F.B Mondial míří více do terénu
Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Foto: F.B Mondial | Zveřejněno: 26.11.2024 | Zobrazeno: 6 674x
Italská značka F.B Mondial, toho času s čínským zázemím, představila na veletrhu v Miláně hned několik nových modelů v objemech od tradičních 125 až do 450 kubíků. Jejich společným jmenovatelem je větší či menší zaměření na offroad.
Kapitoly článku
Mud 452
Slovíčko Mud v angličtině znamená bláto a je tedy jasné, kterým směrem nová čtyřistapadesátka míří. Loni F.B Mondial v Miláně představil hodně pěkného sportovního naháče Piega 452 s velmi agresivním designem, letos přidává cestovní enduro, jež by se na evropském trhu mělo prodávat od května příštího roku, přičemž Italové už řekli i cenu – 6390 eur včetně italského DPH, tedy nějakých 160 tisíc českých. Nicméně na našem trhu nabízí importér značky pouze modely 125 cm3, takže je otázka, jak to u nás bude. Maximálně si zájemce bude muset „bahňáka“ přivézt zvenčí.
Každopádně si myslíme, že tahle motorka by mohla mít docela úspěch. Její design je, stejně jako u Piegy, hodně výrazný, nicméně jak tohle občas bývá eufemismus pro „hnusný“, tak Mud se nám fakt líbí. Taky jej dělal stejný renomovaný italský designér jménem Rodolfo Frascoli jako Piegu (a jako spoustu Triumphů, Moto Morini, Moto Guzzi...). Každopádně na první pohled je zřejmé, že tahle motorka je skutečné cestovní enduro s minimálně stejným akcentem na obě slovíčka. Štíhlá stavba v oblasti jednodílného sedla, zubaté stupačky, výrazné krytí motoru včetně bočních padáků, plně nastavitelné podvozkové komponenty, bástry od Acerbisu, jediný přední brzdový kotouč (ovšem s třmenem Brembo), na výšku postavený displej za štíhlým zvednutým plexi, prostě skoro „dakarka“. Stejně tak průměry kol 21 a 18 palců svědčí o velkém terénním apetitu, jenom škoda, že neznáme zdvihy odpružení přední 43mm USD vidle a zadní hliníkové kyvky. Víme jenom, že světlá výška činí 264 mm a že při nasednutí budete muset vyšvihnout nohu nejméně do 890 mm. Jako pohonná jednotka slouží řadový dvouválec o objemu rovných 450 cm3, jenž podle výrobce disponuje plnotučným á-dvojkovým výkonem 35 kW při vysokých 9500 otáčkách, zkombinovaným s točivým momentem 39,1 Nm. To by na 175 kg těžkou motorku mohlo být naprosto dostatečné, jenom netušíme, jestli ta kila jsou bez náplní, nebo včetně plné nádrže na 17,5 litru. Na každý pád zajímavý stroj, co říkáte?
Sendero 300
Druhá novinka míří též do terénu, ovšem lehčího a projetého v úplně jiném, pohodovějším tempu. Sendero je typický scrambler se čtyřventilovým jednoválcem o výkonu 28 koní, postavený na kolech 19“/17“, u něhož výrobce vyzdvihuje snadnou ovladatelnost a dostupnost i pro něžné pohlaví, i když sedlo s výškou 840 mm není zrovna nízko a hmotnost 181 kg také není úplně papírová. Ale ono je to spíše o celkovém přístupu, Sendero má být prostě pohodář se zajímavým designem, pěkně vypadají třeba ty trubkové rámy kolem chladičů a hlavně nad světlem. Jasně, z hlediska rozložení hmotnosti je to pitomost, ale ne všechno musí dávat smysl, ne? Navíc kdoví, jak to bude vypadat, až se Sendero dostane do výroby. Jestli vůbec. Protože zatímco u Mudu i dalších níže uvedených modelů už víme kdy a za kolik, u Sendera tyhle informace zcela chybí a musíme ho zatím brát jenom jako koncept, na němž si Italové zkoušejí zájem publika.
SMX 300 Enduro
Konečně! Po letech, co F.B Mondial nabízí poměrně povedené stopětadvacítky, dává značka svým mladým zákazníkům možnost pokračovat dále. Motor je tady úplně stejný jako u Sendera, čili čtyřventilový DOHC jednoválec s parametry 292 cm3, 28 koní a 25 newtonmetrů, ovšem namontovaný v podvozku, který se tváří, že mu žádný terén nebude cizí. Přes 300 mm světlé výšky, sedlo v 930 mm, kola samozřejmě 21 a 18 palců, sedmilitrová nádrž a velmi nízká hmotnost 124 kg jasně naznačují, že tahle motorka si to bude chtít rozdat i s těžšími překážkami, než je polní cesta za městem. Pro mladého majitele bude důležité ale i to, že mu SMX nebude dělat ostudu ani po stránce vzhledu. Za designem stojí mladý kreslič Samuele Dell’Oro, který dokázal Enduru vtisknout pěkné dynamické proporce a moderně působící lehkost. Také SMX by mělo být na evropském trhu od května a známe i cenu, která činí hodně zajímavých 3990 eur, tedy v Česku by to bylo něco kolem magických 100 tisíc korun!
SMX 125 Enduro & SMX 125 Motard
Už o nich byla řeč. Stopětadvacítkové enduro a supermoto tvoří základ nabídky značky F.B Mondial prakticky od jejího znovuzrození a příští rok přijedou v úplně nové generaci – mají mít nejen vzhled od Samueleho, ale i nové podvozky a motory. Technicky půjde vlastně o stejný stroj jako v případě větší třístovky, tedy samozřejmě u modelu Enduro, akorát hmotnost je o něco nižší (121 kg) a výkon logicky také. Nicméně dobrou zprávou určitě je, že šestikvaltový, výrazně krátkozdvihový DOHC čtyřventil ze sebe vydoluje poctivých á-jedničkových 11 kilowattů a téměř stejný počet newtonmetrů. Také u stopětadvacítky si stejně jako u třístovky můžete vybrat, jestli k přední gumě 90/90 budete dozadu chtít rozměr 120/90, nebo 140/80, což otevírá obrovské možnosti po stránce obutí, hlavně co se typu týče. Tohle teda samozřejmě platí pro verzi Enduro, výrazně nižší Motard (sedlo 890 mm, světlost 264 mm) jezdí na sedmnáctkách 110/70 a 140/70. Také pro stopětadvacítky dostupné opět od května 2025 známe cenu, která se ale výrazně neliší od třístovky – 3490 eur. Koho by to však překvapilo, vždyť jsou to úplně stejné motorky s výjimkou agregátu…
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)