Mesíci sezónu neřeší
Text: Petr Poduška | Foto: Petr Poduška | Zveřejněno: 29.2.2012 | Zobrazeno: 34 591x
Většina z nás už nejméně od vánoc netrpělivě vyhlíží den, kdy počasí dovolí po dlouhé zimní přestávce poprvé vyjet na silnici. Po Praze ale můžete potkat pár otužilců na skútrech i v těch nejkrutějších mrazech. Na zádech vozí pogumované batohy a v jednom kuse poslouchají hlášení z vysílačky. A myslíte, že jsou mají proti zimě nějakou extrémní výbavu?
Kapitoly článku
Jezdíš na skútru za každého počasí?
U nás na firmě jsem jediný motorkář, který jezdí každý den. Jsme tam celkem čtyři, co máme skútry a motorky, ale ti další kluci některé dny vynechávají, nebo střídají motorku s autem a někdy jezdí třeba MHD. Jednomu dědovi, co mu je přes šedesát, zakázala ježdění v zimě manželka. Už si jednou rozpůlil pánev o nádrž na XR125, když v dešti špatně najel na obrubník, a od té doby má dovoleno sednout na motorku, jenom když je sucho a tepleji než -5 stupňů.
Co je na ježdění v zimě nejhorší, když nepočítáš zmrzlý ruce a nohy?
Nejhůř se jezdí, když někdy v Praze nasněží, hlavně ten první den - na uježděném sněhu to fakt klouže. Nebo když je na ulicích tak dvacet čísel sněhu. To si beru pevný motokrosový boty a bývám až po kolena od soli, jak jezdím s nohama na zemi. Plyn dávám nejvíc na pětinu a pořád musím být ve střehu.
Kdybych v práci řekl, že se bojím, tak mě prostě nikdo nedonutí. Ale dispečerka mě stejně bude přemlouvat, ať jezdím autobusem nebo si půjčím auto a jezdím autem. Jenže cestování autobusem po Praze je nuda a nic si nevydělám. Radši jezdím pořád na skútru, protože mě to baví. Je to pro mě srdcovka.
Kolik podobných pacientů na motorkách jezdí po Praze v té největší zimě?
Pamatuješ si ještě svou první zimu?
Jo, to jsem měl Leada a ten strašně stávkoval. Vždycky po půl dni ježdění se dostala sůl a voda do elektriky, a skútr najednou přestal jezdit. Tak jsem počkal do druhého dne, až to vyschne, pak jsem zase půl dne jezdil, zase to chcíplo, zase mě odtáhli, tak jsem řekl, že to je poslední zima na Leadu. Potom jsem pořídil SH a to je v pohodě. Pokud teda nezkoroduje kabel k cívce. To se stává, když je hodně sněhu. Minulý rok mi to uhnilo třikrát - solilo se už od listopadu, a jak jezdíš každý den v té prosolené břečce, stříká to na cívku, ten spoj koroduje a tak jednou za měsíc upadne.
Od mínus 12 se hůř startuje, musím používat kabely. Letos v únoru jsme s kámošem každý den startovali přes kabely na baterku z auta. Jinak asi nic, maximálně zkorodovaný drát od osvětlení SPZ. Ale letošní zima byla taková odpočinová. Sucho až do konce ledna, mrazy přišly taky celkem pozdě, žádný problémy. Takhle dobrá zima byla v roce 2006, a pak myslím ještě 2009. V prosinci 2006 jsem se zrovna zajížděl, ještě se zlomenou nohou.
Když jsme u těch začátků, jak dlouho trvalo, než ses naučil znát Prahu nazpaměť?
Když jsem začínal, znal jsem z celé Prahy jenom náměstí I.P.Pavlova a magistrálu. Každý den jsem se naučil jednu dvě nové ulice, a postupně jsem si k nim přiřadil všechny hlavní tahy městem. Za tři měsíce jsem už znal většinu ulic a dokázal si brát zásilky tak, aby byly na jedné trase. Ale Žitná s Ječnou se mi pletly snad půl roku. Navigaci nemá smysl používat, to jenom zdržuje. A navíc ani nezná ty správný zkratky.
Kolik adres máš uloženo ve svojí osobní databázi?
Firem, kde jsem byl alespoň jednou, a vybavím si jejich adresu, když mi ji dispečerka nahlásí, je tak do pětistovky. K největším zákazníkům jezdím skoro každý den nebo obden, ale těch je pochopitelně míň.
Kolik kilometrů v průměru najezdíš?
Teď v zimě 200-250, když je v létě víc práce tak 300. To vyjedu v 8 a končím tak v 6. V průběhu dne přibývá práce, dispečerka pořád prosí, ať vezmu ještě tohle a tamto, odpoledne přestanou stíhat kluci v autech, tak bereme zásilky i za ně. Domů se dostanu někdy třeba až v sedm.
Jedeš někdy i mimo Prahu?
Jo, občas jezdíme do Boleslavi do Škodovky, rekord jsem měl na francouzské hranice, to bylo 650 km jedna cesta. Tam jsem vzal přítelkyni a jeli jsme na velké motorce. Vrátili jsme se v 8 ráno po 1300 km, a bylo zrovna hodně práce, tak jsem se jenom dvě hodinky prospal a šel zas jezdit normálně na skútru, takže to dalo celkem asi 1 500 km za 24 hodin.
Co všechno vozíš v báglu?
Skoro všechno co se vejde. Největší obálka co tam dám má 80 x 40 centimetrů, váhově je jedna zásilka na batoh limitovaná do pěti kilo. Když má víc a poberu to, tak jí naložím, ale klient to má dražší. Jednou jsem v tomhle batohu měl šedesát kilo ve třech krabicích na letiště. Museli mě naložit i s batohem na skútr a tam jsem si zavolal, ať si pro to přijedou ven s vozíkem.
Chodíš z práce utahanej?
Ne, na SH mi ježdění nevadí. Na Leadu to bylo horší, ten má menší kola a horší tlumiče, tak mě z něj bolely záda. Když napadne hodně sněhu a jezdím s nohama po zemi, tak mě večer bolí nohy a taky záda od toho, jak pořád řídítkama doháním rovnováhu. Ale když je sucho, tak si jízdu užívám. Když přijedu na firmu pro zásilku a musím chvíli čekat, protože ji ještě nemají připravenou, tak se diví že nechci ani kafe, ani si nesednu. Ale já fakt nejsem unavenej. Postojím, přečtu si noviny, pohoda. Oni to připraví, já naložím a jedu dál. A abych toho ježdění neměl málo, tak na motorce jezdím i o víkendu a na dovolenou. Buď na skútru, nebo na velké motorce. Když jsme někde na dovolené letecky, tak si tam půjčím skútr, a najezdím aspoň 500 km.
Díky za rozhovor.
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?