Na trh vstupuje česká terénní e-motorka Dyno M
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Exac | Zveřejněno: 19.2.2025 | Zobrazeno: 11 874x
Jedním z populárních zaměření elektrických motorek je terénní ježdění. Dává to velký smysl – tichá a lehká motorka neprovokuje okolí, nabízí srovnatelné zážitky jako ta spalovací, a výdrž baterie není tak velké téma, neboť fyzička jezdce málokdy vydrží déle než nabití akumulátoru. Proto je vítaným vstupem na trh elektrická motorka Dyno M od české společnosti Exac.
Kapitoly článku
Motocyklová divize Exac se zabývá mimo jiné dovozem a prodejem několika motocyklových značek, orientovaných na off-road – ať už elektrických nebo spalovacích. Jde také o jednu z firem, která stála u zrodu staršího projektu Drill One. Motorka Dyno M je v mnoha ohledech jejím duchovním nástupcem, a ještě než se zeptáte – ano, jde o motorku kompletně vyvíjenou i vyráběnou v Česku. Některé prvky se vyrábí přímo v Exacu na Zbraslavi, kde se celý stroj i kompletuje, některé se nakupují u českých nebo zahraničních partnerů. Nejen to, Dyno vzniklo původně jako vojenská motorka pro taktické účely a verze M je civilní verzí, určenou pro prodej veřejnosti.
Základem stroje je hliníkový trubkový rám, svařovaný na jihu Čech poblíž Strakonic. Na rám navazuje trubková kyvná vidlice, odpružená nastavitelným tlumičem Elka se zdvihem 180 milimetrů. Vpředu se nachází opět nastavitelná bicyklová vidlice Manitou Dorado Comp se zdvihem 203 milimetrů. Oba ráfky jsou devatenáctipalcové DID, obuté do pneumatik Maxxis. Brzdy jsou na obou kolech čtyřpístkové kotoučové Hayes, ovládané páčkami na řídítkách, vpředu s kotoučem 223 a vzadu 203 milimetrů. Velmi příjemná je hmotnost celého stroje 64 kilogramů, a to navzdory rozměrům. Motorka s rozvorem 1 340 milimetrů má uváděnou maximální zátěž 160 kilogramů, světlou výšku 320 milimetrů a výšku uzounkého sedla dokonce 990 milimetrů.
V prostoru rámu se pak nachází 50V li-ion baterie s kapacitou 2,75 kWh. Vyrobená je v Česku ze článků Samsung, váží sama o sobě 16 kilogramů a vystačit by měla na přibližně 3 hodiny terénního ježdění, potažmo 60 kilometrů dojezdu. Baterie je navíc rychle výměnná, což je prvek, který vzešel z požadavků na vojenskou verzi. Akumulátor stačí odpojit a po odmontování podsedlovky vytáhnout vrchem za popruh. Nabíjení baterie trvá v závislosti na typu nabíječky přibližně 1,5 – 4,5 hodiny, volitelné dostupné nabíječky mají proud 10, 15 nebo 30 A.
Pod rámem, před osou zadní vidlice a chráněn hliníkovým krytem, je podvěšen elektromotor kompletně vlastního návrhu i výroby. Šestikilový agregát má žebrovaný vnější kryt a dutou osu pro chlazení vzduchem, nabízí nominální výkon 13 kW, krátkodobý maximální výkon 18 kW a maximální točivý moment 30 Nm. Když se tyto parametry poměří se zmíněnými 64 kilogramy, vychází hodně zajímavý poměr výkonu a hmotnosti. Od motoru vede jeden řetěz zakrytého primárního převodu, na který navazuje hlavní řetěz k zadnímu kolu. Nejvyšší otáčky jsou 6 500 za minutu a maximální rychlost je se standardní sadou řetězových kol – 12 zubů, 34 zubů a 52 zubů – až 70 kilometrů v hodině. Pokud ale převod změníte, například na 13, 32 a 54 zubů, dostanete rychlost i hodně přes 90.
Po stránce ovládání není moc co vysvětlovat. Na levé straně motokrosových řídítek se nachází akorát magnetická bezpečnostní „trhačka“, na pravém potom přepínání jízdních režimů a multifunkčního displeje. Malý LCD displej před jezdcem ukazuje základní údaje o rychlosti a kapacitě baterie, ale i teplotu motoru a baterie.
Motorka je už v tuto chvíli na trhu, cena je nicméně nemalá – činí 189 900 korun včetně DPH. Vybrat si lze ze třech barev – svítivě zelené, šedé nebo „vojenské“ olivové.