journeyman_brezen




Zimní jízda na skútru

Sezóna se díky nadprůměrným říjnovým teplotám pěkně protáhla, jako by nám počasí chtělo vynahradit svoje jarní meškání. Jízdu na dvou kolech zatím komplikují jenom vrstvy tlejícího listí v zalesněných úsecích a zvýšený výskyt zemědělské techniky, ale ve městech se pořád dá vesele skútrařit či motorkařit. Protože však neznáme žádné trefné pranostiky, které by zaručily že tohle fajnové počasí vydrží navěky, přinášíme pár postřehů na téma jízda v zimě. Jen tak, pro jistotu.

Kapitoly článku

V lednu běžně potkáte v Praze na skútru jenom mesíky, možná ještě pár otužilců. Když si přeřizujeme hodinky na zimní čas, už bývá obvykle naprostá většina jednostopých městských přibližovadel odstavena v garážích nebo kočárkárnách, a jejich páníčkové si užívají houstnoucí provoz ve vyhřátých automobilech. Jak se ale během loňské zimy přesvědčil náš kolega Jarda, i v teplotách pod nulou se dá jízdou na skútru ušetřit spousta času a nervů. Chce to jenom kvalitní přípravu.

Zimní pneu

Na kvalitě pneumatik závisí bezpečnost jízdy obecně, a v chladném počasí to platí několikanásobně. Protože skútrů jezdí celoročně mnohem víc než motorek, řada výrobců zařazuje do sortimentu speciální zimní gumy právě ve skútrových rozměrech. Ty se od standardních liší nejenom hrubým vzorkem, ale také typem použité směsi - podobně jako u automobilových pneu. S přezouváním na zimáky proto nečekejte do prvního sněhu, jejich měkká směs má proti standardním gumám výrazně vyšší přilnavost už při teplotách 6 stupňů nad nulou. Výměnu pryží se ale nedoporučuje ani uspěchat, protože jízdou po vyhřátém asfaltu se měkký povrch rychle opotřebovává.
Hrubý dezén zimní pneumatiky zároveň snižuje jízdní stabilitu ve vyšší rychlosti, ale jejich chování na studeném, oslizlém nebo dokonce zasněženém asfaltu tento drobný nedostatek bohatě kompenzuje. Na obrázcích vidíte skútr obutý do pneumatik IRC Urban Snow TL M+S, ale na výběr je samozřejmě mnohem víc možností. Zimní pneu na skútry vyrábí také značky Heidenau (řada Snow-tex), Continental (ContiMove365 - celoroční), Metzeler (Feelfree Wintec), Sava (Win Scoot), Michelin (City Grip Winter) nebo iXS.

Oblečení

Po přezutí na zimní gumy můžete starosti o bezpečnost jízdy klidně hodit za hlavu a začít se strachovat o své zdraví. Tedy, pokud jste se ještě nevybavili správným oblečením. Základem zimní garderóby je kvalitní termoprádlo, které by mělo být určeno do chladného počasí. Některá funkční trika mají v popisu práce jenom odvádět pot od těla, ale to nebudete při vysedávání v mrazivém povětří  zrovna potřebovat. Speciální vrstvy na exponovaných místech, která brání profouknutí, jsou naopak velice žádoucí. Nohy jsou sice na skútru dobře chráněné, ale raději při nákupu termoprádla myslete i na funkční ponožky.

Samotné termoprádlo pochopitelně nemůže zajistit dostatečnou tepelnou pohodu, ale pokud je zkombinujete s textilní motorkářskou bundou a kalhotami, které jsou obvykle vybaveny vyjímatelnou termovložkou, nemusíte se nabalovat třemi svetry jako pumpa na zimu. Funkci teplých kalhot může převzít i termodeka, pod kterou se dá slušně vegetovat i v běžných civilních džínách s termoprádlem.

Nepodceňujte ani reflexní prvky na oblečení a přilbě. Snížená viditelnost a řidiči aut, kteří s výskytem jednostopých vozidel v zimním období moc nepočítají, představují pro skútristu velké nebezpečí. Použitím reflexních prvků jim dáváte šanci vidět vás včas.

Přilba

Otevřená jetka je ideální pokrývka hlavy na skútr, ale v zimě vám v ní dřív nebo později umrzne brada. Do teplot pod 10 stupňů se mnohem lépe hodí integrálka nebo vyklápěčka, a když pod ní přidáte pořádnou kuklu s windstoperovým "bryndákem", nemusíte se o své dutiny ani horní cesty dýchací bát. 
Pokud nechcete během jízdy pouštět do přilby ani mírný proud studeného vzduchu, nejspíš se neobejdete bez pinlocku.  V utěsněném interiéru budete mít sice příjemně zadýcháno, ale co se děje za zamlženým hledím na cestě před vámi můžete jenom odhadovat. Alternativou k pinlocku je mírně pootevřené plexi, a celkem spolehlivě funguje i zimní deflektor na nos a ústa. 

Rukavice

Ruce v teple, to je oč tu běží. Existuje několik možností, jak toho dosáhnout. Základ jsou kvalitní rukavice, ideálně s gore-tex membránou. Lyžařské rukavice nejsou úplně ideální, protože většinou profouknou a navíc postrádají jakýkoli protektor. Zimní rukavice na motorku  mívají trochu volnější střih, a některé modely dokonce spojené dva a dva prsty. Počítejte proto s mírně zhoršeným citem v rukách, který je ale pořád stokrát lepší, než hybnost promrzlých prstů. Jednou z možností jsou i zateplené vložky určené do běžných motorkových rukavic - pokud se vám do nich pak ještě vůbec vejde ruka.
Dobrou službu udělají zateplené a obvykle nepromokavé návleky na řidítka, ideálně v kombinaci s vyhřívanými rukojeťmi. Do takových vytápěných kapes stačí obléknout i slabé skútrové rukavice, jen je třeba se naučit najít ovladače po hmatu. Zimní rukavice koupíte od 1500 Kč, stejně jako vyhřívané hefty. Návleky se dají pořídit už od pětistovky  .

Rady

Jízda po ledu

Vzorek zimních pneumatik si celkem dobře umí poradit s vrstvou čerstvě napadaného sněhu (asi jako motokrosová guma s blátem), ale na vrstvě ledu od něj žádné zázraky nečekejte. Je to vlastně podobné jako v autě: kde jsou vyježděná dvě ledová koryta (koleje), míň to klouže ve sněhu mezi nimi. A když budete mít pocit, že i tam je to takzvaně o hubu, radši překonejte kritický úsek opatrně s nohama na zemi. Bude to rozhodně menší ostuda, než se válet s nohama nahoře. Že se na zasněženém nebo zledovatělém povrchu výrazně prodlužuje brzdná dráha, snad není třeba připomínat.

Jízda v mlze

Známá zásada "vidět a být viděn" dostává v podzimních mlhách úplně jiný rozměr. Málokterý skútr je výbaven mlhovkami, takže se musíte postarat o vlastní viditelnost jiným způsobem. Reflexní pruhy na rukávech a nohavicích jsou to nejmenší, co můžete pro svojí bezpečnost udělat.  Počítejte také s tím, že moderní auta s automatickým denním svícením mají často zapnuté jenom přední LEDky. Když se před vámi z ničeho nic rozsvítí brzdová takového bouráku, zbývá na reakci už hodně málo času.  Díky zvýšené vlhkosti se v mlze mnohem víc rosí plexi, naštěstí hlavně zvenku.

Pozor na sůl

Na celém skútru nenajdete snad jedinou součástku, které by nějak zvlášť prospívala slaná lázeň. A že jich tam je! Posypová sůl se navíc - společně se sněhovou břečkou - dostane skoro všude, takže zjara vám může například krásně rozkvést chromovaný výfuk, zoxidovat nějaký důležitý kabel, nebo uklepat cívka na zrezivělém držáku.  V ideálním světě by se skútry každý den samy důkladně osprchovaly, v tom reálném jim dopřejte pořádnou očistu alespoň jednou týdně. Odvděčí se vám bezproblémovým provozem.

Technika

Samotná konstrukci skútru teploty pod bodem mrazu nijak nevadí, ale některé systémy jsou na zimu přeci jen náchylnější. Jak známo, v zimě hodně trpí akumulátory a zvlášť ty, které nejsou ve stoprocentní kondici vás po ránu s chutí nechají ve štychu. Záložní kickstartéry se ve výbavě moderních skútrů objevují už jen zřídka, a roztlačit motor s variátorem jaksi nelze. Zbývají startovací kabely, ale jistější je mít baterku v cajku. U kapalinou chlazených motorů se včas přesvědčte, že v hadicích skutečně koluje nemrznoucí směs s dostatečnou koncentrací. Zvýšenou pozornost věnujte také zahřívání prokřehlého motoru - jinými slovy, nedávejte hned po rozjezdu plný plyn a raději počkejte, než ztuhlý olej trochu povolí.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (31x):
Motokatalog.cz



TOPlist