Kurz bezpečné jízdy na motorce ano či ne?
Text: Jakub Janata | Foto: Jakub Janata | Zveřejněno: 24.6.2011 | Zobrazeno: 63 886x
Pomalu, ale jistě začínají nás „motorkáře“ brát vážně. Každý rok přibývají nové kurzy ovládání motocyklu, kde si jak ostřílení tak začínající jezdci můžou vyzkoušet své dovednosti, ale hlavně můžou se i ledasčemu přiučit. Pravda těch škol je tu najednou jak hub po dešti, a ne každý se dokáže rozhodnout, kterou z nich si vybrat. Mám si zaplatit něco dražšího nebo lacinějšího? Na první pohled by se mohlo zdát, že čím dražší kurz tím víc mě dokáží naučit. Ale co když se dá i za málo peněz udělat hodně velký kus práce? Proto jsem se vydal do motoškoly v Kolíně, kde pořádají kurz za přijatelnou cenu a byl jsem zvědavý, jak se s tím poprali a co dokážou nabídnout.
Kapitoly článku
V kurzu jsou vždy 1-2 asistenti (instruktoři) rovněž zkušení motorkáři, kteří pomáhají s výukou a následnou praxí. Maximální počet osob v kurzu je 10 účastníků – motorkářů. I to je zajímavé, protože na každého se dostane a všichni jsou pod odborným dohledem. Náplní kurzu je nácvik správného a jistého ovládání motocyklu při pomalé jízdě v nestabilním stavu i ve vyšších rychlostech a zejména při řešení krizových situací. Součástí kurzu je také teoretická výuka bezpečné jízdy na motocyklu a na konci celého kurzu jsou i základy 1. pomoci.
První část
Ale všechno popořadě. Nejdříve dostal každý účastník test a musel ho vyplnit. V testu byly docela záludné otázky, ale ne zas tolik, aby většinu otázek nikdo správně nevyplnil. Otázky z testu se záhy podrobně rozebraly a i během teoretické výuky se k testu několikrát vracelo. Následně přišla na řadu první teoretická část. Posuďte sami, co všechno jsme se tam dozvěděli - správné oblečení (kůže, textil, výrazné barvy, reflexní části oblečení); správný posez na motorce (jak držet ruce, nohy, náklon hlavy); vedení motocyklu pohledem (kam koukat při jízdě); technické parametry podvozku motocyklu a jejich vliv na jízdu (brzdy, pneumatiky, pérování a tlumiče, rozvor, sklon vidlice, závlek předního kola, poloha těžiště). Po této části vyrazili motorkáři na polygon, aby si pod dohledem instruktorů osahali své jízdní schopnosti a zdokonalili se. Nejdříve si zkoušeli na parkovišti správnou techniku zvedaní motorky ze země a stabilitu na místě. Poté se skupina rozdělila na dvě části a vyrazili jezdit. Zkoušela se jízda pomalosti, zvládání rovnováhy na motorce a zastavení na značce, pomalá jízda v kružnici, slalom minimální rychlostí mezi kužely, otáčení se v kopci. I zde byly vidět občas karamboly a to hlavně položené motorky na zem. Naštěstí to bylo vždy jen v malé rychlosti nebo z nepozornosti na místě.Druhá část
V druhé části se rozebíraly neméně zajímavé techniky jízdy jako mechanika pohybu (akcelerace, brždění, správný průjezd zatáčkou - APEX); Kammrova kružnice; fyzikální principy brždění (správné způsoby, reakční doba, brždění za normálních okolností a při krizových situacích); kroutící moment v řidítkách při brždění v zatáčce; vliv setrvačných momentů na pohyb stroje; nejčastější příčiny a následky nehod motocyklů; aktivní a pasivní bezpečnost při jízdě na motocyklu; desatero bezpečné jízdy (jezdit defensivně); krizová situace (jak ji „ustát“, pád, nehoda).
Určitě je dobré znát své limity a nejezdit na maximum. Je zbytečné jezdit na kolínko v silničním provozu. Nejsme na uzavřeném okruhu, kde je na 100% čistá dráha bez štěrku nebo bahna. Naopak budu-li jezdit na běžné silnici na doraz, nebudu mít rezervu pro možné zareagování. Tím ohrožuji nejenom sebe ale i ostatní.
Část třetí
Za sebe tedy můžu říci, že kurz má opravdu co nabídnout zvláště začátečníkům i mírně pokročilým a nezáleží na ceně, ale přístupu učitele. Pod dohledem zapálených instruktorů pro věc, si tak vyzkoušíte limity svého stroje, a hlavně své vlastní, a strávíte příjemný den s pocitem, že jste se něco naučili.