yamaha_demo_tour




MX výstroj, bez které ani ránu

Asi to znáte všichni. Potkáte kámoše se sádrou na noze a zvědavost vám nedovolí se nezeptat, co ten kluk vyváděl. Občas se vám dostane odpovědi v tomhle smyslu: „člověče, šteloval jsem karbec a pak to šel v keckách a montérkách prolítnout kolem garáže“… nebo „mladej tu zatáčku né a né projet, prostě že to nejde! No a tak jsem mu chtěl ukázat, že to jde…na tu jednu zatáčku se přece nebudu strojit…a takhle to dopadlo!“

Kapitoly článku

Všichni dobře víme, jak je při offroadovém motosportu důležité své tělo chránit. Trh nabízí mraky všemožných chráničů, které dokáží lecjakou ránu pobrat a jezdce ochránit před nepříjemným zraněním. Faktem je, že se zranění nedá zamezit na 100 %, ale je důležité ho různými chrániči co nejvíce eliminovat. V tomto článku si tedy řekneme, bez jakých nejzákladnějších protektorů bychom na terénní mašiny (motocykly i quady) radši neměli sedat, a vezmeme to hezky od hlavy až k patě.

 

Přilba

 

Na přilbě se rozhodně nevyplácí šetřit. Přeci jen chrání lidskou „centrálu“, kterou není nic jiného než samotný mozek. Sami lékaři říkají, že dokáží dát do kupy lecjaké zranění, ale hlava a mozek bývají problém. Osobně mám tu zkušenost, že při nákupu je velice důležité přilbu pořádně vyzkoušet a samotný výběr neuspěchat. Přilba musí sednout na 100 % a na hlavě nesmí v žádným případě „cestovat“. Také je nutné pamatovat, že se polstrování časem vymačká, takže koupit radši o maličko těsnější (samozřejmě v ní nesmí být kebule jako ve svěráku).

Skořepiny offroadových přileb se vyrábí z termoplastu (kolem 1450 g), které bývají cenově dostupnější, pak z kompozitových vláken (kolem 1250 g) nebo komplet z karbonu, jež neváží ani kilogram. Pozornost si zaslouží i zapínání. Já dávám přednost „jistějším“ závodním D-kroužkům, než klasické přezce. Jelikož je offroadové poježdění o bahínku a potu, je dobré zjistit, zda má přilba vyjímatelný a pratelný interiér. Pohlídat je potřeba také homologaci (značenou E v kroužku a číslem pod ním 05xxx), která zaručuje splnění bezpečnostních podmínek pro daný trh. I když vás design totálně dostane a cena peněženku neobrátí na ruby, tak od přileb bez homologace ruce pryč!
 

Brýle

 

Není nad to mít dokonalý přehled, a proto si chce zrak dobře chránit. MX brýle se vyrábí v nejrůznějších provedení a tak je dobré vybírat podle vaší přilby. To proto, aby do ní brýle hezky sedly, na obličeji pěkně lícovaly a nikde vás netlačily. Je dobré vědět, jestli budete jezdit většinou sólo anebo ve větší smečce. Podle toho se rozhodněte, jestli využijete systém roll-off či skla s „trhačkami“. Tyto systémy se hodí hlavně při závodech. Když na startu zaspíte a nevyrazíte jako první, bahenní sprcha od ostatních borců před vámi vás v tu ránu oslepí. Který ze systému funguje lépe je otázka názoru, a asi si chce oba vyzkoušet a na základě toho si vybrat. Každopádně skla s „červíkama“ na trhačky by měly mít brýle všechny a pak už je pouze na váš, jestli je někdy využijete a namáčknete na ně trhačky. Deset náhradních trhaček se prodává zhruba kolem tří stovek. Roll-off systém přichází vhod při závodech, kdy je trať hodně rozbahněná a je potřeba často převíjet.

 

 

Chrániče krční páteře

 

Bezesporu velice důležitý prvek MX výstroje. Více praktických informací najdete v tomto článku, který jsme již na našem portálu zveřejnili. Osobně mi při zkoušení doma „na sucho“ nebyl chránič vůbec příjemný a cítil jsem se dost neohrabaný. Nicméně pak při jízdě samotné mi absolutně nevadil. Teď už se bez něj necítím zrovna jistě a beru ho jako samozřejmost. 

Určitou alternativou je jednoduchý pěnový límec. Jeho účinnost určitě není srovnatelná se složitějším skeletem, ale určitě lepší než nic. Při použití Leat Breace chce pořídit krunýř, který je s ním kompatibilní.
 

Chránič hrudi čili krunýř

Trup si můžete chránit plastovým krunýřem, který ochrání mimo jiné žebra a klíční kost. Stále častěji se však mezi jezdci objevuje vesta, kterou oblečete jako košili a v tu ránu na sobě máte chrániče loktů, ramen a také páteřák.

Co se závodního ježdění týká, větší ochranu nabídne klasický krosový krunýř, který někdo obléká pod dres a někdo naopak až na něj. V kombinaci s krunýřem se používá ledvinový pás a nebo klasický páteřák.
 

Chrániče loktů

Kdo si někdy ustlal bez chrániče lokte, asi dobře ví jak to bolí. Proto tyhle chrániče nechce podcenit. Chrániče nesmí škrtit, ale ani klouzat nahoru dolu.
 

Rukavičky

Klasické krosové rukavičky jsou vyrobeny z textilu a nemají žádné větší protektory. Někdy ale lze pořídit offroadové rukavičky, které mají protektory kloubů. Každopádně bez rukaviček rozhodně ne. Co je zajímavé, někteří motokrosaři si nejdříve ruce namažou silnou vrstvou krému a pak teprve nasadí rukavice. Je to prý skvělá prevence proti puchýřům, která se osvědčila dlouholetou praxí.
 

Šortky

Tenhle prvek nepatří mezi nejdůležitější „emxkové“ cajky, ale určitě se hodí. Do určité míry totiž ochrání jak kostrč, tak kyčle. Kdo jezdí v zimě na lyžích či prkně, využije tuhle vychytávku celoročně.
 

Kalhoty a dres

Výsadou offroaďáckých kalhot bývá textilní materiál. Je dobré mrknout, zda mají vyztužená vnitřní kolena proti prošoupání o spojlery či nádrž, a zrovna tak materiál na zadnici, který by mohl na sedle klouzat nebo naopak nepříjemně drhnout. Většina kalhot v regálech motoshopů má střih s nohavicemi „do bot“ , ale prodávají se také kalhoty s nohavicemi přes botky, které mají rádí především enduráci a quadisté. Mimo funkční stránku plní kalhoty i stránku módní, což platí i o dresu. Velice často se dají společně pořídit v cenově výhodném setu. Stále oblíbenější je vlastní potisk dresu, ať už jde třeba o kompletní klubovou grafiku nebo jen dotisk jména s oblíbeným startovním numerem. Podle vlastní zkušenosti vím, že se dá natisknout kousek zhruba kolem pětikilča.

 

 

Chrániče kolen

 

 

 

Existují klasické jednoduché chrániče a nebo o něco dokonalejší s kloubem. Je na vás, který zvolíte a jak si budete kolena chránit. Každopádně chránič kolen je jedním z nejdůležitějších prvků krosové výstroje, protože ťukec kolene o kámen či ostře zubatou stupačku není žádnej med. Tyhle chrániče však neochrání nechtěnou boční rotaci. Popravdě, chrániče, které by ji stoprocentně zamezily asi vůbec neexistují… jsou tu však specielní MX ortézy s kloubem a postranními „dlahami“, které alespoň částečně boční rotaci kolene omezí a alespoň trošku zabrání dost nepříjemnému a hlavně bolestivému zranění vazů. Je tu však jejich poměrně vysoká cena, která se vám asi nebude chtít platit, dokud si s kolenem nepoležíte. Určitou alternativou jsou sportovní ortézy, na které se v pohodě vejde ještě klasický chránič kolene. Výhodou je cena kolem tří tisíc korun.

 

 

 

Boty

 

 

Boty jsou jedním z hlavních prvků offroadové výstroje a opět platí, že by se na nich nemělo šetřit. Ne vždy sice platí pravidlo, že čím dražší, tím kvalitnější, ale všeobecně je známo, že kvalita se nechá zaplatit. Prim zde hrají materiály, ze kterých jsou botky vyrobeny-jejich pevnost, pružnost i prodyšnost. Také materiál přezky (kov/plast), přítomnost systému vyjímatelné vnitřní botičky či kloubové ochrany kotníku. Právě ten bývá velice zranitelný, a tak chce pořádně zpevnit.

Častým problémem bývá tvrdost boty, a tím pádem necitlivost pro řazení a brzdění. Většinou se boty časem rozšlápnou a začnou fungovat podle představ. Čas od času se stane, že přezka praskne, kování špičky v terénu odpadne a nebo se podrážky „vydlabají“ od stupaček, a tak je dobré před nákupem zjistit dostupnost těchto náhradních dílů.

Na motokrosových tratích se čas od času potká pár odvážlivců, kteří nemají ani pořádný botky a tím pádem už vůbec ne další důležité chrániče . Občas od nich slyšíte, že „ na to moje brblání nic nepotřebuju“. Jenže jelikož jde většinou o offrouďácké začátečníky, kteří nemají k držkopádu daleko, měli by být oblečeni o to víc. Blízko k průšvihu mají taky borci, co se přijedou podívat na na motokrosový trénink svých kámošů a po hecovačce se rozhodnou na půjčené krosce trať pokořit. V lepším případě vezmou helmu, rukavice a jde se na to. To je pak průšvih v tu ránu. To samé platí o dětech. Nedávno jsem totiž na trati potkal holčičku (sotva školní docházkou povinnou) s přísným tatínkem, který chtěl aby už konečně začala pořádně skákat. Nejhorší na tom bylo to, že kromě cyklistický helmičky s beruškami na sobě neměla jedinej motokrosovej chránič…

Je jasný, že každý máme to své osvědčené, oblíbené a natuty fungující vybaveníčko. V „emxkové“ výstroji různých jezdců se najde moře všelijakých specialitek. Myslíte si, že existuje něco, co by mohlo ostatním nějakou tu bouli ušetřit? Tak šup sem s tím, ať to ostatní bahňáky v blížící se sezoně tolik nebolí a bez zranění jí dojedou až dokonce!
 

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (35x):



TOPlist