globalmoto_duben_nolan




Jak na motokrosové začátky - než vyrazíme na motokrosovou trať

V chystaném seriálu ve spolupráci se značkou Husqvarna se pokusíme přinést pár rad a základů, co se hodí především začínajícím motokrosařům, kteří se rozhodli na vlastní kůži prozkoumat krásy blátivého světa. Je jasný, že zkušení krosáci mají tyhle „věci“ na háku a bude jedině fajn, když v komentářích pod článkem hodí do placu svoje zkušenosti a nápady. Vezmeme to hezky po pořádku a v tomto dílu si posvítíme na nejzákladnější přípravu motorky, výstroj, nářadí a přepravu motorky na trať.

Za předpokladu, že máte motorku nastavenou podle svého gusta a po technické stránce je v 1A stavu, stačí před každým výletem na motokrosovou trať zkontrolovat vzduchový filtr. Pokud je špinavý, je ho potřeba vyprat a napustit speciálním olejem. Ideální je pořídit filtry dva a prát oba najednou, napustit olejem a uložit do igelitového sáčku. Tím ušetříte čas, protože špinavý filtr po tréninku vyndáte a před dalším nasadíte filtr připravený.

Pro delší životnost je nutné před tréninkem nastříkat řetěz speciálním mazivem na řetězy ve spreji. Ten si vezměte s sebou a vyčistěný řetěz cákněte ještě během ježdění na trati. Od věci není ani zkontrolovat dráty poklepáním šroubovákem. Podle zvuku se jednoduše pozná, zda není povolen. Když už se hrbíte u kol, zkontrolujte, zda máte předek i zadek nahuštěn na 1 bar. Pokud je méně, riskujete "ťuknutí ráfku" a pokud více, nepojede se vám vůbec dobře. 

Mrkněte do nádrže, jestli není „dutá“ a případně doplňte benzín. Alespoň se pak nebudete muset zbytečně zdržovat dolíváním těsně před výjezdem na trať a rovnou budete moci začít drtit lavice. Po ježdění je dobré zkontrolovat stav brzdových destiček, protože zejména na písku nebo v bahně mizí přímo před očima. Jde o to, aby jste měli čas pro případný nákup před dalším tréninkem.

Velkou pozornost je potřeba věnovat pobalení motokrosové výstroje. Věřte, že zapomenuté ponožky jsou sice tou nejmenší, ale zato dost nepříjemnou záležitostí. Z mé zkušenosti vím, že se nejčastěji zapomínají boty nebo helma. Hlavně když jedete na vzdálenější tratě, tahle minela fest zamrzí a to pak i slušnej člověk začne mluvit sprostě.

Pokud nemáte speciální tašku na motokrosovou výstroj, celkem slušně poslouží přepravka na ovoce nebo velká Ikea taška za patnáct kaček. Nejdřív naskládejte boty, chrániče kolen, kalhoty, krunýř či mx vestu, chrániče loktů, pokud máte, chránič krční páteře a nakonec dres, rukavičky, brýle a helmu. U té není jisté, že se vejde a tak ji můžete naložit sólo. Jen pozor, právě v tuto chvíli je velká šance helmu zapomenout. Potom k výstroji přidejte spodní prádlo. Ideální je sportovní funkční, které určitě používáte v zimě na kopcích, tedy triko, dlouhé ponožky a elastické trencle. Volné nebrat, protože špatně drží vercajk a to při pohybu po tvrdém sedle není třikrát příjemné. Vrstvení pochopitelně závisí na počasí, ale počítejte s tím, že se na trati slušně zapotíte i v chladném počasí. Tyhle cajky je dobré šoupnout do igelitového pytle na odpadky a přidat ještě jeden prázdný navrch, protože ty se po ježdění ještě hodí. Jednak na špinavé svršky, ale i zabahněné boty nebo propocené spodní prádlo. Jen pozor, nezapomeňte pytle okamžitě po příjezdu vybalit, protože obsah by vám mohl za pár dní slušně „provonět“ garáž nebo dokonce přijít naproti. 

Nezapomeňte přibalit nejnutnější nářadí a stojánek na motorku. Výborné je malé originální nářadí, kde najdete vše potřebné. Je důležité mít nářadí na nastavení páček, šroubovák na pérování a od věci nejsou ani montýrky, které se hodí při defektu. To napovídá, že je dobré vozit náhradní duše a páčky. Dost často se stává, že hned v úvodní rundě páčky zařvou a to pak nezbývá, než se uklonit a vyrazit do nejbližšího motoshopu. Vzhledem k tomu, že se většinou trénuje o víkendu, kdy mají obchody zavřeno, znamená defekt nebo zlomená páčka odjezd domu. Komplikaci může způsobit zapomenutý kanistr a nebo peněženka. Přeci jen se někdo o trať musí starat a tím pádem vybrat nějakou tu kačku na úpravu a chod trati.

V neposlední řadě přibalte sváču, protože za hefty motokrosových mašin celkem slušně vyhládne. Ideální je vzít si banán, musli tyčinku či podobné dobroty zaručující přísun energie a rychlých cukrů. Řízek není během ježdění ideální, ale po cestě domu rozhodně bodne. Nezapomeňte ani na pití, protože při motokrosu je žízeň veliká. Ve chvílích, kdy nejezdíte, je dobré si obléct bundu a čepici, aby jste neprochladli. No a hodí se také lékarnička, například ta z auta, protože jeden nikdy neví.

Motorku s největší pravděpodobností povezete na káře za autem, takže tady je ukázka uchycení na vleku. Mě se osvědčilo používat plastový kříž mezi přední kolo a blatník, který prostor vymezí a zamezí úplnému stlačení tlumičů. Pak je dobré motorku přivázat za spodní brýle a ráčnou přitáhnout. Z vlastní zkušenosti musím doporučit upínací pás šíře 50 mm s maximální přípustnou vázací silou v tahu 2500 kg, protože to je jistota. Jelikož jsou dost dlouhé, není od věci si je zkrátit. Pro jistotu se doporučuje motorku uchytit ještě za stupačky, což eliminuje "uskočení" motorky do strany při projetí větší díry na silnici. Já motorku jistím utažením kurty za přední osu kola a nikdy jsem při přepravě neměl problém.

Teď už tedy máme motorku i výstroj pěkně po kupě a můžeme upalovat na trať. V příštím díle se podíváme, jak si na motorku "sednout" a vůbec základy a pravidla motokrosového ježdění.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (41x):
Motokatalog.cz



TOPlist