ktm_srpen




Nastavení podvozku 4: Nastavení tlumení

Máme tady čtvrtý, poslední díl našeho seriálu o podvozcích a jejich štelování. Už jste se dozvěděli, jak fungují pružiny, jak si nastavit jejich předpětí a co se děje uvnitř tlumičů. Nyní si na závěr zkusíme nastavit tlumení. Když to netrefíte napoprvé, nepanikařte a zkoušejte to dál. Závodníci ladí tlumení na každou trať a počasí jinak, nám bude stačit univerzální nastavení.

Upozornění pro začátek: ani tenhle poslední článek není určen těm, kteří se svou mašinou netráví čas s nářadím v ruce. Kvalita podvozku je rozhodujícím faktorem kvality motorky, při dnešních překoňovaných motorech možná tohle pravidlo platí víc než kdy předtím. Pamatujte na to, že každou změnu podvozku vykonávejte po malých krocích a vždy měňte pouze jednu věc. Budete tak mít možnost každou změnu odpozorovat následky a případně vrátit. Článek je určen zejména těm čtenářům, jež seřídili pružiny dle návodu ZDE, nebo zkrátka těm, kteří chtějí porozumět, jak funguje podvozek motocyklu. Typ podvozku vašeho motocyklu, možnosti jeho nastavení a ovládací prvky naleznete v uživatelském manuálu. V případě aftermarketových podvozků jsou tyhle informace uvedeny v uživatelské příručce. Typ svého podvozku můžete také rozluštit na odkazu ZDE.

Seřízení podvozku není raketová věda, ale je potřeba chápat, jak motocykl funguje, odpozorovat, jak se chová, a dodržet pár zásadních pravidel. Prvním krokem pro seřízení tlumičů motorky je nastavení sag, neexistuje výjimka. Druhým pravidlem je postupování krok po kroku. Když si nejsme jisti výsledným chováním motorky, neměníme nastavení. Změny se vyplatí zapisovat, nastavovat ovladače po malých krocích, máme tím možnost vrátit nastavení. Podvozek nastavujeme na nové motorce, novém podvozku, nebo podvozku po servisu. Tlumič, který má najeto tisíce kilometrů a roky bez servisu, je nesmysl nastavovat a divit se nad jeho nefunkčností. Nikdy nepoužívejte mezní hodnoty ovladačů jako nastavení. Poslední pravidlo vám může zachránit život, končetiny, mašinu nebo peněženku: nikdy nezkoušejte, jak jste rychlí na čerstvě seřízeném podvozku.

Základní nastavení podvozku

Hodnoty základního nastavení sériového podvozku jsou uvedeny v návodu k obsluze vašeho motocyklu. Jsou to základní, výchozí hodnoty výrobního nastavení. Při aftermarketových podvozcích je dodávána uživatelská příručka, kde je uvedeno základní nastavení. Viskozita oleje, hladina a počet kliků nastavovacích šroubů tlumení. Öhlins má ke stažení online uživatelské příručky k tlumičům (aftermarketovým a OEM) přímo na stránce. Obyčejně není problém příručku získat na dotaz i od jiných výrobců. Tohle jsou definitivně ty nejlepší výchozí hodnoty, které doporučuji použit pro základní nastavení tlumení.

Když i přesto neznáte své základní nastavení, tak je tady návod, který opět začíná v garáži.

1. Statické nastavení odskoku

Pro statické nastavení odskoku preferujeme tvrdé nastavení pro začátek. Po jízdním testu pak budeme uvolňovat pro naleznutí správného seřízení. Pro seřízení odskoku je potřeba uvolnit kompresi na minimum.

  • Přední tlumiče: zabrzděte přední kolo a prudce stlačte tlumič dolů, minimálně polovinu jeho zdvihu a sledujte, jak se motorka vrací. Když se motorka zastaví bez poskočení, je nastavení vyhovující. Nalezneme hranici, kdy motorka přestala poskakovat, první nastavení bez poskakování je náš základ. Tedy přehoupne se mírně přes horní mez, pak klesne, neposkakuje.
  • Zadní tlumič: je to podobné nastavení jak pro přední tlumič, hledáme podobnou rychlost (proporčně k přednímu tlumiči) tak, aby nebyla moc rychlá. Optimální je, když jste schopni motorku držet u horních brýlí a na zadním sedle. Zatlačte obě strany motorky a sledujte, jak se vrací. Hodnota, kdy se zadek zastaví téměř ve stejnou chvíli jak předek, je správné výchozí nastavení. Proporčně stejné nastavení jako předek.

2. Nastavení komprese

Kompresi je těžké cítit v garáži bez jízdy. Proto provádíme jízdní test přes překážku (stejnou rychlostí), pro začátek preferujeme měkké nastavení komprese. Pohodlné a rychlé. Postupně utahujeme šroub komprese při přejezdu stejné překážky, až nenalezneme první vyhovující měkké nastavení.

Výsledek předešlého laborování je nejtvrdší odskok a nejměkčí komprese. Teď při hledání optimálního nastavení budeme odskok uvolňovat a kompresi přitvrzovat.
Když jste se svým základním nastavením spokojeni, druhým krokem je nastavení tlumicího rozsahu. Zde pamatujte na radu uvedenou výše, nepoužívejte hraniční hodnoty nastavovacích prvků. Doteď jste hledali vhodné nastavení. Obraťte své myšlení a začněte hledat první špatné nastavení. Proporčně nastavujte přední a zadní tlumič, dokud nenaleznete špatné měkké nastavení, posléze hledáte špatné tvrdé nastavení. Tahle dvě nastavení si zapište a je to váš tlumící rozsah.

Pokud máte cenduro a jezdíte asfalt i terén, je hledání správného nastavení časově náročnější

Právě jste poznali dvě nastavení, která nebudete používat. Osvojíte si zejména práci s nastavovacími prvky. Zjistíte, jak na co váš podvozek reaguje a změny můžete ihned odpozorovat. Cítíte tvrdost a měkkost podvozku, znáte také pocit z nastavení, které již nechcete, a všechno mezi tím je možné/vhodné nastavení podvozku. Během testování si také možná uvědomíte to, jak by mělo vaše nastavení vypadat. Od tohohle bodu můžete v daném rozsahu laborovat a jemně ladit váš podvozek. Zjistit nastavení pro sportovní jízdu, cestování, cestování ve dvou, vyjížďky mimo silnice, na trať, okruh, do lesa a do práce. Je to proces, který sice zabere čas, ale na konci budete blíž své motorce a ona se vám odvděčí výbornými jízdními vlastnostmi. Problémy chování motorky a jejich možná řešení jsou znázorněny v tabulce níž. Znamínko + znamená přitvrdit, zvýšit, uzavřít ventil, znamínko – znázorňuje uvolnit, změkčit, otevřít ventil. Čísla v řádcích znamenají pravděpodobnost řešení, nebo postupnost kroků.

Epilog

Pamatujte na úvod seriálu, že když budete chtít aplikovat poznatky z tohohle článku na svůj zánovní motocykl, ujistěte se, že nemáte prasklý nebo ohnutý rám, vidle nebo brýle, olej v tlumičích není starší než 2 roky nebo 25 000km, tlumiče netečou, ložiska v kolech ještě nejsou vymlácená, veškerá uložení kyvné (nebo kyvných) vidlice jsou bez vůlí a mají plynulý nesekavý pohyb, ráfky kol jsou rovné, ložisko v řízení je v dobrém stavu (má plynulý nesekavý pohyb a nemá vůli). Pneumatiky jsou nové nebo zaběhnuté na vašem motocyklu, nemají praskliny ani bubliny. Kola jsou nahuštěná na správnou hodnotu. Nezapomínejte na to, že každou změnu podvozku vykonávejte po malých krocích a vždy měňte pouze jednu věc. Budete tak mít možnost každou změnu odpozorovat následky a případně vrátit. Hodně štěstí!

PS: Obrázky v článku jsou pouze ilustrační, pokud by někdo chtěl řešit, co na podvozcích našich dlouhodobě testovaných motorek jde a nejde štelovat...

Autoři článku obdrželi prémie 162 Kč od 17 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist