než technické video, plus technické informace nemáme žádné, je složité se dobrat nějakého závěru, nicméně podle všech indicií je ve videu nová generace čtyřválcového naháče CB650R, kde na spojkovém víku trůní přimontované udělátko ukrývající dvojici elektromotorů a několik ozubených kol, jimiž ty elektromotory ovládají otočnou hřídel k ovládání spojkové tyčky. Proč je těch koleček tolik a proč jsou elektromotory dva, to Honda neprozradila. Stejně jako na MV, i tady máte pořád spojkovou páčku, kterou můžete kdykoli použít, ale když se vám nebude chtít, budete moci nechat práci na elektronické spojce. Nad čím visí otazník, je fungování za jízdy, nejen při rozjezdu, neboť MV používá obousměrný quickshifter a spojku nechává spojkou (odstředivá by z principu ani nefungovala, když už je motor v otáčkách), zatímco Honda ve videu ukazuje, že se spojka rozpojuje i při řazení a potvrzují to i slova tiskové zprávy: „Honda E-Clutch využívá technologii elektronického ovládání, která poskytuje okamžité, jemně vyladěné ovládání spojky pro optimální výkon v situacích, kdy se mění hnací síla, jako je uvedení motocyklu do pohybu, řazení převodových stupňů a zastavení, aby se dosáhlo plynulého rozjíždění a řazení a zastavení přirozeněji nežli při klasickém manuálním řazení.“ Přitom quickshifter na CB650R je normálně dostupný, ale možná to má co dělat s tím, že zatím funguje pouze nahoru, protože motor není ovládán RBW, nýbrž lankem. Ale to taky nevydrží věčně a je otázkou, jak to bude mít příští generace, jejíž příchod je jistě na spadnutí, když ve videu vidíme jiné ovladače na řídítkách i přístrojovou desku. Každopádně nové cébéčko nebude jediným modelem s novou E-Clutch, Honda říká, že „jelikož lehký a kompaktní systém lze instalovat bez větších změn ve stávajícím uspořádání motoru, plánuje Honda v budoucnu instalovat E-Clutch ve své modelové řadě FUN.“ O modelové řadě FUN jsme ještě neslyšeli, takže nás asi co nevidět čeká víc změn než jenom krabička s elektromotory na ovládání spojky…

VIDEO: Honda E-Clutch

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist