globalmoto_kveten




BMW přivede laserová světla a HUD do světa motorek

Zvýšení bezpečnosti jízdy chce podpořit motocyklová divize německé značky zavedením dvou nových technologií, které zatím používá jenom ve svých automobilech. Na výstavě Consumer Electronics Show (CES) v Las Vegas včera představila koncept modelu K1600 vybavený laserovým předním světlometem, a prototyp přilby s head-up displejem.

Ani v jednom případě se nejedná o žádný převratný vynález, ale na svou premiéru v motocyklovém průmyslu obě technologie teprve čekají. Laserové světlomety už důvěrně znají majtelé nejnovějších automobilů BMW prémiové řady 7 nebo elektormobilu i8. První motorkou z Mnichova, která se pravděpodobně dočká stejného světelného výkonu, je tedy celkem logicky luxusní křižník K1600GTL. U stejného BMW poprvé použila i "zatáčecí" adaptivní světlomety - rovněž převzaté z aut.

Výhody laserového světlometu spočívají podle BMW ve snížení spotřeby energie, která ve srovnání s LED světly klesne zhruba na polovinu. Z hlediska uživatele je zajímavějším argumentem jasnější a bělejší světlo, a především delší kužel - v režimu dálkových světel může laser pálit až do dálky 600 metrů, což je dvakrát víc než u běžných světlometů. Bezpečnější cestování za tmy ale vyplývá nejen prodlouženého, ale také přesnějšího osvětlení silnice. Laserové světlo tak paradoxně bude méně obtěžovat ostatní účastníky provozu, než klasická dálková. Kromě toho se nová technologie pyšní velmi dlouhým servisním intervalem, který alespoň částečně kompenzuje vyšší pořizovací náklady.

Jestli se teď ptáte jak takový takový světlomet funguje, měli bychom pro vás jednoduché a hodně laické vysvětlení. Modré laserové světlo je promítáno přes soustavu zrcadel na čočku, obsahující žlutý fosfor. Tam se energie přemění na čistě bílé jasné světlo, a to pak putuje ven. Označení laserový světlomet tedy není úplně přesné.

Nová technologie je podle BMW zatím příliš drahá na to, aby se v dohledné době objevila v sériově vyráběných motorkách. Dočkáme se jí nejspíš až se investice vynaložené na její vývoj vrátí do pokladny prostřednictvím automobilové branže. Ostatně, proti konkurenci má BMW v tomto směru celkem slušný náskok, takže zatím nikam spěchat nemusí.

Úplně nový není ani nápad zabudovat displej do hledí motocyklové přilby, aby jezdec nemusel za jízdy klopit  zrak pokaždé, když se chce podívat na přístrojovku nebo navigaci. V současné době se vývoji této technologie věnuje hned několik firem, a značka BMW se zařadila mezi ně.

O co jde? V první řadě zase o bezpečnost. Představte si, že máte všechny údaje přímo před očima na speciálním průhledném displeji umístěném v plexi přilby, a místo sklánění hlavy k tachometru se při jízdě můžete plně věnovat dění kolem vás. V autech BMW se podobný systém - údaje se promítají na čelní sklo - používá od roku 2003, tak proč nevyužít získané zkušenosti v další branži? Vždyť přehled o situaci před motorkou je z hlediska bezpečnosti snad ještě důležitější než za volantem.

Přilba BMW s head-up displejem je teprve v počáteční fázi vývoje, ale její funkce vypadají zajímavě už teď. Displej bude plně programovatelný, aby si jezdec mohl sám vybrat jaké informace chce mít právě na očích. Mohou to být údaje o parametrech jízdy (rychlost jízdy, zařazená rychlost), stejně jako informace o technickém stavu motorky (tlak v pneumatikách, stav paliva či oleje), pokyny navigace nebo zprávy o situaci v dopravě. Do budoucna se počítá i s možností vestavět do přilby kameru, respektive kamery dvě. Zatímco ta přední bude schopná pořizovat autentické záznamy z jízdy, zabírané z úrovně očí jezdce, zadní kamera bude sloužit jako digitální zpětné zrcátko, a její pohled se bude v reálném čase promítat na displej. V kombinaci s připravovaným komunikačním systémem V2V (vehicle-to-vehicle) se pak možnosti přilby dále rozšíří, a najdou uplatnění i například při jízdě ve skupině.

Kompletní obsluhu celého systému včetně spouštění kamery a volby zobrazovaných informací zvládne jezdec pomocí multiovladače na levém řídítku. Součástí výbavy vyvíjené přilby je kromě head-up displeje také mini-počítač a sluchátka, základní head-up displej bude k dispozici i na stávající modely přileb BMW.  Na jedno nabití má displej vydržet zhruba pět hodin provozu.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (13x):
Motokatalog.cz



TOPlist