globalmoto_duben_nolan




Brembo, Rotobox a jejich nové šperky

V Čechách si je na motorku koupí asi málokdo, ale jsou to krásné ukázky exkluzivních materiálu, prvotřídního zpracování a té nejlepší možné techniky, tak proč se alespoň nepokochat. Řeč je zejména o nových karbonových kolech Bullet od slovinské firmy Rotobox. Některé novinky od italských brzdařů jsou naopatk docela "obyčejné" a brzy se objeví v sériové produkci.

Kapitoly článku

Rotobox

Slovinsko na svou velikost udivuje hned dvěma velmi známými firmami s tuningovým příslušenstvím špičkové kvality. Včele je jistě výfukářský gigant Akrapovič, firma Rotobox ale není nijak pozadu. Je v podstatě jednou ze tří, která ve světě nabízí karbonové ráfky a navíc vždycky vynikala vzhledem svých produktů. Jestliže u většiny ráfků z tohohle exotického materiálu najdete tlustší paprsky než u běžných, Rotobox šel do extrému a u svých kol RBX2 použil ještě tlustší než všichni ostatní. Přes běžnější model Boost se teď firma pustila do druhého extrému, když představila ráfky s paprsky tlustými jen o málo víc než je drát motokrosového výpletu. Aby toho docílili, sáhli v Rotoboxu po technologii takzvaného kovaného karbonu. S tímto výrobním postupem přišlo v roce 2010 Lamborghini, které kvůli tomu spojilo síly s americkou značkou Callaway s cílem zjednodušit a zrychlit výrobu dílů z uhlíkových vláken. Při běžné výrobě se do formy musí ručně skládat a předtím pečlivě měřit a stříhat karbonová textilie, což je pracné a zdlouhavé. V případě kovaného karbonu se používá taková laicky řečeno pasta, kde jsou nasekaná uhlíková vlákna smíchaná s pryskyřicí. Ta se pak vlévá do formy, kde se pod tlakem vypéká. Díky tomu mohou vzniknout mnohem složitější tvary se zachováním požadované pevnosti a samozřejmě s nezbytnou karbonovou lehkostí.

Rotobox navíc u svých paprsků používá karbonové vlákno, které bylo původně vyvinuté pro použití v armádě (ostatně jaké ne, že?) a protože ne každému se mramorovaná struktura kovaného karbonu líbí, jsou kola standardně nabízena v kombinaci s klasickým karbonovým límcem ráfku. Tohle spojení dvou výrobních karbonových postupů je také dost unikátní. Pokud ale chcete celé kolo v „sekaném“ designu, není problém. Poslední inovací na těchto ráfcích je pětiúhelníkový prostředek kola držící cnc obráběný střed. Jestli u lehounce vypadajících kol čekáte ještě další váhový úbytek oproti ostatním kolům Rotobox, tak je to více méně stejné. Přední je o kousek těžší, zadní zase o chlup lehčí. Hovoříme tu ale o desetinách kilogramů. Ve finále pro symetrickou kyvnou vidlici dostanete celkovou váhu obou ráfků 6,78 kilogramů a pro jednoramennou 5,52. Že jsou to ušetřené kilogramy na nejdůležitějším místě asi ani nemusíme dodávat. Stinnou stránkou téhle parády je samozřejmě cena, když přední ráfek 17x3,5“ stojí 1395 euro, zadní v rozměru 17x6,0“ vyjde na 1885 respektive 2065 euro za jednoramenné provedení.

Brembo

Levná sranda nebudou ani inovované brzdové třmeny GP4-rr. Jenže tohle je závodní náčiní a za to jsou týmy pomýšlející na nejvyšší příčky ve světě zvyklé platit horentní sumy. GP4-rr je brzdový třmen, který je celý obráběný z jednoho kusu materiálu, díky tomu je lehčí, pevnější a lépe odolává vysokým teplotám než standardně montované odlévané brzdiče. A přesně tohle v nejvyšším závodním nasazení potřebujete. Co je pak na těchto třmenech nového? Hlavně je to vzhled vycházející z loni představených silničních GP4-ms s důrazem na ještě nižší váhu a vyšší pevnost. Oproti nim tu je jednak rozdílný průměr pístků, když verze rr kombinuje u svých titanových pístků 32 a 36 milimetrů. Jiná je také povrchová úprava. Tvrdé eloxování má zajistit vyšší mechanickou odolnost a delší živostnost. To je v závodním depu přeci jenom důležitější, než aby to vypadalo.

Další aftermarketovou novinkou je pumpa 16RCS Corsa Corta. Znalci Bremba a pozorní čtenáři už určitě ví, že loni byly představeny identicky nazvané pumpy s rozměry pístků 15 a 17 milimetrů, které doplnily dříve představenou 19milimetrovou. Mohlo by se zdát, že Brembo doplňuje 16milimetrovou mezeru, jenže tenhle výrobek patří na druhou stranu řídítek. Ano, jde o spojkovou pumpu. Její tělo je vyrobené z kovaného hliníku a uvnitř se skrývají stejná těsnění a pístek jako se používají v MotoGP. Takzvaný volný chod páčky, kdy ještě nezabírá, je nastavený na minimum a stejně jako u brzdových pump i tady můžete vybírat ze dvou nastavení pivot pointu. Samozřejmostí je nastavení vzdálenosti od řídítka a sklápěcí provedení.

Mezi novinkami do tzv. OEM produkce čili určené pro prvovýrobu, se kterými se pravděpodobně budeme brzy setkávat, najdeme také radiální pumpu. PR19 má průměr pístku 16 milimetrů, na rozdíl od 16RCS jde ale o pumpu brzdovou. Oproti předchůdcům je zlepšený přívod kapaliny zajišťující lepší odvzdušnění. Jiný je také tvar páčky, která je lehčí a drobných vylepšení se dočkal i mikrospínač nebo gumová těsnění. Zajímavější ale je, že je pumpa připravena na montáž páčky MCS. Ovládat bude v budoucnu dost možná vylepšené třmeny Stylema obohacené o písmenko R v názvu. Poznávacím znakem vylepšených brzd jsou rudé čáry pod nápisem, to ale není samozřejmě jejich hlavní inovace. Tou jsou závodní pístky s odvětráváním, které dál pomáhají s chlazením brzd. Vedle Stylema R se na veletrhu Eicma představily také třmeny speciálně vyvinuté pro motocykly Harley-Davidson. Své první uplatnění najdou na novinkách Bronx a Pan America.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Durand přispěl 6 Kč
Ritchy přispěl 6 Kč
Riksa přispěl 6 Kč
Bogodar přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist