Jak funguje Yamaha Tenere 700 ABS Off-Road Dongle
Text: Lukáš Růžička | Foto: Jiří Jevický , Lukáš Růžička | Zveřejněno: 14.6.2024 | Zobrazeno: 6 138x
Yamaha Ténéré 700 je známá jako všestranná a spolehlivá motorka, která je oblíbená mezi dobrodruhy a milovníky off-road jízdy. Boduje svou odolností, spolehlivostí a univerzálností pro jízdu po zpevněných i nezpevněných cestách. Na opravdovém off-roadu jí však, stejně jako ostatní, trochu brzdí její asistenční systém ABS. I když lze tento systém přes menu vypnout, není to od výroby úplně ideální a není to takříkajíc na jedno kliknutí. Právě pro tyto případy přichází česká firma LSK Motorcycle Electronics se svým chytrým řešením, jak vám pomoci. Tento produkt (ABS Off-Road Dongle) slibuje vypnutí ABS na tomto motocyklu doslova stisknutím tlačítka.
Kapitoly článku
Design a konstrukce
Dongle od české firmy LSK Motorcycle Electronics pro Yamahu Ténéré 700 je malý elektronický mezičlánek, který se připojuje přímo k palubní diagnostice motocyklu. V podstatě se přes konektor vloží a připne jako další modul do stávající kabeláže diagnostiky. Vše je navrženo s ohledem na robustnost a odolnost, aby vyhovělo náročným podmínkám off-road jízdy a jednoduše doplnilo již stávající komponenty vedle baterie pod sedlem. Kompaktní a pevná konstrukce zajišťuje, že modul bude schopen odolat nárazům, vibracím a dalším nástrahám, které mohou nastat během jízdy.
Funkčnost
Hlavní funkcí tohoto dongle je umožnit jezdci deaktivovat ABS systém na zadním kole, případně kompletně. V off-road podmínkách je kontrola nad brzděním klíčová, a právě deaktivace ABS je jednou z požadovaných funkcí. Tento prvek je užitečný v situacích, kdy je nutné rychle zastavit nebo kontrolovaně sklouznout zadní kolo. Na rozdíl od standardní funkce přes tlačítko a menu si motocykl pamatuje požadovanou volbu i při vypnutí zapalování a je k dispozici opravdu na stisknutí tlačítka. Zůstává jediná věc, která je pevně naprogramovaná v řídící jednotce motocyklu: požadovanou volbu lze nastavit pouze tehdy, když motocykl stojí, ale to z osobní zkušenosti není rozhodně problém.
Instalace a použití
Instalace pod sedlem je jednoduchá a troufnu si tvrdit, že ji zvládne opravdu každý, a to i v naprosto polních podmínkách. Já jsem pro test tohoto příslušenství měl nejnovější verzi Yamahy Ténéré 700 ve verzi Explore. Ta je vybavena rovným, ale děleným sedlem, takže pro přístup k baterii a konektoru je třeba sejmout navíc sedlo jezdce. To však není nic složitého. Sedlo je přichyceno přes dva šrouby a správný imbus klíč je k dispozici přímo v držáku u sedla. Instalace je jednoduchá a intuitivní, což ocení zejména ti, kteří nechtějí trávit hodiny nastavováním svého vybavení. Dongle je navržen jako plug-and-play zařízení, což znamená, že jej stačí připojit a je připraven k použití.
Jediné, co je třeba zohlednit při instalaci, je velikost baterie pod sedlem a podle toho umístit dongle ve směru jízdy. Buď, pokud je baterie menší, na tovární držák vpravo, nebo při větší velikosti pod kabeláž v levé části. V mém případě to byla ta jednodušší varianta – vpravo, skutečně jen na rychlé vložení a připnutí jako mezičlánek. Na jedno stisknutí vypnete ABS na zadním kole, na další je vše opět zpět. Při delším přidržení tlačítka pár vteřin vypnete ABS kompletně a při dalším lehkém stisknutí je opět vše zpět a podle potřeby pořád dokola. Jak jsem psal výše, vaši volbu si motocykl zapamatuje při vypnutí klíčku, což je super. O stavu systému je za všech okolností jezdec informován standardně na přístrojovém panelu. Samotný dongle má na vrchní straně pouze stavovou diodu.
V mém případě následná demontáž vše vrátila do původního stavu. Funkčnost tak následně byla dle očekávání pouze taková, jakou je motocykl vybaven od výroby.
Kompatibilita a podpora
Tento dongle je speciálně navržen pouze pro Yamaha Ténéré 700 nejnovější generace s barevným panelem a je označen jako verze „V2“. Výrobce má k dispozici celkem tři varianty podle verzí motocyklů, tak jak byly uvedeny v čase na trh. Nicméně zapojení, jejich funkcionalita a cena se mohou lehce lišit (viz. oficiální odkaz). Na stránkách firmy LSK Motorcycle Electronics najdete krom jiného příslušenství v nabídce třeba i variantu pro neméně populární Hondu CRF1100 Africa Twin. Cena tohoto konkrétního dongle v testu činí 3 850 Kč. Součástí balení je návod a pokud by to nestačilo, na stránkách je i odkaz na videonávod. Za mě je to za přijatelnou cenu elegantní a přímočaré řešení, jak vylepšit funkcionalitu pro off-road.
Video
Informace o redaktorovi
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)