ktm_kveten




Honda ukázala elektrickou krosku

Předposlední březnový víkend se v japonském Tokiu konala tradiční motocyklová výstava. Každoročně na ní domácí Honda představí nějaký zajímavý koncept, letos překvapila prototypem elektrické krosky. A jak se následně ukazuje, nic zase tak nového to není.

Kapitoly článku

Už před dvěma lety jsme vás informovali o konceptu značky Mugen s názvem E.Rex. Šlo v podstatě o Hondu CRF 250R s elektrickým pohonem od Mugenu a dost prapodivným dinosauřím vzhledem. Koncepty jsou ale od toho, aby se o nich mluvilo, takže z tohohle pohledu je vzhled nadmíru povedený. Už na E.Rexu se objevilo také logo Honda, takže si sluší připomenout, co mají tyhle dvě značky společného. Firmu Mugen založil syn Soichira Hondy, zakladatele okřídlené značky, a známá je především mezi automobilovými nadšenci. Její hlavní činností je totiž úprava aut s logem "H" ve znaku. Krom hrabání se v autech mají v Mugenu ale ještě jednu zajímavou kratochvíli, a tou je účast v závodech TT Zero na ostrově Man.

Pro tento rok připravili už osmou generaci elektrického závoďáku Shinden, který z Manu pravidelně vozí vítězné poháry. Pracovalo na zlepšení aerodynamiky a samozřejmě také na výkonu elektromotoru. Ten pro rok 2019 nabízí 163 koní a 210 Nm, což jsou slušná čísla, nicméně si musí poradit s bezmála 250 kilogramy. To rozhodně není na závodní motorku málo. Když ale potřebujete v plném nasazení objet horský okruh na TT, potřebujete hodně baterek…

Každopádně tyhle jejich závodní zkušenosti chce vcelku logicky využít samotná Honda. Ona sama sice také pracuje na elektromobilitě, příkladem může být třeba skútr PCX Electric, ale sportovní elektrobike je něco jiného. Takže Honda vzala své poslední CRF 250R a dala do něj elektromotor s bateriemi z Mugenu E.Rex. Proto píšeme v úvodu, že nejde o nic moc nového. Díky fotkám z japonského webu www.off1.jp si můžete prohlédnout, že pro použití elektromotoru se musel rám trochu upravit, jinak jde o vcelku standardní CRF. Stejný web přišel také s informací, že chce Honda díky tomuto prototypu pracovat na vývoji elektromobility.

Velkou neznámou ale zůstává výkon, hmotnost, dojezd a rychlost nabíjení, protože oficiální informační kanály zatím mlčí. Nám tak nezbývá nic jiného, než spekulovat. V závodním Shindenu je motor asi poloviční a kdyby tomu poměru měl odpovídat i výkon, jsme na cca 80 koních a 110 newtonmetrech. To je na krosovou motorku až až, ale hlavně by to znamenalo velmi nízkou výdrž baterií. Ono jich totiž v motorce od pohledu moc není. Spíš bychom to tipovali na podobný poměr výkon/váha jako má Freeride E-XC. Stejně jako on má prototyp CR Electric motor chlazený vodou, rozdílná je ale velikost baterií. Když se podíváte na KTM, zjistíte, že baterie zabírají v podstatě veškeré místo, kde není motor. Oproti tomu jich je v Hondě pár, což by znamenalo velmi nízký dojezd. Takže se zdá, že se u Hondy zatím žádná revoluce nekoná a v blízké době se opravdového elektrického CRF nedočkáme. Nebo se během těch dvou let v Mugenu usilovně pracovalo a mají spolu s Hondou v rukávu opravdové elektrické eso?

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



dunlop_kveten
Objednat reklamu
TOPlist