yamaha_demo_tour




Geometrie řízení

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
MirekGT (0) napsal 27.07.2018 v 07:15

Perfektně napsanej článek.
Já jsem experimentoval s horskýma kolama a tyto znalosti jsem neměl. Snahou bylo zvětšit odpružení, takže se místo zdvihu 100 mm dalo 160 a ono to nezatáčelo. Pak když se u celopér dalo hýbat i se zadní stavbou, aby se moc neměnila stopa, pochopil jsem jakou návaznost jednotlivé změny maji.
Jednoznačně .

Destroyer (237) napsal 21.01.2018 v 20:10+1

RnDr.Johnny - to čo popisuješ je správne presne tak ako si to napísal a má to svoje fyzikálne vysvetlenie. Ten skorší preklz zadného kolesa pri brzdení je v tom že pri "tvrdom" nastavení využívaš inú pracovnú dráhu zadného pruženia. Vplyvom zotrvačnej sily pri brzdení (kedy sa odľahčuje zadné koleso a preťažuje predné) následne nieje schopné pruženie pokryť dostatok trakcie zadného kolesa potrebného na prenesenie konkrétnej sily. Toto isté sa ti môže stať aj pri mäkkom nastavení ale pri väčšom spomalení (prudšie brzdenie).
Čo sa týka zmeny geometrie - áno aj nie - pretože nemeníš základné nastavenie geometrie ale meníš jeho zmenu a teda ak nemeníš hmotnosť seba samého tak stopa a uhol budú mať trošku iné hodnoty (ale to je len vedľajší následok)

PS: pokojne sa hraj s nastavením tej tvrdosti, pojazdi si na dobre známom úseku a nastav si to tak, ako sa budeš najlepšie cítiť.

Marek

RnDr.Johnny (2) napsal 21.01.2018 v 12:29

Kerut - Má 16 palcové kola, myslím si že je nervozní protože je lehký a celkem krátký.
Targus - RnDr. je můj sen, zatím bc. Blbec nic s tím nebude, má najeté 4000 kilometrů. To předpětí pružiny se se dá měnit otočením kolečka, je to přímo z výroby, když na tom jede japonka dá si to na 1, když dva američani tak si to dají na polohu 4 aby nedrhli motorem o zem. Asi máte pravdu že to geometrii nemění. Hledám vysvětlení na tu změnu pocitu z jízdy když hýbu s tím nastavením. Na tvrdo (4) se méně zaklání při zrychlení, ale dříve klouže zadní kolo při brždění. Na měko je pohodlnější na nerovnostech, ale v zatáčkách se tak pohupuje že se mi nedaří nasměrovat tak přesně... Tak jsem tam dal dvojku jak to bylo původně a nesahám na to ani když někoho vezu.

Romoto (48) napsal 21.01.2018 v 11:13

Teraz si už málokto spomenie na článok o Kawe 07 Café Racer z 23.10.2012 .V prestavbe som použil prednú vidlicu z Mostra ktorá je podstatne kratšia ako pôvodná. Kamarát mi ju „vo vnútri“ o niečo predĺžil a tým vyšla nejaká (nesprávna) geometria predného zavesenia. Dal som na tom “koleno“, ale bol to strašný boj s riadidlami a o komforte jazdy sa nedalo ani pomyslieť. Začal som ďalšiu prestavbu a tak na vyladenie jazdných vlastností akosi nebol čas. Iba som to trpel...
Potom som si však zosumarizoval údaje o ktorých píše aj Marek, použil som jednoduchý prípravok na meranie uhlu sklonu prednej vidlice a nechal som si vyrobiť adaptéry na „predĺženie“ prednej vidlice aby som dosiahol „pôvodnú“ geometriu. Zlepšenie bolo priepastné a po následnom milimetrovom doladení posunu prednej vidlice smerom nahor /nadol v okulároch je to motorka radosti.
Ak máte trocha času a chcete sa na vlastnej koži presvedčiť akú úlohu na jazdných vlastnostiach znamená pár milimetrov, tak si svoje sériovke posuňte prednú vidlicu pár mm nahor alebo nadol. A dajte jazdu. Bude to úplne iná motorka.
Za článok samozrejme

kerut (51) napsal 21.01.2018 v 02:12

Targus - zmenou predpeti pruziny se nemeni "tuhost tlumice" nybrz pracovni bod v charakteristice te konkretni pruziny.. (presneji u linearni se zmeni jen pomer drahy pri odlehceni/zatizeni ..v pripade progresivni pruziny to ve finale mimo jine castecne ovlivni i tu tuhost, ale... spravna tuhost se nastavuje spravnou pruzinou)

RnDr. - je to dost komplexni (hodne veci zavisi na hodne parametrech), v nejjednodussim pripade (linearni pruzina) lze zjednodusene rict ze zvysenim predpeti na tom zadku poklesne staticky zatizenej zadek o to min=uhel rizeni se o fous zmensi (..ale zaroven jako "bonus" bude tlumic hur fungovat pri brzdeni=odlehceni zadku), zmensenim toho predpeti naopak poklesne zadek staticky vic=uhel rizni se fous zvetsi (ale opet se zmeni i cely chovani tlumice tentokrat pri zatizeni/akceleraci, nebude uz mit dostatek drahy kam dal se propruzit), ..kazdopadne nejmarkantnejsi faktor u skutru bude ze je to skutr, tudiz ma maly kola, tudiz proto bude "nervozni" vzdycky, uhel neuhel

Sim - tak tak.. pokud dobre vidim, tak to na ty fotce moc riditelny nebude

Targus (429) napsal 19.01.2018 v 23:01

RnDr Johnny:

Ještě jednou čtu tvůj příspěvek.
Abychom si rozuměli. Jestli měníš jen tuhost zadního tlumiče změnou předpětí pružiny, neměníš na geometrii vůbec nic, ale chování motky se může změnit kvůli jiné progresi zadní pružiny. Laicky řečeno zadní kolo se bude chovat při průjezdu zatáčkou nebo na nerovnostech vozovky jinak.
Abys změnil geometrii, musel bys změnit klidovou polohu zadní vidle vůči vodorovnému etalonu. Poznáš to tak, že by se ti mělo snížit nebo zvýšit sedlo. Jestli se ti to sedlo ale zvedne nebo sníží o 1 cm, je škoda si s tím špinit ruce.
Obecně platí - čím delší motka, tím stabilnější jízda vpřed. Pokud je osa rotace zadní vidle ve stejné výšce od podložky, jako osa zadního kola, už ji nenatáhneš. A protažení zadní vidle bys na jízdních vlastnostech poznal, pokud bys ji natáhl v řádu desítek cm, nikoli desetin mm.

Targus (429) napsal 19.01.2018 v 22:37

Všem experimentálním fanouškům.

Ono je sice hezké si něco takového přečíst, ale dostat něco z mašiny v domácích podmínkách se rovná menšímu zázraku. Pokud byste šli do toho smrtelně vážně, vyjde vás levněji nákup jiné motky.
Nechci vám kazit chuť na párek v rohlíku za tři pade, ale na těch motkách, které se chystáte zbastlit, dělaly desítky, možná i stovky lidí dlouhé měsíce, aby z toho vykřesaly, co se jen dá v mantinelech rozpočtu na vyvíjenou motku.
ZÁSADNÍ PROBLÉM
Motka má úplně jiné ideální nastavení prakticky do každé zatáčky nebo nějaké pasáže, kterou míníte projet co nejrychleji. Něco takového neřeší ani odkazované aktivní nastavení s výjimkou napojení na satelitní navigaci, která je schopná si zapamatovat s patřičným soft wearem trasu a přednastavit požadované veličiny při opakovaném průjezdu totožnou trasou. Při praktickém využití v cestovní verzi je přínos takového systému roven elipse postavené na jeden z užších konců. Asi takhle: 0
Můj názor, nebo jak se dnes moderně píše - za mě: Neumím si představit, že bych měl jet na limit s motkou, která průběžně za jízdy mění do každé zatáčky jízdní vlastnosti. To udělá vážně jen šílenec nebo odhodlaný sebevrah..

Targus (429) napsal 19.01.2018 v 22:21

Pro zájemce, kteří si chtějí mermomocí zaexperimentovat. Je to tam vše i s nezbytnými vzorci v nejjednodušší podobě pro výpočet. S kalkulačkou to zvládne každý.
Pavel Husák, Motocykly s dvoutaktním motorem.

RnDr. Johnny
Jestli jsi fakt RNDr, tak to dáš z hlavy, ne?
Zvýšením sedla pomocí vyšroubování tlumiče samozřejmě měníš závlek i sklon přední vidle. POZOR! Záleží, v jaké poloze je zadní vidle vůči vodorovné podložce. Pokud je zhruba vodorovná, nějaký centimetr nahoru nebo dolů se projevuje až od rychlosti 300 km/h!

Ale vážně. Pokud je tvé péro od osmdesátky nervózní, s největší pravděpodobností máš něco vymlácené. Zkontroluj tlumiče a jejich uchycení, brýle na přední vidli a ložisko v hlavě rámu, upevnění motoru v rámu nebo na zadní vidli, nebo kde ho máš, uložení obou kol, a jestli zjistíš, že je vše v OuKeji, pak se teprve pusť do přestavby na rekordní stroj.

RnDr.Johnny (2) napsal 19.01.2018 v 21:51

Mám rád tyhle články, skoro odborné, ale vysvětlené a pochopitelné i pro laika. Ale chybělo mi tam cokoliv o skútrech, to je ukázkový stroj pro pomalou jízdu :). Mám dotaz, znamná to, že když si na skútru Honda SH125 nastavím na zadním tlumiči předpětí pružiny (rozdíl mezi minimem a maximem bude tak centimetr) tak si i měním úhel řízení? Bude to poznat? Pomůže to nejměkčí nebo nejtvrdší nastavení při jízdě nad 80 km/h? To je už hodně nervózní a já z toho potom taky.

CR500 (142) napsal 19.01.2018 v 10:46

Paradni clanek ...toto jsem presne resil, kdyz jsem menil chassi stare CR500R do CRF450 = CR500AF. Strasne mne i zajimala funkce offsetu prednych bryli, teziste, "trail" a uhel atd...Tady je to vse co jsem tehda tezko anglicky vyhledaval napsano pekne dohromady...vice podobnych clanku

kubacech (7) napsal 19.01.2018 v 10:01

Jak změnit geometrii motocyklu? Studenti v tom mají jasno

vencysta (78) napsal 19.01.2018 v 06:35

Dík za článek, konečně v tom mám jasno

MajoKE (51) napsal 18.01.2018 v 22:21

Ďakujem za super článok. Skvelé, že som si ho prečítal a nikdy nebudem experimentovať s parametrami, ktorým som doteraz nerozumel.

hrochi (155) napsal 18.01.2018 v 18:39

krizik1: třeba příprava na bakalářku?

hrochi (155) napsal 18.01.2018 v 18:35

Sim: Já myslím, že jo

Sim (52) napsal 18.01.2018 v 17:46

" Stopa neboli závlek kola, se vždy měří v kladných číslech a průsečík rejdové osy se nachází vždy před místem, kde se kolo dotýká vozovky. V opačném případě by byl motocykl neovladatelný."

//img.motorkari.cz/upload/images/cache/clanky/2018-01/20180117093416-38287_jpg660x500.jpg

Opravdu? I v pripade "chopperu na fotce výše"?

krizik1 (62) napsal 18.01.2018 v 17:33+5

Jaká asi musí být motivace, napsat takhle odborný článek do média, kde velká část přispěvatelů řeší vyndavání baterky na zimu, zvýšení výkonu Pionýra nebo výdrž již jednou použitých pneu? Díky za poučné čtení a těším se na pokračování

hycomat (1) napsal 18.01.2018 v 15:33+1




TOPlist