globalmoto_duben_nolan




A.3.W - 3kola v jedné stopě

Francouzský designér Julien Rondino již v roce 1998 uvažoval nad tím, proč jsou motocykly tak nebezpečné. Příliš mnoho výkonu na příliš malou kontaktní plochu, tak zněl jeho závěr. A jelikož základ motocyklu je již přes sto let nezměněný, rozhodl se navrhnout alternativu. Zde přinášíme základní myšlenky z jeho webových stránek.

Při rozložení dynamiky motocyklu na další kolo lze lépe využít její potenciál, stroj v náklonu mnohem jistěji drží stopu a současně umožňuje účinnější brždění a lepší ovladatelnost v krizových situacích. Co je ale hlavní, tato změna neomezuje požitek z jízdy na jednostopém stroji! Jako pohonnou jednotku konceptu Julien uvažuje véčkový dvouválec z KTM RC8 v odlévaném hliníkovém rámu. Styl KTM připomíná také tvar světlometu, naopak u tvaru nádrže a řešení výfuků jakoby designéra přitahoval vzor z charismatické Yamahy MT-01.

Výsledkem dvou let úvah a počítačového modelování je koncept, který kombinuje konstrukci zavěšení předního kola a převodu řízení po inspirovanou Bimotou. Prostřední kolo se stará o přenos síly motoru na silnici, zadní kolo je vlečené a umožňuje vychylování do stran, takže nijak neruší řízení motocyklu při zatáčení. O rejdu či poloměru otáčení této koncepce se autor nezmiňuje.
Na první pohled je to dost velká šílenost, ovšem je pravda, že při brždění ale hlavně průjezdu zatáčky v náklonu by takové řešení mohlo mít spoustu výhod. Tak co, těšíte se na tříkolovou budoucnost? A proč zůstat jen u tří, proč ne rovnou čtyři, nebo pět, šest....? Ale co, dokud to vše je v jedné stopě a naklání se to, rád si na testík takového stroje počkám.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist