ktm_unor




Nášup motokrosů od KTM, Gas Gasu a Husqvarny: Tovární edice i něco pro děti

Jestli je to devět nových motorek, nebo jenom tři, záleží na tom, jakou optiku zvolíte. Tak či tak rakouská KTM a její „dceřinky“ Gas Gas a Husqvarna představily hned několik přírůstků do motokrosového portfolia. A vyberou si v nich všichni – od malých dětí až po zkušené bahnomily.

Kapitoly článku

Čtyřtakty v továrních edicích

Začneme tím největším, a sice čtyřtaktními motokrosy v továrních edicích. Jedná se o KTM SX-F Factory Edition, Gas Gasy MC F Factory Edition a Husqvarny FC Rockstar Edition. To všechno v kubaturách 250 a 450. Bohužel u českých prodejců koupíte jenom silnější 450 – kubatura 250 bude k dispozici jen v USA. Napříč značkami jde vždy o technicky stejné motorky, doplněné jinými plasty, detaily a zbarvením – KTM i Gas Gas odívají barvy Red Bullu, zatímco Husqvarna Rockstaru.

Oproti loňským ročníkům mají modely 2024, které budou dostupné v dealerstvích od začátku nového roku, přepracované rámy, hliníkové kyvné vidlice s přepákováním, ale i držáky motoru. Cílem bylo posunout rotující hmoty co nejblíže těžišti ve jménu zlepšení ovladatelnosti. Zlepšení doznala i samotná ergonomie – specificky třeba plasty kolem menší sedmilitrových nádrží. Menší nádrž znamená snazší pohyb v sedle, ale i lepší chlazení motoru.

Motory mají u kubatury 250 uváděný maximální výkon přes 47 koní při vlastní hmotnosti 26,1 kilogramu, větší 450 jsou pak při 63 koních mnohem výkonnější, s hmotností 26,8 kilogramu ale jenom zanedbatelně těžší. Celková hmotnost motorek v továrních edicích je v těsné blízkosti 103 kilogramů, každý výrobce uvádí rozdíly v desetinách. Energii startéru dodává lehounká Li-ion baterie a kryt spojky dodal výrobce Hinson. Zatímco KTM a Gas Gas osazuje u „faktorek“ výfuky Akrapovič, Husqvarna sází na FMF Racing.

Všechny tovární edice stojí na plně nastavitelných tlumičích WP XACT, přičemž k upravení nastavení nepotřebujete nářadí. Vpředu je to vidlice o průměru 48 milimetrů, vzadu centrální tlumič s novou pístnicí. Brýle vidlic jsou vyfrézované na CNC a všechny motorky obouvají pneumatiky Dunlop Geomax.

Kola mají CNC frézované středy, ráfky jsou v případě KTM a Gas Gasu DID, u Husqvarny potom Excel. Nechybí startovací zařízení na uzamčení vidlice a vpředu je u všech strojů poloplovoucí kotouč, chráněný krytem z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Ze stejného materiálu je i kryt pod motorem. Nové jsou taky chrániče rámu s hrubým povrchem nebo potahy sedla. Nechybí ani detaily – jmenovitě zlaté řetězy a barevné rozety nebo nová páka zadní brzdy.

Velkou novinkou je také jednotka Connectivity Unit Offroad, dodávaná na tovární edice napříč všemi značkami. Jednotka samotná je ukrytá za číselným štítkem na pravé vidlici, na předním blatníku je potom vystrčený GPS modul. Jednotku lze spárovat s mobilní aplikací a motorku jde jednak nastavovat, jednak si i nechat poradit s nastavením a s jízdou samotnou.

Pro mnoho jezdců bude nejpodstatnější nastavení motoru. Lze volit z několika předpřipravených map průběhu výkonu, případně mapy upravovat podle potřeb. Vedle toho, jak bude motorka reagovat na plyn, dá se nastavit ještě síla brždění motorem, úroveň kontroly trakce, launch control a citlivost standardně dodávaného rychlořazení. Dvě přednastavené mapy spolu s rychlořazením a kontrolou trakce potom lze zapínat přímo ovladačem na řídítkách.

Podvozek si sice musíte nastavit ručně, aplikace vám ale poradí, co na tlumičích „nacvakat“. Dozvíte se jaké by mělo být statické propružení při zatížení motorky, a podle toho můžete ladit předpětí, a když aplikaci prozradíte váhu, zkušenosti, jízdní styl a typ povrchu trati, řekne vám i to, jak byste si měli optimálně naladit tlumení.

Přímo v aplikaci se nachází i rozhraní LitPro, které funguje jako motokrosová telemetrie. Podle dat z jednotky motoru i GPS senzoru můžete analyzovat, jak jezdíte a použít výstupy ke zlepšení časů kol.

Jak už bylo řečeno výše, na našem trhu budou tovární edice k dostání jen ve větší kubatuře 450. KTM a Gas Gas mají cenu stanovenou na 319 000 korun, Husqvarna vyjde o dvě tisícovky dráž – na 321 000 korun.

Juniorské 50 a 65

Ještě než jezdci dorostou do velkých čtyřtaktů v královské kubatuře motokrosu, čeká je několik let na juniorských strojích. Právě proto představily všechny tři značky pro rok 2024 i nové a vylepšené dvoutakty v kubaturách 50 a 65. Jedná se o modely KTM SX, Gas Gas MC a Husqvarna TC.

Všechny značky zdůrazňují, že juniorské mini-krosky jsou po stránce ergonomie především zmenšenými velkými motorkami. Všechny stroje dostaly nové ocelové rámy a dvoudílné podsedlové rámy. Podstatnou součástí je také nastavitelná „rostoucí“ ergonomie, kdy motorka do značné míry roste s jezdcem. Konkrétně menší padesátky mají sedla nastavitelná do výšek od 634 do 683 milimetrů, větší pětašedesátky potom od nějakých 715 do 760 milimetrů. Nastavení probíhá jednak na samotném podsedlovém rámu, jednak i na odpružení a ruku v ruce jdou i nastavitelná řídítka.

Všechny motorky stojí na plně nastavitelných podvozcích WP XACT, vpředu s vidlicí o průměru 35 milimetrů, mají nové ovládací prvky a vylepšení doznaly také motory s novými hlavami, spojkami, zapalováním a výfuky.

I juniorské dvoutakty už mají svoje ceny. Padesátky vychází na 110 tisíc s daní, pětašedesátky potom na 139 tisíc, potažmo na 140 tisíc u Husqvarny.

Elektrická motorka pro nejmenší

Trio značek buduje vedle spalovacího i elektrické portfolio juniorských modelů, do kterého právě přibyl poslední a nejmenší článek. KTM SX-E2, Gas Gas MC-E2 a Husqvarna EE 2 jsou nejmenší elektrickou motorkou a mezičlánkem mezi elektrickými odrážedly a většími elektrickými modely s číslovkami 3 a 5, potažmo spalovacími padesátkami.

Jde o motorky navržené pro děti s výškou od 90 do 130 centimetrů a s maximální hmotností 35 kilogramů, sloužící jako vstupní brána do ježdění v terénu. Zároveň se jedná o kvalitní stroje bez kompromisních technických řešení.

Srdcem stroje je rám s hliníkovou centrální trubkou a hliníkovou kyvkou. Sedlo má dvě nastavitelné výšky – 470 a 500 milimetrů a o odpružení se starají komponenty WP – vpředu hydraulická vidlice bez nastavení, vzadu tlumič s nastavitelným předpětím. Kola jsou desetipalcová, obutá do pneumatik Kenda, brzdy kotoučové se 140 milimetrů kotouči vpředu i vzadu.

Elektromotor je ve středu zadního kola a má maximální výkon 1,8 kW. O napájení se stará 36V baterie BLi300, která by měla dle tiskových zpráv vydržet přibližně na 100 minut jízdy. Je voděodolná, lze ji vyndat z rámu a vyměnit, a nabíjení probíhá standardně ze zásuvky – na 80 % nabijete prázdnou baterii už za 35 minut, do plna to potrvá hodinu. Komplet i s baterkou váží motorka 29 kilogramů.

Protože jsou nejmenší jezdci často nejodvážnější, je na místě taky několik bezpečnostních opatření. V první řadě jsou to tři výkonnostní režimy. V tom nejslabším jede motorka jen rychlostí svižného kroku, tedy 7 kilometrů v hodině, na střední mód to junior vybičuje na nějakých 20 kilometrů v hodině, a v plném gardu dá motorka 33 kilometrů v hodině.

Na levém řídítku nechybí magnetická „trhačka“ na ruku, která motorku vypne v případě, že malý jezdec sundá ruku z řídítek. Když je navíc motorka zapnutá a připravená k jízdě, prochází řídítky drobné haptické vibrace. Pokud (nebo spíš „až“) junior zahodí, čidlo převrácené motorky vypne proud i tehdy, když nedojde na odtržení trhačky.
Nejmenší z elektrických juniorských strojů zatím nemají svoje ceny.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist