gmoto_lambretta2




BMW R 1250 GS v redakční garáži: Jak si vybrat a nakonfigurovat cestovní enduro?

Nová sezona je tu a s ní se nám v redakční garáži zabydlelo BMW R 1250 GS. Není to tak dávno, kdy jsme si ho vyrazili nakonfigurovat podle vlastních představ a těšili se, až výsledek uvidíme ve skutečnosti. Uteklo to jako voda a první letošní "dlouhodobka" je tu. Postavili jsme si ji dobře nebo něco postrádáme a budeme dodatečně ladit? Cestovní GS je možné při konfiguraci přizpůsobit svým požadavkům a prostředí, kde budeme jezdit nejčastěji.  

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Ještě než novému redakčnímu přírůstku otočíme plynovou rukojetí a začneme ho zajíždět, podíváme se na to, jak to chodí v případě, že se rozhodneme rozbít prasátko a nové R 1250 GS si pořídit. Ano, prasátko bude muset být pořádně vykrmené, protože nové „géeso“ není za hubičku, zejména v případě, že se nespokojíme se základem a chceme si ho vybavit podle vlastních představ. Asi nemá cenu připomínat, že BMW nabízí nekonečné možnosti výbavy, doplňků a technologií, které lze zvolit. V první fázi je důležité vědět, co chci a za jakým účelem si motorku pořizuji. Právě to je případ modelu R 1250 GS, který si můžu „postavit na klič“ a přizpůsobit si ho vlastním požadavkům a zrovna tak prostředí, ve kterém se budu za jeho řídítky pohybovat nejčastěji. Tím pochopitelně myslím, jaký bude poměr silnice/terén. Každý totiž máme nejrůznější priority, žijeme v jiné lokalitě, a tím pádem od motorky očekáváme něco jiného, a byla by škoda to na začátku nepodchytit. Tento krok má naše redakce za sebou a představa o podobě BMW R 1250 GS se stala realitou.

Pestrý svět cestovních endur a volba podle vlastních priorit

Pokud se podíváme do rozmanitého světa cestovních endur, máme opravdu velký výběr a věřím, že si vybere snad každý. Jak už zaznělo, každý máme jiné priority a každý od cestovní mašiny očekáváme něco jiného. Proto je mezi offroadově zaměřeným cestovním endurem a silničně orientovaným strojem obrovský rozdíl a jen těžko je můžeme srovnávat a chtít od nich to samé.

Tak třeba KTM 890 Adventure R nebo dokonce verze Rally, je víceméně sportovní rally mašinou a naproti tomu BMW R 1250 GS Adventure vyloženě cestovním křižníkem. Jsem si jist, že na jednom i druhém stroji byste dokázali objet zeměkouli, ale na každém z nich tak trošku jinak. Relativně drobný a lehký oranžový sporťák 890 Adventure R Rally je s troškou nadsázky rally speciálem, který v terénu dokáže neskutečné věci a právě tomu je podřízeno úplně všechno. Za jeho řidítky se vyblbnete na náročné offroadové trati, ale zároveň se poměrně dobře se sklouznete i na silnici a zvládnete delší asfaltové přejezdy. Každopádně v terénu se budete cítit lépe a jeho potenciál tam využijete o poznání více.

Na svědomí to mají vysoké zdvihy, charakteristika pérování, světlá výška, kola offroadových rozměrů 21“/18“, úzká a krátká stavba, ochrana motoru, ergonomie pro jízdu ve stoje, tvar i tvrdost sedla, ráfky pro použití ryze terénních pneumatik a takhle bych mohl pokračovat do nekonečna. Zkrátka jde o poznání lehčí a menší cestovní enduro, postavené pro sportovní použití a náročnější terén, které jen málokdo obuje do ryze silničních bačkor. Když to přežěnu, má mnohem blíže k soutěžnímu enduru.

Naproti tomu velké německé BMW R 1250 GS Adventure je nekompromisním polykačem kilometrů, který miluje dlouhé přesuny po zpevněném povrchu, přičemž nabídne maximální pohodlí jezdci i spolujezdci. Ano, ani v terénu vám  tento křižník nedá košem, ale mnohem více si budete vrnět blahem na silnicích, než v členitém terénu. Od toho se odvíjí jeho velká stavba, velký motor, bezdušová kola rozměrů 19“/17“, velký objem nádrže, adaptivní odpružení, jízdní režimy včetně další porce elektroniky, ochrana posádky, kufry a tak dále. Tyto dva stroje totálně rozdílné charakteristiky jasně ukazují, že kategorie „adventure“ je velice pestrá a rozdíl mezi silničně orientovaným a terénním cestovním endurem je velký.

  BMW R 1250 GS Adventure  KTM 890 Adventure R
Váha 268 kg 216 kg
Pohon kardan řetěz
Objem 1254 ccm 889 ccm
Výkon 100 kW 77 kW
Kola 19“/17“ 21“/18“
Zdvihy pérování 210/220 mm 240/240 mm
Objem nádrže 30 l  20 l
Výška sedla 890/910 mm 880 mm

 

Každopádně trh je hodně pestrý, a za to můžeme být vděčni. Na druhou stranu to s sebou přináší různé přešlapy, takže před pořízením motocyklu je potřeba vzít rozum do hrsti a v klidu si říct, co vlastně chci, abych později nebyl zklamán. Ve většině případů totiž zklamání pramení především ze špatné volby motorky, než z toho, že je motorka vyloženě špatná. Důležité je nepodcenit obutí, protože pneumatiky dokážou předpoklady motorky výborně podpořit nebo naopak hodně uzemnit, což platí jak v terénu, tak na silnici. 

Alespoň z mé zkušenosti renovovaní výrobci dneska špatné motorky nevyrábějí a vše je hlavně subjektivní záležitostí, vlastních priorit a také toho, na jaké motorce jste doposud jezdili. Každý jsme jiný, každý máme jiné proporce těla, ale také zkušenosti za řidítky, takže celkem logicky od motorky očekáváme na silnici i v terénu něco trošku jiného. Zkrátka správný výběr motorky je tím nejdůležitějším a jsem si jist, že dobrá volba dokáže eliminovat pozdější zklamání a vlastně i nejrůznější fámy na sociálních sítích. Asi jste se už párkrát dočetli, jak ta či ona motorka je úplně k ničemu a stojí za starou belu, přitom vaše zkušenosti s danou mašinou jsou úplně jiné. Ano, může se stát, že z vašeho pohledu neexistuje motorka, která stoprocentně odpovídá vašim představám, ale jde o to, umět si najít takovou, která je jim nejblíže.

Konfigurace redakčního BMW R 1250 GS

O našem redakčním R 1250 GS jsem měl od začátku jasnou představu, a tak samotná konfigurace šla celkem rychle, i když pár jasných detailů se najednou úplně jasně netvářilo. Ale pojďme hezky od začátku a udělejme si takový základní rozcestník, který finální verzi motorky dost zásadně ovlivní. Hned v prvním okamžiku je potřeba vědět, jestli chci „géeso“ více silničně zaměřené nebo naopak o krapet více offroadově střižené. Právě v tuto chvíli si musím rozmyslet, jestli chci kola s drátěným výpletem, anebo se spokojím s litými koly, a už nyní můžu ovlivnit, jestli budou nazuty do silničních nebo terénních pneumatik.

Jasně, na barvu se nejezdí, ale mašina se vám musí líbit a jsem přesvědčen, že po stránce barevné kombinace má každý jasno už před začátkem konfigurace. Určitě je dobré mít představu, jestli budu nejčastěji jezdit sám nebo se spolujezdcem a zda budu potřebovat kufry. Potom se dá vybírat z nejrůznějších sedel a asi největší rozdíl je pochopitelně mezi dvoudílným sériovým a jednodílným sportovním Rallye. Mimochodem, standardní dvoudílné sedlo nabízející větší míru pohodlí má možnost vyhřívání jezdce i spolujezdce a sportovní ne. Také vaše výška dost zásadně ovlivňuje výběr sedla, protože je k dispozici sedlo vyšší nebo naopak nižší oproti sériovému a zde jen poznamenám, že sedlo jezdce je možné posadit do vyšší nebo nižší polohy. Pokud to nevyřeší sedlo, je možnost sáhnout dokonce po snížení motorky na podvozku. U pérování existuje také sportovní varianta s vyššími zdvihy.

Podle zaměření BMW nabízí různé balíčky, chcete-li pakety, a ty maximálně odpovídají jejich názvům. Každopádně doporučuji pro každé R 1250 GS pořídit padací rámy chránící do stran trčící válce a je jedno, jestli se někdy do terénu podíváte nebo ne. Vůči motorce není cena padáků závratná a jejich přínos je neoddiskutovatelný, tím spíš u boxera. Pokud víte, že chcete trošku víc terénní GS, určitě není od věci sáhnout po rozměrnějších stupačkách a naordinovat mu také pedál zadní brzdy s nástavcem. Standardně je montován běžný štítek, který je oproti mrňavému z paketu Enduro o poznání větší, a právě zde bych o něm uvažoval bez ohledu na to, jestli si stavím asfaltově či endurově zaměřený kousek. Malý nemá šanci tolik proudícího vzduchu odvést a sám za sebe říkám, že i s vyšším štítkem se dá v terénu rozumně fungovat.

Ve skutečnosti existuje spoustu variant doplňků a výbavy a je na každém, jak si svojí vysněnou mašinu nakonfiguruje. V každém případě je nejdůležitější vědět, co od motorky očekávám, protože to při konfiguraci hraje největší roli. Budu jezdit výhradně po asfaltu nebo se čas od času podívám do terénu, budu jezdit sám nebo ve dvou s bagáží, vyhovuje mé postavě standardní výška nebo potřebuju vyšší či naopak nižší motorku? Pokud si na to dokážu odpovědět, určitě jsem na dobré cestě poskládat vhodný kousek, případně vlastní představu nastínit prodejci, který pomůže najít ideální variantu. Konec konců, to neplatí pouze pro tento konkrétní model, ale pro většinu mašin stejné kategorie umožňující vlastní konfiguraci. Od toho se pochopitelně odvíjí finální cena, protože jde pořídit R 1250 GS „v plné palbě“ za 641.242,- Kč nebo úplně základní za 427.000,- Kč. Každopádně tady neplatí tvrzení, že pokud tam z preventivních důvodů šoupnu úplně všechno, bude motorka vyhovovat úplně každé situaci a podmínkám. Některé prvky si totiž navzájem odporují a jejich volba není vhodná pro to či ono.

V reálu redakční GS odpovídá mým prvním představám a víceméně není nic, co bych si přál změnit. Pokud by to ale něco mělo být, sáhl bych po pedálu zadní brzdy s nástavcem, protože změna nastavení brzdy pro silnici či terén je otázkou okamžiku. Nejspíš dojde také na vyšší plexi štítek, protože silniční přesuny budou převažovat nad ježděním v terénu. Určitě bych neměnil rallye sedlo, které mi maximálně vyhovuje, a na rovinu říkám, že nepostrádám možnost vyhřívání a po prvních stovkách kilometrů mě překvapilo relativně velkým pohodlím. To je asi tak všechno a po prvních kilometrech na silnicích i v terénu jsem s ním maximálně spokojen.

Redakční "báwo" je ve fázi zajíždění a právě o tom bude další díl, ve kterém se podíváme také na první servis po tisíci kilometrech.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 45 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist