ktm_kveten




Zajíždíme redakční BMW R 1250 GS: v hlavní roli cit, trpělivost a plynulost

Každou novou motorku je důležité precizně zajet a v první tisícovce kilometrů ji dopřát vše, co si zaslouží a co ji předepsala továrna. Všeobecně platí pár doporučení, které bychom měli při zajíždění dodržet a právě o tom si něco řekneme v tomto článku. Nikoho ale nejspíš nepřekvapí, že je důležitá trpělivost, plynulost a cit, protože jedině tak si všechno sedne, jak má.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Omluvte, prosím, zhoršenou kvalitu vysílání, závada není na vašem přijímači! Jestli se vám zdá, že zvuk v jízdním videu je nějaký úplně na prd, tak se vám to nezdá. Jednalo se nový mikrofon, který letěl hned do koše.

Kdo si někdy pořídil novou motorku, asi si bude navždycky pamatovat ten pocit. Je to zážitek a emoce tečou proudem. Pak ale nastává další fáze, a tou je důležité zajetí motorky. Ano, souhlasím, prvních tisíc kilometrů jsou nejnudnějších, kterých na své motorce natočíte a alespoň z mého pohledu trvá věčnost. Je ale potřeba mít na paměti, že si motorka zaslouží dobré zajetí a myslet na to, že to děláte hlavně pro sebe. Všechny součástky a díly si totiž musí sednout, a rozhodně to neplatí jenom o motoru, jak by se mohlo zdát. Veškeré informace o správném zajíždění by vám měl poskytnout prodejce, a pokud by se vám něco přeci jen něco vykouřilo z hlavy, existuje možnost nakouknout do manuálu. Mimochodem, o precizní zajetí si řekne také motor po generálce, kterému není dobré hned od začátku dávat za uši.

Jakmile motorku nastartujete, nesmíte ji zapomenout zahřát a to neznamená, že ji necháte bublat na volnoběh na stojánku a už vůbec ne, že ji budete na místě škádlit vrkáním plynem. Po chvíli můžete klidně vyrazit a motorce dopřát zahřátí za jízdy, kdy ji dáte čas a jak se říká, necháte ji hezky prohřát kosti. Tím to ale nekončí! Velice důležité je pokračovat v klidné a plynulé jízdě, kdy se vyvarujete prudké akceleraci a prudkému brzdění. Chce se to s mašinou doslova mazlit a být na ni něžnej. U každého konkrétního modelu udává výrobce maximální povolené otáčky, ve kterých je nutné motor držet a které není dobré překračovat.

Otáčky je ideální často střídat nahoru dolů, a s plynovou rukojetí zacházet s citem. Jak už zaznělo, motor by se neměl točit nad maximální povolené otáčky, delší dobu držet v ustálených otáčkách a zrovna tak nepodtáčet. Právě podtáčení motoru je při zajíždění absolutně nevhodné a s troškou nadsázky se dá říct, že horší, než ho přetáčet. V případě našeho redakčního boxeru R 1250 GS je předepsáno nepřekročit otáčky 5000 ot./min. a na rozdíl od čtyřválcových BMW není maximální hranice nijak hlídána elektronikou.

Je také vhodné často řadit a točit rychlosti od nejnižších kvaltů až po nejvyšší v jednom kole. Už proto je dobré si předem naplánovat trasu, kde první stovky kilometrů na nové mašině padnou, protože na rychlostních komunikacích nebo dokonce dálnicích toho nikdy nedocílíte! Má tedy cenu připomínat skutečnost, že zajíždět motorku na dálnici je tím nejhorším, co ji můžete udělat? Ideální jsou okresky a silnice nižších tříd, kde není nouze o zatáčky a jede se nahoru, dolů. Zkrátka převodovka si musí sednout a ozubené kolečka si na sebe zvyknout, protože jedině tak budou do sebe po ukončení zajetí hezky zapadat. Z tohoto pohledu je potřeba kvalty řadit precizně nahoru i dolů.

Během prvních kilometrů za řidítky nového redakčního R 1250 GS je cítit syrová převodovka opravdu dost a skoro bych nevěřil, jak jde vnímat její pozvolné usazení a proměna. Také všechny ostatní kovové povrchy a plochy se musí „strhnout“ a to samé platí o ložiskách a dalších provozních vůlích uvnitř motoru. Zkrátka motor se začíná pomalu zatěžovat, v jeho útrobách vznikají větší třecí síly, je v něm větší otěr a tento fakt je dobré mít na paměti. V prvních dvou stovkách kilometrů buďte na novou motorku opravdu něžní, od pěti set kilometrů už můžete jezdit o fous svižněji a motor točit do maximálně doporučených otáček.    

Nejen motor si zaslouží vaši péči, ale jsou to také brzdy, které není dobré zatěžovat prudkým brzděním, protože jedině tak si hezky sednou a další tisíce kilometrů naservírují to, co od nich očekáváte. Opět je důležité pozvolné zatěžování a citlivé dávkování. Dobré je pamatovat i na pneumatiky, které jsou nové a platí to samé, jako když dostanete pod zadek nově přezutou mašinu. Pneumatikám je potřeba dát čas a strhnout první vrstvu, která někdy klouže víc, než je zdrávo. Asi všichni znáte nejrůznější historky, kdy si borec vyzvedl v servisu přezutou motorku a dál než do první zatáčky nedojel, protože mu to v ní uklouzlo. Svůj čas na zajetí potřebuje i pérování a také z tohoto pohledu lze vnímat jisté usazení, přesněji řečeno jeho rozhýbání a získání na komfortu. Nezapomeňte ani na řetěz nebo kardan.

Dost často se řeší prostředí pro zajíždění motorek a sám ze své zkušenosti mohu říct, že není problém vzít motorku do lehčího terénu, jako jsou šotolinové cesty nebo polňačky. Pokud tam dodržíte všechno dříve jmenované a nebudete motorku trápit v blátě nebo písku, není s tím sebemenší problém. Plynulé a klidné ježdění s častým řazením a střídáním otáček docílíte také v lehčím terénu a rozhodně tím nové mašině neublížíte.

Ve chvíli, kdy se na displeji objeví 1000 km, je čas vyrazit na první servis, kde se vymění olej, zkontrolují všechny namáhané spoje, šrouby a u některých modelů se pomocí elektroniky „odšpuntuje“ výkon. Zajíždění může vypadat jako velká věda, ale ono to tak vlastně není. Stačí mít dobré informace, a pak dodržovat pravidla. Pokud se obrníte trpělivostí, dáte všemu čas a budete jezdit s citem, jste na dobré cestě svou novou motorku zajet.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 85 Kč od 9 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist