ktm_unor




Jako Terminátor. BMW představilo brýle s head-up displejem

Pamatujete si záběry z Terminátora 2, jak se Arnold Schwarzenegger dívá na lidi a v oku se mu o nich promítají informace? Něco podobného budete moci brzy zažít v dopravním provozu, tedy bráno s hodně velkou nadsázkou – Němci představili brýle, které vám budou promítat informace přímo na skla.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Head-up displeje alias HUD fungují v autech už dlouhá léta, ale do motorek zatím ne a ne pořádně prorazit. Důvod je jasný – kam údaje promítat? Většina společností, které se HUD zabývaly, nabízely (nebo chtěly nabízet) celé helmy s integrovaným systémem, který pouštěl údaje na plexi. Prozatím nejnovější HUD, o kterém jsme psali a který bychom měli co nevidět i testovat, bylo malé zařízení od německé značky Tilsberk, které se vkládá do helmy do horního lemu výřezu na plexi a průhledový štítek si sklápíte před oko. Ovšem jako zřejmě nejpokročilejší, bráno z pohledu prostorové náročnosti, můžeme brát brýle, které BMW představilo před pár týdny a které by se měly zanedlouho objevit na trhu včetně toho českého.

Celým jménem se tyhle brýle jmenují BMW Motorrad ConnectedRide Smartglasses, což je jméno jak pro chovného hřebce, ale tady to znamená, že jsou od BMW, jsou s konektivitou a jsou to brýle. Vlastně takové úplně normální, sportovně tvarované (nejen) sluneční brýle bez spodních obrouček s rámem v antracitové barvě, na nichž zvenčí nevidíte nic zvláštního. Ovšem když se podíváte zevnitř, neujde vám, že nad pravým sklem je jakoby přilepený malý černý obdélníček, a vlastně i ty nožičky jsou o fous tlustší, než u normálních brýlí… Je to tím, že v těch nožičkách je li-ion baterka pro až desetihodinový provoz, která ale nemá žádnou micro-USB zástrčku, nýbrž je tu magnetický kontakt pro dobíjení přes běžnou nabíječku na smartphone, a ten černý obdélníček je vlastně promítačka. Ta vám na pravé sklo pouští informace o aktuální rychlosti, rychlostním limitu, zařazeném rychlostním stupni a navigační pokyny, a to buď v jednoduché šipkové formě, anebo podrobné informace včetně názvů ulic. Všechno si navíc můžete nastavit v aplikaci BMW Motorrad Connected ve svém telefonu, a to včetně požadované pozice zobrazovaných údajů na skle – jestli je chcete mít víc nahoře, nebo uprostřed… Další ovládání bude možné i za jízdy prostřednictvím charakteristického otočného ovladače na řídítkách u motocyklů BMW. Že budou zobrazované údaje vždy vidět, to zajišťuje senzor v brýlích, který vyhodnocuje aktuální světelné podmínky a upravuje podle nich jas zobrazení, třeba když vjedete z přímého slunce do tunelu. Displej můžete jednoduše vypnout/zapnout tlačítkem na levé nožičce, takže si ho můžete třeba aktivovat vždy v nějakých navigačně složitějších situacích a jinak jezdit jenom s obyčejnými brýlemi.

Smartglasses se budou prodávat ve dvou velikostech, přičemž ke každým dostanete čtyři různé nosní polštářky a dvojici snadno výměnných skel – jedny tónované s UVA/UVB filtrem a jedny čiré s 85% průhledností, které využijete třeba při jízdě potmě nebo v okamžiku, kdy máte helmu se sluneční clonou. Kdo má problémy se zrakem, ten si bude moci dokoupit také RX adaptér umožňující korekci až do čtyř dioptrií. Co se dalších údajů týče, udává BMW ještě rozsah použitelných teplot od -10 °C po 50 °C, což by na motorku mělo být naprosto dostačující rozmezí, a jenom nás mrzí, že se nikde nedočteme údaje o hmotnosti. Tady můžeme posloužit jenom zprostředkovaně zkušenostmi od importéra, prý jde o příjemně lehké brýle, u kterých člověk moc nepozná rozdíl proti klasickým, a s dlouhodobým nošením by neměl být problém. S čím by naopak problém být mohl, je cena, neboť BMW své Smartglasses v Evropě chce prodávat za 690 eur, čili v přepočtu zhruba 17 000 Kč. Holt každá technologická blbinka něco stojí. Zahájení prodejů bude probíhat v evropských zemích postupně, v Česku bychom se zřejmě mohli dočkat prvních kusů již v září.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist