ktm_zari




10 tipů, jak přežít vedro na motorce

Letošní krásné léto, kdy teplota zřídkakdy přelezla 25 °C, se už opět zvrhlo do dnů s teplotami přelézajícími tropickou třicítku. Přinášíme proto pár tipů, jak si zpříjemnit ježdění v těchto horkých dnech.

Nejezdit

První a nejjednodušší možnost, jak se s vedrem popasovat. Vyprdnout se na to a místo pocení se v přilbě a grilování rozkroku od rozpáleného stroje si otevřít chlazenou kuželku a naložit se do bazénu. Jestli mezi typy preferující tuhle volbu patříte, přejeme vám příjemné relaxování. Protože nám ale přijde škoda nechat rozehřátý asfalt poskytující hromadu přilnavosti ladem, vrhneme se do boje a jdeme jezdit.

Stejně nejlíp chutná po výkonu :)

Vhodný čas

Když už se tedy rozhodnete se sklouznout, může pomoct doba, ve kterou se vydáte na cestu. Ranním vstáváním nejenže získáte výhodu nižší teploty klidně o 10 °C, ale taky potkáte méně aut. Když vyrazíte už v šest, můžete být na devátou v kanclu a za sebou mít dvě, tři hoďky v sedle. Stejné je to v případě večera, kdy ale nebývají kolikrát rozdíly teplot takové. Nevýhoda je, že taky už můžete mít po celém dni v parnu dost. S tím zcela logicky roste riziko chyby. A večer taky nezapomeňte na tmavé plexi a skákající zvěř.

 

Svoje kouzlo má i noční ježdění

Vhodné místo

Když už chci na delší výlet, rozhodně se vyplatí vyrazit do hor. U nás sice žádné velehory nemáme, ale i ty naše umí vykouzlit na vrcholcích příjemné klima. Navíc se často jezdí v lesích, kde tolik nepere přímé slunce a spousta silnic se klikatí podél řek. Ty taky pomůžou příjemnějšímu klimatu. Jen ty návraty zpět domů bývají tvrdým návratem do rozpálené reality...

Lepší místo na ježdění v horku nenajdete

Pitný režim

V souvislosti s horkem se skloňuje ze všech stran, pro motorkáře to platí dvojnásob. Nedostatek tekutin může způsobit bolesti hlavy, pocit únavy, nepozornost, a tím vším si za řídítky koledujete o malér. Běžně by měl dospělý člověk vypít 2–2,5 litru tekutiny v závislosti na pohlaví, s teplotami pohybujícími se kolem třicítky tohle množství samozřejmě stoupá. K základnímu množství si přičtete minimálně půl litru, záleží na tom, jak moc se potíte, jestli jedete kochačku na chopperu nebo sportujete na kapotě či enduru. Jednoduchým indikátorem množství tekutin v těle může být moč. Pokud nechodíte vůbec, je to logicky úplně špatně. Pokud občas a moč je tmavá, chce to taky doplnit tekutiny.
Dobrým řešením, jak nezapomínat pít, jsou vaky na vodu známé jako hydrovaky. Z nich můžete pít díky hadičce i za jízdy a nemusíte tak často stavět. V parných dnech se navíc doporučuje doplňovat častěji menší množství tekutin, což je také případ hadičky s vakem. Pokud jde o vak, nemusí hned jít o specializovaný picí batoh za spoustu peněz nebo nedej bože o kombinézu s přípravou na vak. Ve větším sportovním řetězci dostanete za několik stovek samotný hydrovak, který můžete dát do úplně obyčejného batohu. Jen se vyvarujte aplikaci limonád, iontových nápojů a podobných věcí. Z vaku se to potom blbě vymývá a pro samotné tělo je obecně vhodnější obyčejná voda, ideálně nějaká minerálka.

   

Ledová sprcha/koupel

Chvilkový recept, jak vyzrát na vedro, funguje i na motorce a patří mezi ty nejméně nákladné. Dejte si ledovou sprchu, naložte se do ledové vany a zchlaďte tělo. Podobný recept používají i nejslavnější závodníci a v kritických destinacích se to dětskými bazénky v depu jenom hemží. Minimálně na dobu, než se navléknete do oblečení a vyrazíte, vám díky ledové koupeli bude dobře. Pokud máte štěstí a máte za barákem otevřenou silnici, vydrží vám vystydlé tělo déle, kdo musí přes město, může tohle celé aplikovat za chvíli znovu. Účinnost tohohle opatření se také zvyšuje s využitím vhodného letního oblečení, viz další odstavce. A že je fajn se smočit někde v rybníce nebo řece u cesty, to vám připomínat určitě nemusíme.

Jonathan Rea během osmihodinovky v Suzuce

Start-stop

Ne, nebudeme vás nabádat k bastlení automatického star-stop systému, které známe z automobilů nebo i některých skútrů. V létě u nás ale kromě vedra potkáte také nespočet uzavírek, zúžení a stavebních semaforů. Když k nějakému takovému dojedete, chcípněte (stroj samozřejmě). I když je motorka rozpálená, tak chcípnutá pořád produkuje méně tepla, než když běží. Samozřejmě se to dá aplikovat i u železničních přejezdů, nebo když čekáte na kámoše na křižovatce a určitě vás napadne hromada dalších situací.

Barva

Když kupujete oblečení, přilbu, ale i motorku, můžete vybírat barvu s ohledem na teplo. Jasně, čopráci si asi bílý křivák kupovat nebudou, ale cestovní textilní komplet bude rozhodně příjemnější ve světlé barvě než celý černý. Sportovní piloti zase můžou volit válečné racingové barvy nebo moderní fluorescenční barvu. Podobně se vyplatí vybírat přilbu. Nechte chvíli na sluníčku vedle sebe bílou a černou, a pak je chytněte do ruky. Do které se vám bude chtít spíš vlézt?

První vrstva

Dobře se obléct, to je základ úspěchu. Zapomeňte na sandály, kraťasy a tílko. S přimhouřením oka se takhle dá jet kousek na slabém skútru, každopádně to chce aspoň rukavice, protože první, co jde instinktivně na zem, jsou ruce. A není nic lepšího, než mít zedřené dlaně. Dalším letním problémem je hmyz, který vás v tričku dřív nebo později bodne. Když už se teda rozhodnete zodpovědně a oblečete se, je taky dobré se zamyslet nad tím, co pod to dáte. Když to bude umělohmotné tričko, co nesaje a neodvádí pot, tak to nebude žádná sláva. To už je lepší klasické bavlněné, jenže v něm zase budete celý den v mokru. Ideální tak je jednoduchá tenká první vrstva funkčního prádla, která odvádí pot od těla pryč. Ten se pak dostane do dalších vrstev a ideálně membránou úplně pryč. Někdo to řeší také ježděním „naostro“, ale to není úplně ono a třeba do kožené kombinézy se potem přilepíte tak, že vás z ní bude lepší vystříhat. I v tomhle případě je lepší si dát nějakou lehkou první vrstvu.

Materiálů a značek je v téhle oblasti nepočítaně

Prodyšné oblečení

V dnešní době se můžete funkčně obléct od hlavy k patě. Existují lehké letní perforované rukavice s dostatečnou ochranou pro případ pádu. Chytrý motorkář ví, že dnes už skoro každý výrobce nabízí lehkou letní síťovanou bundu, kde nechybí chrániče na nejexponovanějších místech. Do takových bund táhne tak, že vlastně nepoznáte rozdíl mezi jízdou v tričku a v téhle bundě, což se v případě pádu říct nedá. V poslední době začínají výrobci nabízet také stylové mikiny a košile s chrániči a podšitím kevlarem. Do nich vzhledem k jejich materiálu také táhne, ale rozhodně ne tolik, jako do „síťovky“.

Z prodyšného meshe se dají sehnat i kalhoty nebo můžete vsadit na oblíbené motorkářské džíny. Když nevyberete ušité z toho nejfestovnějšího denimu, budou příjemné i na jízdu ve velkém horku, některé mají navíc rozepínatelné větrací otvory. V letní variantě se dají sehnat i boty, u sportovních silničních jde většinou jen o perforaci nebo extra větrání, kdo chce opravdu lehké a vzdušné boty, může sáhnout po některých teniskách. U veškerého letního oblečení se samozřejmě nedočkáte takové míry ochrany, jako v případě „plnohodnotného, u bot to ale platí snad nejvíc.

Určitou alternativou ke speciálním bundám můžou být chráničové vesty. Ty mají běžně ve výbavě třeba enduráci, takže v největších vedrech vyrazí jenom v nich. A proč ne. Vzhledem k počtu chráničů jsou bezpečné a díky síťovině jsou prodyšné. Jen to s tím luftem není díky velikosti chráničů často takové, jako ve speciálních bundách.

K prodyšnému oblečení by se dala zařadit ještě jedna vychytávka. Jmenuje se Ventz a psali jsme o ní už v roce 2014. I po šesti letech si ji můžete objednat, takže to asi nebyla úplně blbá myšlenka. Ocení jí hlavně šoféři, kteří nedají dopustit na svoji oblíbenou koženou bundu a nikdy by nevyrazili bez ní. Ventz jsou takové dva malé tunely, které zaháknete za manžetu u rukávu a vložíte mezi hřbet ruky a samotný rukáv. Tenhle tunel potom nasává proudící vzduch, který putuje rukávy až ke krku, kde zase bundu opouští. Výhoda oproti obyčejně otevřeným rukávům je v mřížce, která by měla zamezit vniknutí bodavého hmyzu do rukávu. Britský výrobce svůj produkt nabízí za necelých sedmnáct euro hned v několika barvách.

Aktivní chlazení

Dalším stupněm v komfortu, co se oblečení týče, jsou chladivé vesty. Nabízí je hned několik výrobců a všechny fungují na stejném principu. Tkanina, ze které jsou ušité, obsahuje speciální kanálky schopné absorbovat vodu. Ta se následně pomalu odpařuje, čímž vytváří na těle chladivý efekt. Stejně se vlastně chladí tělo samotné, když vylučuje pot. Účinnost vest stoupá v kombinaci s vhodným oblečením – čím prodyšnější, tím víc hladí. Máme ale vyzkoušené, že to funguje i v kožené bundě, jen ten efekt není takový. My máme vyzkoušenou vestu od BMW, podobnou ale nabízí i Harley-Davidson, který k ní navíc nabízí speciální chladící sáčky. Ty nachladíte v ledničce, pak je přichytíte suchým zipem dovnitř vesty, a je vystaráno. Z klasických oděvních značek můžeme zmínit namátkou ještě Alpinestars, Rev´it nebo Macnu.

Rolls-Roycem mezi chladivým oblečením je vesta M-CLIMA od značky Rukka. Ta obsahuje speciální kanálky, kterými proudí chladný vzduch k tělu a pomáhá ho ochlazovat. Jenže kde se ten vzduch vezme, když stojíte třeba v koloně? Na to je tady na spodku vesty připravený malý ventilátor, který požadovaný vánek zajistí. Na baterku vydrží foukat dvě hodiny, případně ho můžete připojit k motorce. Za 26 000,- to rozhodně není levná sranda, jenže využití téhle vesty nekončí s koncem léta, protože obsahuje také vyhřívání. Ale o tom zase někdy jindy.

Zní to možná šíleně, ale jsou i firmy, které se zabývají vývojem klimatizace pro motorkáře. Před časem jsme tu měli indický produkt BluSnap. I když na první pohled nasazovací klimatizace na bradovou část přilby nevypadala moc přesvědčivě, své zákazníky si evidentně našla. Dnes, po dvou letech od doby, kdy jsme o klimatizaci informovali, firma BluArmor nabízí druhou generaci BluSnap a tři další varianty kompaktní chladící krabičky. Všechny modely bez rozdílu umí snížit teplotu uvnitř přilby až o 15°C, liší se v podstatě jen množstvím dalších vychytávek. Základní BluSnap2 je jednoduchá klimatizace za 35 dolarů, vrcholný model BLU3 E20 stojí 180 dolarů, za které nabízí navíc Bluetooth konektivitu, systém aktivního potlačování hluku, 3 rychlosti větráku, z nichž ta nejvyšší je dvojnásobná oproti základnímu modelu. Nechybí ani jednoduchý systém připevnění nebo aerodynamicky optimalizovaný nastavitelný tvar.

Poněkud sofistikovanější zařízení nabízí firma Feher. Ta má rovnou kompletní přilbu se zabudovaným systémem klimatizace. Přilba ACH-1 je vyrobena ze skelného vlákna a její zvláštnost prozradí samozřejmě výrazná „boule“ v zadní části. V ní je zabudovaná klimatizační jednotka. Druhá věc, která speciální přilbu prozradí, je absence větracích otvorů. O přísun čerstvého vzduchu se pak stará právě jednotka v zadní části přilby. V menších vedrech může jenom foukat vzduch větráčkem, který putuje kanálky skrz přilbu do přední části. Když se to venku opravdu hodně roztopí, můžete pustit druhý režim, během kterého už přilba opravdu „klimatizuje“ a do kanálků žene chladný vzduch. Výhodou je, že je přilba homologovaná jak pro Ameriku, tak pro Evropu, nevýhodou potom fakt, že přilbu musíte pro správné fungování připojit k motorce.

Nejvíc se nám ale asi líbí produkt známé italské firmy MOMO Design. Ta nabízí otevřenou přilbu Aero, u které vlastně nepoznáte, že je neobvyklá. Má samozřejmě pasivní větrací otvory, ale kromě nich umí řešit klima uvnitř přilby také aktivně. Má v sobě totiž zabudovaný ventilátor, který žene proud vzduchu do přilby, i když stojíte. A to se vám při ježdění po rozpáleném městě na skútru bude stávat často. Nejlepší ale je, že je celá přilba „chytrá“, tudíž umí sama reagovat na situace. Pomocí chytré aplikace si v mobilu nastavíte třeba požadovanou teplotu uvnitř nebo požadavek, aby ventilátor spouštěl v případě, že pojedete méně než 50 km/h. Přilba tohle díky teplotním a GPS senzorům dokáže sledovat a sama se postará o dosažení požadované teploty.

Není to ale jenom o přilbách. Už v roce 2014 jsme psali o speciální klimatizacei BikeAir-1. Při pohledu na ní se ale vůbec nedivíme, že už si ji nepořídíte. Kdo by totiž chtěl být připojený šedivou trubkou k velkému „vysavači“ na zadku motorky.

Zpět k serióznějším produktům. Co jiného totiž čekat od amerického výrobce Indian. Ten před nedávnem přišel vyhřívaným sedlem, což není nic neobvyklého a hlavně nic, po čem v létě toužíte. Jenže sedlo ClimaCommand umí i chladit. Je vybavené termoelektrickou technologií, kterou jsme popsali v samostatném článku, každopádně výsledkem je chladný povrch sedla, a to se počítá.

Jenže co když nemáte Indiana? I tak máme řešení. Přináší ho britská firma Cool Covers a kdo aspoň trochu vládne angličtinou, tuší, odkud vítr vane. A to doslova. Firma nabízí speciální potahy sedel, které jsou vlastně taková jedna velká tvrdá síťovina. Tvrdá je proto, abyste ani pod vlastní vahou štěrbiny nesplácli úplně a pořád tu byl prostor pro proudění vzduchu. Díky němu se při jízdě nezapaříte, navíc má sedlo díky své struktuře masážní efekt, na sluníčku se nerozpálí a nemusíte se ani bát, že v dešti nasaje jako houba. Voda prostě proteče. V jednoduchosti je zkrátka síla a potahy jsou dostupné na většinu běžných cestovních motorek. Cena se podle velikosti sedla pohybuje od 47 do 75 liber.

Máte svoje vlastní tajné zbraně pro boj s horkem? Podělte se o ně s námi v komentářích!

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 22.5 Kč od 9 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist