ktm_srpen




Ducati slaví 50 let svého slavného motoru a představuje další dva Scramblery

Druhý říjnový čtvrtek přinesl druhou online premiéru nových modelů italské značky Ducati. Ta se týkala modelové řady Scrambler, která napřesrok dostane dva nové přírůstky – osmistovku Urban Motard a jedenáctistovku Tribute Pro.

Kapitoly článku

Scramblery jsou u Ducati takovou „značkou ve značce“, pokud mohu parafrázovat známé rčení. Zatímco mainstream u téhle boloňské značky znamená kapalinou chlazené výkonné motory, špičkovou elektroniku a nejmodernější design, ať už se jedná o superbiky, naháče, cesťáky nebo powercruisery, Scramblery jedou úplně jinou lajnu. Také je ve showroomech najdete odděleně a dokonce je Ducati prezentuje jako samostatnou značku. Tady je to o retro přístupu a legendárních, vzduchem chlazených dvouventilových dvouválcích Desmodue, které se proslavily hlavně v původních Monsterech. Tedy ve své poslední verzi s ozubenými řemeny, jaké měly už Pantahy, protože jinak měla Ducati vzduchem chlazené dvouventilové véčko již od roku 1971. A kdo umí dobře počítat, vidí tam 50 let, které boloňská značka rozhodně nemohla nechat ležet ladem.

Scramblery byly úspěšnými modely v 60. letech, tehdy ovšem ještě s jednoválcovými agregáty, a svého znovuzrození se dočkaly v roce 2015, kdy přišly první osmistovky. Epizodně se na evropském trhu objevila i čtyřstovka, ale daleko důležitější bylo rozšíření směrem nahoru, od roku 2018 se nabízejí také jedenáctistovky. Modelové složení se každoročně trochu mění a kolik Scramblerů za těch sedm sezón bylo, to už bychom měli problém dopočítat. Každopádně nyní to meziročně nebude žádná divočina, čtveřice osmistovek z letošního roku zůstává (Icon Dark, Icon, Desert Sled, Nightshift) a přibude pátý Urban Motard, a jedenáctistovky budou i nadále tři – zůstává Dark Pro a Sport Pro a základní verze nazvaná pouze Scrambler 1100 Pro udělá místo novince Tribute Pro.

Scrambler 1100 Tribute Pro

Ačkoli by objemem motoru k modelu 750 GT, který se jako první Ducati s véčkovým dvouválcem začal prodávat přesně před 50 lety, v roce 1971, více hodil osmistovkový Scrambler, je celkem logické, že jako výroční model byla vybrána jedenáctistovka. Ta nese název Tribute Pro (všechny jedenáctistovky jsou od loňské sezóny s koncovkou Pro) a poznáte ji podle žlutého lakování. Není to teda jen tak nějaká žlutá, nýbrž „Giallo Ocra“, tedy žlutá okrová, a Ducati tenhle odstín používala na jednoválcových čtyřistapadesátkách a na dvouválci 750 Sport v roce 1972. V téhle barvě od roku 1975 závodily také modely 750 Supersport v týmu Spaggiari, v jejichž sedlech si fanoušci určitě vybaví legendárního Franca Unciniho. Jo, tahle žlutá je jako slavnostní barva dobrá volba.

Ale není to jenom o barvě, Tribute Pro bude mít i další drobné odlišnosti. Třeba na nádrži velké logo Ducati, které v 70. letech pro boloňskou značku vymyslel Giugiaro, hnědé prošívané sedlo, černá vyplétaná kola namísto litých a jednoduchá kulatá zrcátka – prostě sedmdesátky jako vyšité.

Technika se vůbec nijak nemění, tak jenom připomeňme, že Scramblery 1100 pohání vzduchem chlazený véčkový dvouválec o objemu 1079 cm3, který ze sebe vydoluje 86 koní a o něco málo více newtonmetrů. Že to na jedenáctistovku nejsou žádné závratné hodnoty? Nejsou, ale on taky Scrambler není závoďák, ale motorka na pohodové brouzdání krajinou, a pokud jste naposledy jeli na Monsteru s tímhle agregátem, nepochopíte, jak jej v Ducati dokázali umravnit. Navzdory retro dojmu je tady plná elektronická výbava, motor má tři mapy a vaši bezpečnost hlídá jak kontrola trakce, tak náklonové ABS.

Scrambler Urban Motard

Zatímco Tribute Pro je udělaný spíše na to pohodové retro kochání, osmistovka Urban Motard je přesným opakem. Tohle je takové městské zvířátko udělané na sportovní jízdu. Ducati mezi osmistovkami vedle takových těch pravověrných retro Scramblerů dělá právě i sportovní verze, ať už to byl třeba Full Throttle nebo Café Racer, a Urban Motard je pokračováním téhle vývojové větve. Ducati jej prezentuje pod sloganem City Rebel a na mě působí jako takový Scrambler křížený s Hypermotardem.

Urban Motarda poznáte na dálku podle vysokého předního blatníku, jaký mívala verze Urban Enduro (Desert Sled má jinak tvarovaný), a divokého červeno-bílého lakování s obrovským černým nápisem ve stylu inspirovaném pouličním uměním a graffiti nápisy. Snad žádná retro motorka nemá tak mladistvé lakování.

Oproti jedenáctistovce Tribute Pro má ovšem Urban Motard i další změny, které se netýkají jenom barev. Sportovní náturu dále prozrazují boční číselné tabulky pod jiným, plochým sedlem, které umožňuje dobrý pohyb po motorce v závislosti na tom, jestli chcete zalehnout za řídítka, nebo se namáčknout dopředu na nádrž a driftovat do zatáčky, zapřeni o široká plošší řídítka. Že to není vlastně vůbec od věci, odhaluje pohled na kola – zatímco k ostatním Scramblerům vždycky patřily špalkové pneumatiky Pirelli MT60 RS a přední 18“ ráfek, Urban Motard dostal silniční lepivky Diablo Rosso III a vepředu najdete 17“ průměr a pneumatiku obligátního rozměru 120/70ZR17. Vzadu zůstává 180/55ZR17. Že jsou tady ráfky vyplétané a nikoli lité, je možná trochu překvapivé, ale ostré motardy to tak přeci mají, ne?

Ducati svou řadu Scramblerů průběžně šlechtí a do nějakých revolučních úprav se nepouští. I modelová skladba pro rok 2022 je taková jemná prácička, která si ale své zákazníky určitě najde. Ty bude určitě zajímat dostupnost a podle dostupných informací by se nové modely měly začít vyrábět v listopadu, takže první kusy by na prodejnách mohly být ještě před koncem roku. A dobrá zpráva pro mladší ročníky je, že jak osmistovky, tak jedenáctistovky bude možné pořídit také ve verzi 35 kW pro řidičák A2.

VIDEO Z PŘEDSTAVENÍ:

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist