CFMoto představilo nadějný koncept elektrického skútru a s ním i novou značku Zeeho

Tohle nebude jen další výstřel do tmy, sondování trhu nebo snaha o zviditelnění. CFMoto to s elektoromobilitou myslí vážně, a to až tak moc, že kvůli tomu zakládá novou značku Zeeho. A protože představený koncept skútru Cyber hodlá na domácím trhu prodávat už v příštím roce, pochlubilo se i jeho parametry. Vypadají minimálně zajímavě.

Kapitoly článku

Nemůžu si odpustit rýpnutí do německého BMW, které před nějakým časem s velkou slávou ukázalo „téměř sériovou podobu“ svého futuristického městského elektroskútru Definition CE 04. Místo jakýchkoli tvrdých dat o výkonu, dojezdu nebo době nabíjení jsme se ale mohli tak akorát naučit nějaká nová vzletná slova a fráze od marketingového oddělení. Čínské CFMoto je v tomhle ohledu mnohem sdílnější a dost možná také ve vývoji o kus před Němci. Ono by to ani nebylo zas až tak překvapivé, v Číně se s jejich přeplněnými metropolemi zahalenými do smogového oparu dívají na elektromobilitu trochu jinak a odpovídá tomu například i budování potřebné infrastruktury.

Dalším důkazem může být jiná motorka, kterou CFMoto představilo v listopadu. S názvem 300GT-E by se mohlo zdát, že půjde o cestovní třístovku, ale omyl. Ona je to elektrická motorka a rovnou určená pro službu u policie. Výkon 18 kW, maximální rychlost 120 km/h a dojezd až 150 kilometrů, ve výbavě nechybí 7palcový TFT displej s navigací a nezbytnou konektivitou k policejním systémům, bezklíčové startování, ABS Bosch, jízdní režimy nebo obrácená přední vidlice. Tohle by bylo zajímavé i s normálním motorem, jen teda ten vzhled...

Slibované vlastnosti skútru pro širokou veřejnost s celým názvem Zeeho Cyber nejsou od policejního speciálu příliš vzdálené. CFMoto respektive Zeeho se u něj chlubí dojezdem přes 130 kilometrů, nicméně podle méně objektivního hodnocení NEDC. I kdyby to ale měla být jenom stovka kilometrů, u skútru do města nebo na příměstské dojíždění by to mělo stačit. Zeeho Cyber má v rukávu ale ještě jeden trumf – mělo by být schopné během půl hodiny dobít své baterie na 80 % své kapacity. To použitelnost v reálném světě o dost zlepšuje. Samozřejmě tedy v případě, že máte k dispozici nabíječku, která to dovolí. Jestli bude Cyber kamarádit s „tesláckým“ Superchargerem nebo půjde o jiný systém, to ale ještě nevíme.

Zato o bateriích a pohonu toho víme více než dost. 4kWh balíček lithium-ionových baterií vyrábí společnost Farasis Energy. To vám asi nic moc neřekne, ale jde o firmu, která dodává baterie pro americké Zero nebo pro některé týmy Formule E, takže o jejich výrobě asi bude něco málo vědět. CFMoto k tomu přidalo svůj managment a chlubí se životností 2500 nabíjecích cyklů, osm let a až 300 000 najetých kilometrů, vše navíc garantuje provozními teplotami -20° až 50°C. Energie z baterií se na pohyb transformuje pomocí pohonu nazvaného Cobra powertrain, kde se výrobce chlubí 92% účinností. Motor má výkon 10 kW, je chlazený vodou a v Číně mu naměřili nebo spočítali krouticí moment 213 Nm. Z 0 na 50 by díky tomu měl skútr vystřelit za 2,9 vteřiny a na svém TFT displeji by měl ukázat až 110 km/h.

Také při výrobě tohoto stroje budou Číňané sázet na spolupráci s prověřenými evropskými výrobci. Na konceptu se objevují pneumatiky Pirelli, 215mm brzdové kotouče okusují třmeny Brembo, stabilitu stroje hlídá elektronika Bosch se třemi jízdními režimy a při výrobě šasi byly použity stejné výrobní postupy jako u oranžových KTM. V případě konceptu nechybí ani použití kamer, které tu ale nejsou jen místo zpětných zrcátek. Je jich tu rovnou šest a měly by zajišťovat 360° varovný systém. Tohle se do sériové podoby asi nedostane, ale výrazný vzhled s křidélky a LED světly s nezbytnými homologačními úpravani nejspíš ano.

Stejné to bude v případě konektivity a chytrých funkcí skútru. TFT přístrojovka připojitelná k telefonu je dnes už skoro samozřejmostí, spárovat by s ní měla jít také helma Zeeho AR a od toho už je to jen kousek k hlasovému ovládání všemožných fičur skútru. Další vychytávkou je systém sledování skútru zajištěný hned pěti systémy (GPS, Beidou, Cellular, Galileo, Glonass) a nechybí ani bezklíčové startování či spousta další „smart“ komunikace tak, jak si to dnešní generace Z žádá. A přesně na ní svým skútrem nová značka Zeeho cílí a je dost pravděpodobné, že tak bude cílit i v Evropě. Prodej na domácím trhu je potvrzený pro první polovinu roku 2021, a pokud se tak opravdu stane, je jen otázka času, než doma Zeeho nasytí poptávku a pustí se do Evropy.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 3 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist