Zajíždíme redakční BMW R 1250 GS: v hlavní roli cit, trpělivost a plynulost
Text: Vláďa Novotný | Foto: Vláďa Novotný | Video: Honza Zajíček | Foto: Míra Lisý | Zveřejněno: 3.5.2021 | Zobrazeno: 15 792x
Text: Vláďa Novotný | Foto: Vláďa Novotný | Video: Honza Zajíček | Foto: Míra Lisý | Zveřejněno: 3.5.2021 | Zobrazeno: 15 792x
No nevim. Takhle uzkostlive zajizdeni platilo v dobe, kdy byly motorky dvoutakty (ktere houby mazou v porovnani s ctyrtaktem) a vyrobni tolerance byly asi tak desetkrat vetsi, jak jsou dnes. Tehdy to davalo smysl, protoze opotrebeni pistu a valce na oter bylo nasobne vetsi a byla sance to zadrit.
Dneska to je tak, ze kdyz ve 2000 km rozhodim motor, tak valec ma opotrebeni nemeritelne, cili uplna nula a na nikasilu je par vlasovych skrabanecku, ktere aby clovek hledal s mikroskopem. Nevim, jestli je teda tak strasne nutne zajizdet jako pred triceti lety dvoutakty, ale asi to nicemu neuskodi.
Co je naopak zcela zasadni je udelat par teplotnich cyklu, tzn. bud kratka jizda pro dosazeni provozni teploty a nechat vychladnout anebo staci i 5 minut na stojanku na zvyseny volnobeh bez zateze a nechat zase hodinu vychladnout. Nejde totiz jen o zabeh ploch, ktere maji tak jako tak bezva tolerance a povrchy z vyroby, ale aby si sedly i srouby a tesneni vzhledem k ruzne teplotni roztaznosti ruznych materialu.
No a pak je samozrejme dulezite udelat dobre olej, protoze ten prvni olej je vylozene zabehovy, cili ma schvalne o neco vetsi treni, navic v nem jsou ruzne necistoty a binec jeste z vyroby (at uz to jsou to montazni mazadla, oter ze zabehu spojky, pripadne nejaky kovovy oter z prevodovky a pistnich krouzku), ktery je treba dostat za kazdou cenu ven.
Cili u ctyrtaktni motorky neni ani tak problem po ujeti nejakych 100km a ctyrech teplotnich cyklech davat plny kotel. Jelikoz vstrikovani ma tak jako tak cidla teploty a otacek a vseho, takze si ten vykon uhlida a nedojde k prehrati a nejakemu mechanickemu poskozeni. Podle meho nazoru jde spise o ten zajizdeci olej, cili do prvni servisni prohlidky a vymeny oleje bych to uplne nehrotil, po vymene oleje at uz si kazdy dela co chce a paradoxne ti, co zajizdeli prizdisracsky (tzn. nic nezajeli) budou pak mit problem, protoze ten bordel, co meli zajet a nezajeli bude v motoru s long life olejem obihat dalsich part tisic kilometru a to uplne zbytecne Tak good luck na tom vasem BMW a doufam, ze vas to uzkostlive zajizdeni brzo prestane bavit
keci, těch 700-1200km u 1250 je jen a pouze o převodovce aby se utrhali případný otřepy a výměnou oleje se motor vyčistil.
Zajíždění jako takový není potřeba, např já mám v manuálu u WR450 zajíždění 15 minut na stojánku (třikrát start a různé přidání plynu) šesnáctá minuta už je na závodním okruhu.
měla by se na to udělat vědecká studie. podle mého názoru na tom příliš nezáleží. jakože pak na brzdě změřím na brzdě o tři koně míň? nemyslím si...
říkám to proto, že jsem nedávno hledal info o tom, jak skladovat baterie do elektrokola. v obchodě každý říká: na zimu z garáže vyndat a do tepla! leda tak kulový - největší udržení kapacity baterií se dostavovalo při skladování mírně nad nulou, vybitých cca na 65% kapacity... zkoušeli teploty, různé hladiny nabití/vybití... a k tomuhle došli.
1 reakce
Nelze než doporučit si zkusit dojednat exkurzi u BMW a skouknout kterak se motory před finální montáží odbržďují.
Lze však chápat, že vždy je něco za něco kdy "PR must go on" ...
Jistě, není asi dobrý nápad odjet hned z motosaloonu po zadním s roztočeným motorem do omezovače ale v dnešní době cokoli "zajíždět" jak embůčko před padesáti lety je druhý extrém.
Některé staronázory okolo záběhu me dostávají. Zejména to, že pomalým záběhem mi motor zleniví. Při záběhu dochází k důkladnému dolícování třecích ploch a pokud to budu dělat opatrně, nic nezkazím. Ale rozhodně tím nevyrobím na klice, pístu nebo ventilech brzdné dráhy, to je hovadina.
Něco jiného je ovšem celoživotně pomalá jízda a zakarbonování dílů, tam pak dochází například u turba k tomu, že zatuhne naklápění lopatek a to turbo pak tolik netlačí, jenže to není připad motorky a hlavně ne na novém motoru.
Za me: prvních 100-200km lehce, pak normálně jako na výletě a po výměně oleje už klidně do červeného.
Dnešní výrobní technologie a tolerance jsou úplně jinde nez v dobách Škoda 120LS
Já jsem to zajíždění vyřídil první jízdou od prodejce domů: 380 km. Ani to nebolelo
Ale vážně: do 1000 km bych to k omezovači netočil, nic víc není třeba řešit. Nové destičky a gumy si musí sednout, to ví snad každý. Ale vzít za brzdy trochu víc - nevidím důvod, co by se jako mohlo brzdám v době zajíždění stát? Autor měl na mysli gumy? Ale gumě stačí 50 km zatáček a pak už dáváš koleno.
Souhlasím, že nejvíce zajetí člověk pozná u převodovky - hlavně řazení jedničky a hledání neutrálu jde líp.
Taky jsem zastáncem mnohem rychlejšího zajíždění.
Tady to prezentované opatrné a pomalé trápení motoru celých 1000km je k ničemu. A ještě k tomu na dvanáctistovce. Spoustě lidí pak začnou být takoví PR redaktoři pro srandu.
1 reakce
Myslím, že zajíždějí je dnes hlavně proto, aby si sedly brzdy s kotouči a sjel mastný film na gumách. Neříkám, hned točit do extrému, ale ono se to zajede provozem.
Starej Suchánek z Lipové co měl opravnu motorek,nám mladým klukům před 30lety říkal,že motorka se zajíždí 50km a potom plný plyn.Zajíždění je ochrana výrobců,aby se motorka šetřila v době záruky a fabrika nemusela platit garance,Komunisti to prý neumí vyrobit.
1 reakce
Pekné video: https://youtu.be/xpoglovyy_8
V skratke, u moderných, omnoho precíznejšie vyrábaných motoriek to netreba asi až tak prežívať...
Děkuji za článek. V souvislosti s ním bych se chtěl zeptat na Váš nebo diskutujících názor.
Setkali jste se někdy s opačným přístupem, než je uvedený v článku?
Kamarád dělá v auto/moto salonu a zastává názor, že něco zajíždět je přežitek z minulosti, kdy se továrny raději jistili tím, že kdyby se na moto/auto něco pokazilo, aby byli ze hry a měli čím argumentovat.
Nyní jsou lepší materiály, konstrukce, mnohem přesnější tolerance na tření, oleje, filtry, výstupní kontroly ve fabrikácha atd. a není prý zajíždět vůbec třeba. Prý "jak si mašinu naučíš, taková bude".
Máte někdo takovou zkušenost?
Pokazila se někomu motorka z důvodu špatného zajíždění nebo vydržela méně než dobře zajetá?
Jen se ptám ze zvědavosti, měl jsem zatím možnost zajíždět novou motorku jen dvakrát a snažil jsem se to dodržovat, nicméně nevím, zda jsem se nemořil zbytečně.
Je pravda, že auta se dnes také nezajíždějí a první olej se mění po mnoha tisících nebo po roce. A když jsem byl v továrně BMW, tak na výstupní kontrole přijel robot, nalil tam pět litrů paliva, poté pracovník nastartoval na válcích, dal tomu plný plyn a po většinu testu to držel rozhodně mimo zajížděcí otáčky.
Jaký je Váš názor?
4 reakce
Asi pekny ritual, ale uplne bych jej neprecenoval. Nebo znate nekoho ve sluzebni Oktavce, kdo by prvnich 1000km jezdil na jednani jen tak zlehounka a vyjel ctvrt hodiny drive, aby si na okreskach dukladne provetral tuzsi prevodovku?
A poznate potom v 50 000km, jakym zpusobem bylo auto zajete?
6 reakcí
Škoda že ten mikrofon nefungoval tak jak měl.... a je dobře že si udělal výlet do koše...
Díky za fajn a pro mně již brzy velmi aktuální článek. Sice jsem se z něj nic moc úplně nového nedozvěděl, ale něco se pro mně přece jen změnilo. Po jeho přečtení se na zájezdní začínám ještě více těšit a tak nějak mi to přidalo motivaci k přesnému dodržování sebedisciplíny (aspoň do té první tusicovky)
1 reakce
Jo, a ještě bych se chtěl zeptat autorů článku i zdejších vážených diskutujících, jaký názor máte na použití továrního rychlořazení (quickshifteru) u nové motorky. A dovolím si napsat názor svůj: podle mě rychložaření funguje nejlépe, když se s motorkou zachází trošku "sportovněji" - tedy "plnej" - nakopat kvalty nahoru - během brždění před zatáčkou nakopat dolů atd. Když jsem si půjčil na vyzkoušení právě BMW R1250GS, které bylo dealerem již zajeté, právě tímhle způsobem fungoval quickshifter opravdu bezvadně a byla to zábava. Když jsem zkoušel quickshifter při "jemné" jízdě, stalo se mi i to, že to nedořadilo.
Podle mě tedy není dobré během záběhu rychlořazení používat právě proto, že se v tomto období s motorkou "sportovněji" jezdit nemá. Jak to vidíte Vy? Díky.
5 reakcí
Ahoj kluci, děkuji za pěkný článek
, souhlasím včetně toho, že zajíždět tento druh motocyklu lze i na pěkných polních cestách (podle mého názoru je to i zábavnější - pěkně se u toho kochat, řadit nahoru a dolů, nikam nespěchat a nikomu nepřekážet).
Pokud má motorka možnost volby jízdních režimů, myslím, že nezaškodí, nechat to na nové motorce na ten nejjemnější (třeba "Rain"), kdyby se člověk někdy zapomněl
Co dodat. Je to zbraň. Něco jako F-35 ve vzduchu. Efektivní rychlej zabiják.