globalmoto_unor




Jak na enduro začátky: brzdění, akcelerace a spojka

Stejně jako zvládnutí základní pozice za řídítky ostrého endura je strašně důležité naučit se dobře brzdit. Jednak jde o bezpečnost a zrovna tak o získávání drahocenného času při závodech. Úplně stejně je to s akcelerací, ale i s citem při ovládání spojky. Právě to bude tématem dalšího dílu seriálu "Jak na enduro začátky".

Kapitoly článku

Mohlo by se zdát, že tato kapitola nemá větší smysl, protože drapnout za brzdy přece umí každý a místo toho se rovnou můžeme pustit do větších akcí. Jenže opak je pravdou. Jeden by nevěřil, kolika lidem dělá brzdění na terénní motorce problém. Poměrně zajímavé je sledovat jezdce na cestovních endurech, kteří se odhodlají vypnout elektronické asistenty a na nezpevněném povrchu zkouší mastodonty co nejrychleji umravnit. Na velká cestovní endura však dojde v dalším chystaném seriálu a teď se pojďme věnovat lehkým soutěžákům. Všeobecně se dá říct, že pohyb těla jezdce a přenášení váhy je pro všechny stejný a neskutečně důležitý. V zásadě se dá aplikovat pro velká cestovní endura, tak pro ostré soutěžáky, ale i pro ryzí motokrosy. Jako přes kopírák je to s prací se spojkou i brzdami.

U ostrých endur je dost zásadní rozdíl mezi dvoutakty a čtyřtakty, protože jak známo, dvoutakt motorem téměř nepřibrzdí, a proto mnohem více záleží na šikovnosti jezdce. Naopak čtyřtakt při ubrání citelně brzdí motorem a právě takový efekt dělá především ze začátečníků lenochy. Také toto je argumentem, proč by děti měly začínat ve stupačkách dvoutaktů, které je nejlépe naučí brzdit, řadit a používat spojku.

Teď už pojďme na tréninkový plácek, kde je dost prostoru pro akceleraci a následné brzdění. Ideální je tak dvaceti nebo třicetimetrová rovinka s nezpevněným prostorem, kde si označíte bod pro akceleraci a zrovna tak bod pro zahájení brzdění. Pak už skočte do stupaček mašiny a nezapomeňte zaujmout základní postoj, jak jsme si ukázali v minulém díle. 

Při akceleraci posouváme tělo nad řídítka a stále dbáme na správné zalomení loktů i pozici chodidel na stupačkách. Takto akcelerujeme a řadíme druhý rychlostní stupeň. Jakmile se přední kolo pomyslně dotkne označeného místa pro brzdění, tělo posouváme dozadu, a když to přeženu, jdeme tělem téměř nad zadní blatník. Ruce jsou téměř propnuté a nohy zapřené ve stupačkách. V tuto chvíli začínáme plynule, ale také intenzivně brzdit přední i zadní brzdou zároveň. Důležité je kola nezablokovat a snažit se docílit lehkého odvalování, jako bychom suplovali ABS. Jakmile se zadní kolo zablokuje a dostane do smyku, nastává riziko pádu a o zablokovaném předku ani nemluvím. Kromě toho se motorka vychýlí z ideální stopy. To znamená ztrátu stability a stejně tak ztrátu drahocenného času při závodech. Člověk se také dost těžko trefuje do koleje v zatáčce a projíždí jí zbytečně ze široka. Akceleraci a brzdění opakujte dokola a uvidíte, jaký pokrok během jednoho tréninku dokážete udělat.

Pro cit při ovládání pedálu zadní brzdy v těžkých motokrosových botách poslouží jednoduché cvičení, kdy využijete označení pro akceleraci a brzdění a jeďte od prvního bodu k druhému co nejnižší rychlostí na první kvalt. Tímto cvičením získáváte cit a zrovna tak skvělou zpětnou vazbu, jak s brzdou zacházet. Snažte se, abyste zadkem jenom lehce přibrzďovali a motorka vám za žádnou cenu nechcípla. Kromě toho makáte na rovnováze a asi není nutno připomínat, že ta je při enduru alfou a omegou. 

Podobné je to s trénováním práce se spojkou. Využijte stejný úsek jako u předchozího cvičení a snažte se ho projet za pomoci spojkování a korigování jízdy plynem co nejpomaleji a zároveň nejplynuleji. Opět získáte cit pro ovládání spojky a zároveň potrénujete rovnováhu.

Pokud toto zmáknete, zkuste se postavit vedle motorky zleva a při zařazené jedničce ji nechat  pomalu rozjíždět a zároveň vedle ní jít krokem. Tempo korigujte spojkou a plynem. Také toto je poměrně důležité nacvičit, protože při enduro ježdění se sakra hodí. Pokud to budete dobře zvládat, připojte plynulé nasedání za jízdy, kdy nejdříve položíte levou nohu na levou stupačku a potom plynule přehodíte pravou přes sedlo. Opět skvělé procvičení koordinace práce se spojkou, plynem a rovnováhou. Tak s chutí do toho!

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 90 Kč od 15 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
TomekEV přispěl 6 Kč
venda07 přispěl 6 Kč
Mida přispěl 6 Kč
BuldaRT přispěl 6 Kč
pernik92 přispěl 6 Kč
Buczo přispěl 6 Kč
SV-Mušketýr přispěl 6 Kč
rikosek přispěl 6 Kč
marafzs600 přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
DucS přispěl 6 Kč
Destroyer přispěl 6 Kč
kain80 přispěl 6 Kč
Hayabusa přispěl 6 Kč
MichalKimlo přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Motokatalog.cz



TOPlist