husqvarna_svartpilen_801_2




FB Mondial: další slavná značka ožívá

Kromě vylepšených či zcela nových modelů zavedených značek se na milánské výstavě prezentují také nové začínající firmy. Jedním z nejzajímavějších nováčků na letošní Eicma je bezesporu italský FB Mondial. Jestli vám toto jméno něco říká, tušíte správně – nejde totiž tak úplně o novou firmu, jako spíš o návrat kdysi slavné značky.

FB Mondial je historická italská značka z let 1948-1979, která zanechala významnou stopu především na závodních okruzích. Nyní ji obnovili italští magnáti Giuseppe Boselli (potomek zakladatelů původní značky) a Cesare Galli (majitel společnosti Pelpi-evropského dovozce tchajwanských značek Overbikes a Aeon, které se staly dodavateli). Jak majitelé prohlásili, cílem je vyrábět netradiční retro-motorky s historizujíícmi tvary, ovšem s naprosto současnou technickou výbavou. Probuzení slavné zaniklé značky skrze exkluzivní velkoobjemový stroj není nic nového, vzpomeňme třeba na Brough SuperiorMatchless a nejnověji opět Horex. FB Mondial ale na to jde trochu jinak - se svou letošní prvotinou cílí do nižších kubatur, v nichž chce oslovit širší publikum.

Dnes odhalený Hipster 125 a 250 má být pro mladé a začínající jezdce jakýmsi vstupním modelem do světa retro-motocyklů. Design jednoznačně čerpá ze starých závodních Mondialů, ale novinka usiluje o styl tak specifickým způsobem, že označení Hipster naprosto sedí: dlouhé úzké stavbě s oválným světlometem vévodí protáhlá 14litrová nádrž, krátké kožené sedlo (785 mm vysoké) bez výraznější podsedlovky, nízká řidítka a dvojitá koncovka výfuku vyvedená vysoko po straně. Hipster má velká, úzká a jak jinak než drátěná kola - přední 18" (100/90), zadní 17" (130/70). Vpředu najdeme USD vidlici (41 mm prům.), vzadu dvojici stavitelných tlumičů. Pohon motorky s šestirychlostní převodovkou obstarává čtyřtaktní kapalinou chlazený motor s výkonem buď 15 koní (11 kW-125 ccm) nebo 25 koní (18,5 kW-250 ccm). Dosud známé informace uzavírá údaj o suché hmotnosti, jež má hodnotu 130 kg. Zda FB Mondial Hipster naplní slušný potenciál rozvířit vody malých kubatur, o tom napoví také dosud neznámá cenovka, která by dle tvrzení zástupců společnosti - a ostatně i vzhledem k tchajwanském podílu na výrobě, neměla být přemrštěná.   

FB Mondial v minulosti

Při pohledu do historie zjistíme, že kubatury 125 a 250 ccm jsou pro značku naprosto typické. Původní FB Mondial vznikl roku 1948 v Bologni jako pobočka společnosti Mondial bratří Boselliových, původně vyrábějících ve třicátých letech v Miláně rozvážkové trojkolky (odtud zkratka FB-Fratelli Boselli). Hned zpočátku se nová firma orientovala na závodní motocykly a její moderní stroje osazené motory DOHC 125 a 250 ccm sbíraly už koncem čtyřicátých let četné vavříny. Nejslavnější období značky spadá do let 1949-1951, kdy FB Mondial třikrát po sobě opanoval kubaturu 125 ccm MS Grand Prix v kategorii jezdců i značek (poté ještě získal oba tituly v roce 1957 v kubatuře 250 ccm a v témže roce ovládl i závody TT Man 125 a 250 ccm). S Mondialem byla tenkrát spojena slavná závodnická jména jako Bruno Ruffo, Carlo Ubbiali, Taruinio Provini, nebo Cecil Sanford.

Přes všechny úspěchy nezaznamenal Mondial nikdy výrazný obchodní sukces, a tak po veleúspěšném roce 1957 přestal vyrábět závodní motory - v té době byl přitom těsně před dokončením nový projekt moderního motoru s desmodromickým rozvodem. I poté se však Mondialy v soukromých stájích a se zakoupenými motory účastnily závodů - na přelomu 50. a 60. let se v jejich sedle proháněl třeba legendární Mike Hailwood. Po útlumu závodní produkce se FB Mondial začal více soustředit na sériovou produkci univerzálnějších silničních a terénních motorek v kubaturách 75-200 ccm, kde se kvůli nadále stagnujícím prodejním číslům během šedesátých let stále více orientoval na levnější kupované dvoutakty (především mopedy s motory Sachs). Trvalý propad výroby ale vyvrcholil roku 1979, kdy FB Mondial přestal vyrábět úplně. 

Značka, nadále v rukách rodiny Boselliů, se na přelomu tisíciletí krátce vrátila, kdy proběhl pokus o návrat prostřednictvím litorvých kapotovaných strojů Mondial Piega vybavených motory z Hondy VTR (historicky poprvé, kdy Honda dodávala motory pro jinou značku - údajně se jedanlo o jakýsi gentemanský revanš, neboť Boselliové v roce 1957 věnovali svůj úspěšný motocykl Soichiru Hondovi, který pak dával italský stroj za vzor závodních Hond). Během čtyř let ale firma vyrobila jen asi 35 těchto strojů a začátkem roku 2005 znovu skončila v propadlišti dějin.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist