Spousta novinek od Keeway Group: Morbidelli (MBP), Benelli a Benda
Text: Dominik Valášek | Foto: Jiří Jevický | Foto: Keeway Group | Zveřejněno: 15.11.2024 | Zobrazeno: 7 643x
Čínský a čínsko-italský moloch Keeway Group přivezl na EICMA hromadu novinek celkem od čtyř značek. Od Keeway je tu rallye speciál, Morbidelli (dříve MBP) ukázalo menší adventury a jednoho naháče, Benda cruisery s podivnými názvy a Benelli velkou adventuru a Leoncino ve verzi Bobber. Ze změti nových motorek pro vás vybíráme to nejzajímavější!
Kapitoly článku
Keeway TX450R
Podobně jako loni Kove, vstupuje i Keeway do segmentu ostrých rallye motorek, evokujících dakarské speciály. Vysoká a úzká stavba, korunovaná věží s velkým displejem, zdvojená nádrž na 26 litrů, motokrosové gumy, ale taky LED světlo předu, vypínatelné ABS, blinkry, zrcátka – zkrátka vše, co je potřeba do terénu i pro homologaci do silničního provozu. Keeway uvádí pouze suchou hmotnost, a to 145 kilogramů. Motokrosové sedlo je ve výšce 880 milimetrů.
Seriózně vypadající motorka si veze jednoválec o objemu 449 cm3, poskytující 40 koní výkonu v 8 000 otáčkách a 37 Nm točivého momentu v 7 000 otáčkách. Přední vidlice Fastace má důstojný zdvih 280 milimetrů, zadní přepákovaný tlumič od stejného výrobce má však uveden pouze zdvih tlumiče jako takového, tedy 90 milimetrů. Zdvih zadního kola tím pádem neznáme.
Morbidelli T352X a T502X
Italsky se tvářící značka pod křídly Keeway Group vznikla původně jako MBP, potom ale přesedlala na zvučnější historický název Morbidelli. Nyní se do stále bobtnající modelové řady přidávají dvě cestovní adventury v kategorii pro řidičáky A2.
Třebaže by se mohlo podle názvů a zaměření zdát, že půjde o tutéž motorku s dvojicí různých agregátů, pravdou zůstává, že jde o konstrukčně naprosto odlišné stroje, které nemají společného vůbec nic – jediný plast ani prvek rámu. Tedy až na modrou barvu lakovaných dílů, ovladače na řídítkách a na výšku postavený sedmipalcový displej s konektivitou a možností promítání skrze aplikaci mobilního telefonu.
Menší T352X má řadový dvouválec o objemu 349 cm3, disponující výkonem 40,9 koně a točivým momentem 31,5 Nm – obojí je prý k dispozici při 8 500 otáčkách. To je sice matematicky tak trochu nemožné, ale jen předáváme to, co jsme vyčetli z oficiálních dat. Kola mají průměr 19 palců vpředu a 17 palců vzadu, ABS je vypínatelné – a to patrně na obou kolech. Zatímco přední obrácená vidlice má konvenčních 160 milimetrů, zadní tlumič s přepákováním a nastavitelným předpětím uvádí opět pouze 56 milimetrů, bez zdvihu zadního kola. Sedlo je ve výšce 820 milimetrů nad zemí a suchá hmotnost, tedy bez paliva v 18litrové nádrži, činí 180 kilogramů.
Větší T502X má opět řadový dvouválec, tentokrát ale 486 cm3 o výkonu 47 koní při 8 500 otáčkách a točivém momentu 45 Nm v 6 750 otáčkách. Ráfky obuté do Pirelli mají opět rozměry 19/17, přední vidlice má zdvih 180 milimetrů a zadní tlumič 69 milimetrů – zdvih zadního kola je opět potřeba si představit. Vyšší sedlo je 830 milimetrů nad zemí a bez náplní a paliva v 18litrové nádrži má motorka 210 kilogramů.
Morbidelli F352
Na technickém základu shodném s adventurou T352X vzniká i naháč s agresivními tvary. Technika i elektronická výbava je zde stejná – liší se pouze displej, který rovněž nabízí konektivitu a rozhraní s aplikací, je ale pětipalcový a umístěný horizontálně.
Motor má totožné parametry, tedy 40,9 koně a 31,5 Nm, obojí údajně v 8 500 otáčkách. Na předním sedmnáctipalcovém kole úřadují dva kotouče o průměru 300 milimetrů, bržděné čtyřpístkovými brzdiči. Sedlo je ve výšce 790 milimetrů a suchá hmotnost činí 170 kilogramů.
Cruisery Benda
Benda se už minulý rok na EICMA vytasila s řadou pozoruhodných a pozoruhodně pojmenovaných cruiserů, kterou letos ještě o něco rozšiřuje. „Starým známým“ je cruiser s rozkošným názvem Chinchilla, který se sice pro letošek pořád nezačal sériově vyrábět, ale zvýšil objem – z původních 448 cm3 na 475,6 cm3. Spolu s tím přišlo i přejmenování na Chinchilla 500 a pochopitelně nárůst výkonu na 46,9 koně.
Představeny jsou také dva bobbery staromódních tvarů, které podle výrobce odkazují do USA 40. let. Neméně vtipný název Napoleon Bob stál na stánku Benda v kubatuře 250 a 500, v obou případech se však jedná o úplně jiné motocykly s jinými rámy a technikou, spjaté jen pozoruhodnými konstrukcemi předních vidlic (ale každá je jiná), a vidlicovými dvouválci. Větší kubatura patrně sdílí motor s Chinchillou, ale výrobce bohužel nedodal žádné technické údaje. Menší Napoleon Bob má dvouválec 249 cm3 o výkonu 25,5 koně.
Poslední představenou novinkou je Darkflag 500, vybavený vidlicovým čtyřválcem o objemu 496 cm3. Muskulaturní stroj má 47 koní výkonu, 42 Nm točivého momentu a spoustu zajímavých prvků v záloze. Rám vypadá jako masivní konstrukce z hliníkových odlitků, na fotkách si ale lze všimnout ocelových trubek, které tvoří skutečný základ motorky. Na volnoběh vypíná elektronika zadní dva válce a velkou zajímavostí je automatické adaptivní odpružení, které umí měnit světlou výšku a tím i výšku sedla v rozsahu 670 – 700 milimetrů.
Benelli TRK 902 Xplorer
Benelli se s novou velkou adventurou pouští do další objemové sféry. Motorka stojí na kompletně nové platformě, byť nese určitou podobnost s řadou 702, celek kapotáže ale působí odlehčeným dojmem, s menším akcentem na aerodynamickou ochranu. Na druhou stranu, malý větrný štítek je stejně nastavitelný elektricky. Vystavený koncept měl také sedlo spolujezdce nahrazené přihrádkou na nářadí.
Off-roadové tlumiče nabídnou zdvih 200/200 milimetrů a rozsáhlé možnosti nastavení, kola jsou v kombinaci 19/17 a přední brzdy jsou důsledně dimenzované s dvojicí kotoučů 320 milimetrů a čtyřpístovými brzdiči. Sedlo je ve výšce 865 milimetrů a jezdec má k dispozici sedmipalcový TFT displej s konektivitou. Maličko vyšší se jeví suchá hmotnost 235 kilogramů. Když se k tomu připočtou náplně, a hlavně plná nádrž na 22 litrů, bude pohotovostní hodnota atakovat 260 kilogramů.
Nejpodstatnější novinkou je zde ovšem motor. Řadový dvouválec o objemu 904 cm3 má rovných 100 koní při 8 500 otáčkách a 90 Nm při 6 500 otáčkách.
Benelli Leoncino Bobber 400
Řada klasických naháčů Leoncino si polepšila o nového bobra. Čtyřstovka přijíždí jako kombinace svalnatého moderního cruiseru s klasickým bobberem na šestnáctipalcových kolech, a zajímavý je motor V2 o objemu 384,5 cm3, u kterého se Benelli chlubí do boku vystrčeným vzduchovým filtrem, na jehož vložku je vidět skrz průhledové sklo. Výkon činí 34,5 koně při 8 000 otáčkách, točivý moment 36 Nm přichází už ve 4 500. Tak jako u spousty dalších čínských cruiserů, je i tady pohon zadního kola ozubeným řemenem.
Jezdec má před sebou kulatý TFT displej, sedlo je ve výšce 730 milimetrů a podvozkové komponenty jsou celkem základní. Obrácená vidlice vpředu má 125 milimetrů zdvihu, dvojice zadních tlumičů potom 100 milimetrů. Na předním kole je pouze jeden 300mm kotouč se čtyřpístkovým brzdičem. Suchá hmotnost činí 165 kilogramů, pohotovostní, včetně plné nádrže na 15 litrů, pak 180 kilogramů.
Informace o redaktorovi
Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)