ktm_unor




Nová Aprilia Tuono 457, Aprilia Tuareg Rally a nové verze Factory

Domácí značka nám vloni na výstavě předvedla novinku Aprilia RS 475 zaměřenou speciálně na kategorii A2 a bylo jen otázkou času, kdy na trh pošle také naháče Tuono. A podobné to je i s Tuaregem, se kterým Aprilia vyhrála Africa Eco Race. I tady už jsme nedočkavě čekali ostřejší verzi do terénu. A aby toho nebylo málo, značka posílá na trh i několik speciálních verzí Factory ze svého sportovního sortimentu.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Aprilia Tuono 457

Nový model využívá jako základ model Aprilia RS 457 a je přímo zacílený na mladé jezdce. Překvapivě se ale hodně liší od modelu Aprilia Tuono 660, má totiž svůj vlastní nový design. Ten využívá světelný modul s LED technologií a typické trojité světlomety Aprilia, tentokrát s inovativním spodním spoilerem jako odkazem na legendární dvouválcové Tuono 1000R. Nové tvary mají i boční panely a zadní část, dvouválec zůstává odkrytý, stejně jako hliníkový rám. Sedlo ve výšce 800 mm je po stranách zúžené, což jezdci usnadňuje dosáhnout nohama na zem.

Nové Tuono 457 je podobně jako vloni představená Aprilia RS 457 může pochlubit rekordním poměrem výkonu a hmotnosti. Váží totiž pouhých 159 kg suché váhy při výkonu 35 kW při 9400 ot/min, což je maximální výkon pro řidičské oprávnění A2.  Kapalinou chlazený dvouválec s rozvody DOHC a čtyřmi ventily na válec dosahuje maximálního točivého momentu 43,5 Nm při 6 700 ot./min, přičemž 82 % tohoto výkonu je k dispozici již při 3 000 ot./min. Od své sestry RS 457 pak Tuono zdědilo řadu okruhových funkcí, jako je nezávislé nastavení kontroly trakce i za jízdy nebo možnost vypnutí ABS na zadním kole. V nabídce bude samozřejmě také quickshifter.

Obratné svezení by měla podpořit i relativně užší pneumatiky o rozměrech 110/70 vpředu a 150/60. Ke špičce už tradičně patří technická výbava jako hliníkový rám, což v tomto segmentu rozhodně není standardem. Dále radiální přední brzda od ByBre, elektronika Ride by Wire včetně tří jízdních režimů, ABS a kontroly trakce. Trochu překvapivé ale je, že technické údaje hovoří pouze o dvoukanálovém ABS a chybí zde inerciální jednotka s náklonovou elektronikou, která už se stává standardem u luxusních modelu podobného zaměření. Aprilia Tuono 457 je v nabídce ve dvou různých barevných verzích.

Barevné provedení Piranha Red se pyšní klasickými barvami historie značky Aprilia (černou a červenou), které slouží ke zdůraznění sportovního charakteru modelu, druhá verze nese název Puma Gray a vyznačuje se střízlivějšími barvami, šedou a bílou.

Aprilia Tuareg Rally

Nový model je velké části odvozený od závodní verze ze stáje Aprilia Racing, která vyhrála Africa Eco Race i italský šampionát Motorally. To je hodně dobrá zpráva, protože už standardní Tuareg byl ve své kategorii hodně povedená mašina na silnici i do lehčího terénu, jak ukázal třeba náš poslední srovnávací test. I standardní verze Tuaregu dostala menší změny související s přechodem na Euro 5+ a od loňské verze se liší i jiným uchycením světlometu v dolní části.

Dnes představená verze Rally dostala vysoký přední blatník, nový hliníkový spodní kryt motoru nebo třeba nové robustnější chrániče rukou. Rally má také zvýšené sedlo o 20 mm a vyšší řídítka, takže je ještě vhodnější pro jízdu ve stoje. Stejně tak vyplétaná kola jsou odlehčená a připravená na dušové pneumatiky. S terénním zaměřením souvisí odpružení Kayaba s pořádnými zdvihy 240 mm, které nabízí i standardní Tuareg, ovšem s jinými tužšími pružinami. Motor verze Rally dostal řadu menších změn a je vybavený režimem s mapováním vstřikování pro pomalejší jízdu v terénu. Provozní váha je výborných 199 kg, může za to i výfukový systém SC Project s titanovým tlumičem.

Nové modely Aprilia Factory

Označení Factory už tradičně odlišuje prémiové verze sportovních motocyklů Aprilia. Od roku 2025 tak bude i model Aprilia RS 660 v nabídce také ve verzi Factory a standardně dostane nastavitelné odpružení Öhlins a speciální grafiku. I ostatní verze RS 660 ale dostaly řadu nových prvků, jako kapotáž s novými aerodynamickými prvky pro větší stabilitu nebo startovního asistenta. Díky výkonnějšímu motoru o výkonu 105 koní a hmotnosti pouhých 183 kg provozní váhy byl také dále optimalizován poměr výkonu a hmotnosti.

Stejné nové prvky najdeme také na modelu Tuono 660 Factory.

Aprilia Tuono V4 Factory se může pochlubit novým designem a elektronickým paketem APRC s prediktivními funkcemi a novým barevným přístrojovým panelem. Výkon motoru V4 se zvýšil na 180 koní.

Klenotem této řady je samozřejmě nová Aprilia RSV4 Factory, rekordní sportovní motocykl a nejvýkonnější sériově vyráběný homologovaný superbike na světě díky motoru V4, který nyní dosahuje výkonu 220 koní. Nová je také aerodynamika s přítlačnými křídly ve stylu MotoGP. RSV4 Factory je také vybavena novou generací aktivních řídicích systémů s adaptivními a prediktivními funkcemi, které dokáží kontrolovaně upravovat míru zásahů řídicích prvků v závislosti na podmínkách a stylu jízdy.

 

 

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist