Jak na enduro začátky: základní pozice těla

Minulé díly něco nastínily o přípravě motorky a napověděly, jak nastrojit jezdce, ale i motorku nad rámec série. V tomto díle si posvítíme na pozici těla, protože právě ta je hodně důležitá a je víc než dobré, ji podchytit hned na začátku.

Jak na enduro začátky: základní pozice těla

Pozice jezdce ve stupačkách ostrého endura je obrovsky důležitá. Už od prvního uchopení rajdů je potřeba být důsledný a nic nezanedbat. Asi nemá cenu rozepisovat, jak je těžké se zbavit zlozvyků a jak rychle si je člověk dokáže vrýt pod kůži. Ať je to jak chce, s endurem se dá začít v každém věku a jestli někdo bude dokola tvrdit, že starého psa novým kusům nenaučíš, není nic lepšího než ho poslat k čertu, do pilování endura se zakousnout jako vlčák a tím mu dokázat, že opak je pravdou. Člověk musí chtít a hlavně nesmí zapomínat, že ježděním se musí především bavit a mít z něj radost.

Proto pojďme do toho a začneme správnou pozicí těla ve stupačkách. Může se zdát, že tady je všechno jasné jako facka a nemá cenu to více rozebírat. Dění na tratích ale dost často přesvědčuje o opaku a s pozicí za řídítky bojuje poměrně dost jezdců. Je potřeba podotknout, že zde zásadní roli hraje fyzická kondice, protože když dojdou síly, jde technika nemilosrdně stranou. S troškou nadsázky se dá říci, že se jízda mění v boj o přežití. Proto cvičte, běhejte a co nejvíce makejte na kondici, protože se na motorce jenom nevozíte, ale fest makáte. Do hry zapojujete svaly, o kterých ani nevíte, že je máte. Tedy dovíte se o nich až druhý den, kdy se po tréninku sotva hnete.

Ale zpátky k základní pozici. Na enduru se většinu času stojí ve stupačkách a do sedla se usedá jen minimálně. Pro tento trénink bohatě postačí nějaké volné prostranství a není potřeba hned upalovat na trať.

Chodidla musí být na stupačce někde v půlce přední části podrážky, řekněme v místech bříška chodidla. To zaručuje dobrou rovnováhu a reakci. Schválně si vyzkoušejte tancovat po patách anebo naopak po špičkách. Docela rozdíl, že? Zrovna tak se postavte na paty a nechte do sebe kámoše strčit. Sami dobře uvidíte, že když budete více na špičkách, mnohem více toho ustojíte než v opačném případě na patách. V žádném případě se ale nesmí stát na stupačkách vyloženě špičkou boty, ale ani patou! Kolena jsou lehce pokrčena a nohy motorku od kolen až po kotníky pevně svírají. Opět požádejte kámoše, ať vám asistuje a čapne vás za blatník. Když motorku správně držíte a pustíte se řídítek, nemělo by vás jeho škodolibé zamletí motorkou nijak rozhodit nebo dokonce poslat k zemi.

Dále dbejte na to, aby byl zadek mírně vystrčen a záda nebyla prohnutá. Tělo je nakloněno nad řídítka, hlava se dívá dopředu a lokty jsou vystrčeny nahoru. Zde dost často nastává velký problém pro silničáře, kteří ze zvyku cpou lokty k tělu. To je špatně! Lokty musí být nahoru a dá se říct, že předloktí a paže svírají zhruba devadesáti stupňový úhel. Stejně tak je to u paží vůči trupu. Jedině tak zaručíte stabilní pozici, dokážete reagovat na nerovnosti trati a hlavně mnohem lépe ustojíte nečekané zapeklitosti terénu. Stejně tak se vám bude lépe zatáčet, motorku řídit a reagovat při akceleraci i brzdění.

Nesmírně důležitý je pohled před motorku. Za žádnou cenu nekoukejte přímo před přední kolo, ale zrak směřujte tam, kde chcete být. Děje se tak například při průjezdu zatáčky, kdy dění přímo pod sebou už máte dávno vyřešeno a koukáte tam, kam chcete jet a tam, kde chcete být. Podobné je to u výjezdů, sjezdů, ale i při překonávání těžších enduro překážek. Níže je vidět několik špatných pozic, na které rychle zapomeňte. Docela dobré je požádat parťáka, ať vás při jízdě cvakne na mobil a hned budete mít jasno, kde je potřeba na pozici ve stupačkách zapracovat a co bez milosti odstranit.

Takto ne!

Akcelerace

Jakmile dochází na akceleraci, celé tělo se posouvá nad řídítka a je potřeba dávat pozor, aby se přehnaně nevystrčil zadek a chodidlo se nepostavilo na špičku. Pohled směřuje opět dále před sebe a lokty držíte nahoru. Když se naopak brzdí, přesouvá se celé tělo nad zadní kolo, ruce jsou téměř propnuté a zapřené o řídítka stejně jako nohy ve stupačkách. Při této pozici jdete intenzivně na brzdy, ovšem tak, aby se obě kola nezablokovala, ale naopak se lehce odvalovala. Obdobné je to při zdolávání výjezdů a sjezdů nebo třeba pneumatiky od traktoru či podobných enduro překážek. Při výjezdu jde tělo dopředu nad řídítka a při sjezdu dozadu nad zadní blatník.

Jak zaznělo, při enduro ježdění stojí jezdec převážně ve stupačkách a do sedla jde zřídkakdy. Pak je potřeba pamatovat na to, že se sedí v přední části sedla a rozhodně ne v jeho zadní části. Právě to se dost často děje, a proto se naučte automaticky usedat do přední části blízko nádrži, která je na obrázku znázorněna zelenou barvou a při tom držte lokty hezky nahoru, stejně jako bylo popsáno ve stoje. Oranžová barva na obrázku vyznačuje část sedla, kam se posouváte při průjezdu zatáčky v sedle.

Váha těla se posouvá nad řídítka, a díky tomu se zatíží přední kolo, vnitřní noha je vykopnuta dopředu proti směru jízdy a vnější pak nalepena k motorce. Noha na vnitřku zatáčky se nesmí tahat za sebou nebo ji snad vyklápět ke středu zatáčky jako by suplovala stojan, ale musí být nalepena prsíčku motorky a směřovat vpřed. Ve chvíli, kdy byste se poroučeli k zemi a měli nohu ve špatné pozici, je pak obrovské riziko, že dojde ke zranění kolene vyvrácením nebo se dokonce rotací poškodí vazy.

Teď už do stupaček a trénovat, dokud budou síly. Věřte, že ideální pozice a přenášení váhy vám neskutečně pomůže. Prostě pojedete bezpečněji, vydržíte déle při silách, a díky větší jistotě ustojíte mnohem více krizovek. 

Autoři článku obdrželi prémie 124.5 Kč od 25 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist