ktm_unor




BMW naskakuje na vlnu lehkých adventur s konceptem F 450 GS a vyšperkovalo M 1000 RR

Berlínská divize BMW se na EICMA vytasila s dvojicí novinek. Limitovaná a vyšperkovaná edice superbiku, oslavující vítězství ve WSBK, je hezkou zajímavostí na podívání, ale „plebsu“ se asi příliš nedotkne. Mnohem více zraků se tak obrací k zajímavému konceptu F 450 GS, se kterým BMW naskakuje na vlnu lehkých dvouválcových adventur pro řidičáky A2.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Koncept F 450 GS

Lehká dvouválcová cestovní endura jsou v poslední době velkým tahákem a BMW coby jedna z vedoucích značek na poli adventure kategorie nechce zůstat stát opodál. V Miláně představená F 450 GS je sice pouze konceptem, ale značka se nijak netají tím, že příští rok přijde produkční verze, která bude prakticky totožná – můžeme se tedy s klidem bavit o plnohodnotném novém modelu.

Hierarchicky stojí F 450 GS mezi juniorskou G 310 a dospělejšími F 800/900. Přestože se jedná o motorku, která parametrově spadá do kategorie pro řidičáky A2, z pohledu techniky a „vyspělosti“ má mnohem blíže větším devítistovkovým sestrám. Po stránce designu se dokonce blíží i vlajkové lodi R 1300 GS, a to včetně kontroverzního předního světla. Tohle zkrátka není žádné ořezávátko, ale seriózně míněná terénní adventura!

Navíc adventura, která vznikla na kompletně čistém listu papíru. Nový je rám a dokonce i motor, který se tváří jako velmi zajímavá jednotka. Přestože zatím nemáme moc detailních parametrů, tak řadový dvouválec prý využívá „jedinečné, dosud nepoužité nastavení zapalování“. Motor by měl mít vysoký točivý moment v nízkých otáčkách i dostatečné nadšení v těch vysokých, navíc i velmi malé rozměry a nízkou hmotnost, danou využitím hořčíku. Výkon je přesně 48 koní – tedy 35 kW a legislativní strop pro kategorii A2.

Šasi dostalo techniku, která se v rámci objemové kategorie úplně často nevidí. Je tu plně nastavitelná USD vidlice vpředu, doplněná zadním tlumičem, fungujícím v závislosti na zatížení. Dále důsledné brzdy se dvěma kotouči vpředu a vyplétaná kola v kombinaci 19“ vpředu a 17“ vzadu.

V oblasti elektroniky nechybí náklonové ABS Pro, konfigurovatelné jízdní režimy a konektivita řešená skrze 6,5“ TFT displej. Dost možná nejpodstatnější hodnotou je ovšem hmotnost, která předurčuje ovladatelnost a vejde se do okolí 175 kilogramů. O moc méně neumožňuje legislativa, která stanovuje vedle maximálního výkonu i maximální poměr výkon/hmotnost.

Jak už padlo výše, BMW rovnou uvádí, že F 450 GS přijde na trh příští rok jako produkční varianta, prakticky neměnná oproti konceptu. Stejný příběh se odehrál už třeba u M 1000 XR – to se také poprvé objevilo jako koncept, aby záhy přišlo v sériové podobě víceméně totožné. Vedoucí projektu Johann Simon uvedl pouze to, že se bude v určité míře hýbat s výškou sedla, a že se v nabídce možná objeví vedle vyplétaných ráfků i lehká litá kola, dostatečně pevná pro terénní ježdění – tedy taková, jaká najdeme i na R 1300 GS.

BMW M 1000 RR WSBK Championship Edition

Ve světě závodů superbiků byl letos dominantní silou Toprak Razgatlıoğlu na továrním BMW, a pro německou značku tak získal první mistrovský titul – pro sebe samotného dokonce druhý. A jak lépe oslavit tento úspěch než limitovanou edicí silniční verze motorky, ze které vychází závodní speciál.

Základem pro speciální stroj je samozřejmě model M 1000 RR, vybavený navíc paketem M Competition. To znamená aktivovaný GPS Laptimer, bezúdržbový řetěz M Endurance s DLC povlakem a speciální lakování, kombinující černou metalízu Blackstorm s odhalenými karbonovými díly z paketu M Carbon, ale i mnoha dalšími komponenty z uhlíkových vláken. Ty dodal výrobce Ilmberger a jde třeba o kryt nádrže, rámu, kyvky, elektroinstalace, výfuku a tak dále. K motorce navíc vedle standardního sedla spolujezdce dostanete i karbonovou krovku, kterým ho můžete nahradit – protože na okruh se v tandemu asi nevydáte…

V neposlední řadě dostanete poukaz k získání titanového výfukového systému Akrapovič Evolution Line, který vám může předat sám šampion Toprak v rámci „meet & greet“. Motorku zdobí i jeho zalakovaný podpis, který je zde vedle spousty sponzorských log, doplňujících originální závodní livrej

.

Edice je striktně omezená na 54 kusů, z nichž každý nese svoje číslo hrdě na krytu nádrže. Mezi zájemce se ovšem reálně dostane jen 52 motorek – číslo 01 je vyhrazeno pro samotného šampiona, poslední číslo 54 potom poputuje do továrního muzea. BMW doplňuje, že motorky z limitované edice, zacílené primárně na německý trh, je možné přihlásit v rámci individuálního schválení, a totéž by mělo být možné i u nás. Cena ve výsledku není tak strašná. Vybraní němečtí dealeři si řeknou o 54 000 euro včetně daně, tedy v přepočtu o nějakých 1 365 000 korun.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist