Aprilia ukázala dvouválcový Concept RS 660 a 217koňovou RSV4

Většinou dáváme všechny novinky koncernu Piaggio, do něhož patří značky Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio a Vespa, na jednu hromadu. Tentokráte uděláme výjimku, protože obě novinky Aprilie se zbytku koncernových věcí naprosto vymykají. Nekompromisní kapotované maso!

Aprilia ukázala dvouválcový Concept RS 660 a 217koňovou RSV4

Kapitoly článku

Concept RS 660

Bez diskusí nádherná sportovní motorka. Že by nový speciál pro Moto2? Nemůžete být dál od pravdy. Tohle je totiž koncept zaměřený na novou generaci jezdců, kterým má přinést především spoustu dostupné zábavy. A to na silnici i při případném svezení na závodním okruhu.

Na rozdíl od další novinky, brutálně silné RSV4, hledali Italové v RS 660 sportovní náboj pomocí vhodně nakombinovaného zábavného a zároveň zvladatelného motoru, špičkového šasi a nízké hmotnosti. Aprilia vždycky uměla dělat malé supersporty, z její dvoudobé rakety RS 250 se nám dodnes dělá mdlo, a tohle bude nástupce. Ovšem s daleko větší orientací na běžný provoz a nikoli na okruhové řádění. Sedlo je veliké, řídítka by neměla být extrémně nízko, stupačky dole…

Přitom ta motorka vypadá úplně opačně, jako krutopřísný závodní speciál. To proto, že její design byl podřízen jen a pouze aerodynamice. Tvary jsou absolutně a přímo odpovědné funkci, nikoli naopak. Když motor své koně namísto boje s odporem vzduchu může použít na vyšší rychlost, nemusí jich mít hned milion, a přitom to bude moc pěkné sportovní svezení.

Jaký je plánovaný výkon, to Aprilia nezveřejnila. Není to úplně důležité, takový běžný standard třídy je kolem 70 koní. Nový řadový dvouválec s objemem 660 cm3 je spjatý s velkými motory V4 ze streetfighteru Tuono a superbiku V4, je to vlastně velký motor bez zadní řady válců. Agregát slouží jako součást podvozku, hliníkový rám je totiž uchycen na vrchní části a asymetrická kyvka má svůj čep v karterech. Lehká, agilní, tak akorát silná motorka se špičkovým podvozkem, zaměřením na každodenní provoz a s tímhle designem? No, asi začnu šetřit…

RSV4 1100 Factory

Tohle byla od Aprilie pěkná habaďůra. Před měsícem v Kolíně nad Rýnem ukázala model RSV4 RR v nových barvách 2019 a pěkně nás tím zarmoutila. Čekali jsme větší motor, ale když teda jde eresvéčko do dalšího roku jen s jinými barvami… A teď baf, ona zůstává stejná akorát verze RR, zatímco Factory, což byla vždycky ta lepší, se chlubí právě tím větším agregátem. Větší objem, více koní. Podstatně více koní. Konkrétně 217. Jestli mi něco neuniklo, je to nejsilnější aktuálně prodávaná motorka s atmosférickým motorem.

Hliník, titan, karbon. Kovaná kola. Koncovka Akrapovič. A především aerodynamická křidélka, to jsou hlavní rozdíly, které vám pomohou rozlišit verzi Factory od „obyčejného“ 201koňového litrového RR. Jen se na Aprilii trochu zlobíme, že takovéhle střele nenadělila i hezčí než jen černý obleček. Vždyť verze Factory, to byla vždycky barevná přehlídka!

Proč se Aprilia rozhodla přejít na větší objem, je jasné. Panigale V4. Tu Ducati také s klidem duše udělala jako jedenáctistovku, přestože podle regulí FIM mohou být superbiky jenom litry. Fajn, máme tady i litrovou závodní verzi, ale naši zákazníci nejsou jen závodníci a ocení, když jim nabídneme více síly nezávisle na sportovních řádech. A tak Factory dostala motor 1078 cm3, na nějž přešel streetfighter Tuono už v roce 2015. Kromě podstatně většího stáda koní nabídne logicky také větší krouťák, v maximu 122 newtonmetrů.

Ovšem tahle motorka není jen o silnějším motoru. Docela dost se pracovalo i na podvozku, který má trochu jinou geometrii: kratší rozvor, ostřejší úhel řízení, delší závlek. Je to všechno jen o chloupek, ale profesionální závodníci na trati by to určitě poznali, stejně jako jinak nastavené tlumiče Öhlins, vpředu vidlici NiX a vzadu tlumič TTX. Přední monobloky M50 byly nahrazeny novějším typem Brembo Stylema, jimž s chlazením pomáhají ještě karbonové náfuky. Přitom se brzdy nemusejí tolik snažit jako v případě RSV4 RR, verze Factory je o pět kilo lehčí a s plnou nádrží váží 199 kg. Aha, mně nedošlo, že ten větší motor také znamená, že se brzdí z ještě větších rychlostí. No, tohle bude psycho! Vůbec si nedokážu představit, že by si někdo ještě připojil smartphone k tomu novému multimediálnímu systému Aprilia MIA a na barevném TFT si stíhal kontrolovat, jestli mu náhodou někdo nevolá. „Promiňte, co jste říkal? Já právě jedu tři sta…“

Další fotky ze stánku Aprilie z výstavy Eicma

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 33 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist